Logistieke component geeft Wijlhuizen Group uniek bestaansrecht
15 oktober 2021 15:15
Wijlhuizen Group, Benelux marktleider in truck- en traileronderdelen, breidde het centrale distributiecentrum in Arnhem onlangs uit met maar liefst 5000 m2. Daarmee verdubbelde het vloeroppervlak. Ook investeerde het bedrijf in automatisering van de werkprocessen. Het snelgroeiende bedrijf kan nieuwe logistiek medewerkers goed gebruiken. “Als er morgen tien medewerkers willen starten, is dat geen enkel probleem. Het vaste contract ligt voor ze klaar”, zegt adjunct-directeur Sander Bredewout zelfverzekerd.
De magazijnuitbreiding wekt op het eerste gezicht enige bevreemding. Immers, voorraad betekent ook kosten. Bij Wijlhuizen zien ze dat anders: het betekent vooral dat er snel onderdelen geleverd kunnen worden aan de klant. Sander Bredewout legt uit: “Als een fleet-owner hoort dat onderdelen morgen geleverd kunnen worden, begint hij hard te lachen. Dat duurt veel te lang! De trucks en trailers moeten rijden. Stil staan kost geld. Daaruit is de noodzaak van snelle levering ontstaan. Wij leveren drie keer per dag; twee keer gedurende de dag en één keer ’s nachts.”
Snelle levering
Hij vertelt dat transportbedrijven vroeger hun eigen werkplaats en magazijn hadden. Die werkplaatsen zijn er nog steeds. Het rijdend materieel wordt intensief gebruikt en er gaat wel eens wat kapot of is versleten. Maar de magazijnen zijn er steeds minder en worden kleiner. De opslag van onderdelen kost geld en omdat de omloopsnelheid laag is, moeten verouderde onderdelen worden afgeschreven. Ook dat is een dure aangelegenheid. Wijlhuizen biedt een oplossing, weet Sander Bredewout: “Wij zijn een betrouwbare én snelle leverancier van onderdelen voor truck en trailer. Omdat we dezelfde dag – als het moet binnen twee á drie uur- of ‘s nachts kunnen leveren verdwijnt de noodzaak van een groot eigen magazijn.” Door de schaalgrootte kan Wijlhuizen breed leveren. Dat is belangrijk. Veel transportondernemers rijden met een of twee truckmerken. Een kleine garage kan onmogelijk voor al die merken alle onderdelen in huis hebben. Wijlhuizen kan dat vanwege het grote magazijn wél.
Snelheid van levering garandeert Wijlhuizen door vanuit zeven vestigingen in het hele land te leveren. Vanuit Arnhem gaan ook onderdelen naar de dochteronderneming in België. Elke nacht worden er voor zo’n 150 klanten onderdelen het magazijn uit gereden. Dat kan variëren van een paar dozen met koplampen tot zware steunpoten voor een trailer of een remtrommel van 50 kilo. Of om carrosserie onderdelen die misschien niet zwaar zijn, maar wel groot van formaat en voorzien van allerlei hoeken.
Catalogus
Rob Veltman, manager marketing & communicatie, is nauw betrokken bij het beschrijven van alle onderdelen die Wijlhuizen levert. Ze zijn terug te vinden in de papieren catalogus van Wijlhuizen en op het digitaal platform Connects, waar materiaal besteld kan worden. De omschrijvingen luisteren nauw. “Voor het truck- en trailerpark zijn wel 20.000 verschillende lampen beschikbaar. Welke wil je hebben?”, geeft Rob Veltman als voorbeeld. Het beschrijven kost veel tijd, maar komt de betrouwbaarheid van de levering ten goede, vindt hij: “De klant moet er honderd procent van op aan kunnen dat het geleverde onderdeel past op zijn voertuig.” Vakmensen met werkplaatservaring dragen bij aan het betrouwbaar beschrijven van de catalogusinformatie. Die beslaat een breed scala, van truck- en traileronderdelen tot smeermiddelen, spuitbussen, vloeistoffen, reinigingsmiddelen en materiaal voor persoonlijke hygiëne. Veel klanten bestellen hun onderdelen vanuit hun werkplaats met de catalogus van Wijlhuizen in de hand.
Logistiek
De catalogusinformatie is compatibel met de administratie van de klant. Daardoor weet die meteen wat de kosten zijn, zodat daar geen onduidelijkheid over kan ontstaan. Omdat Wijlhuizen en klant dezelfde codes voor onderdelen gebruiken, gaat het factureren efficiënt. “Onduidelijkheden zijn ‘weg-geautomatiseerd’, waardoor er geen onnodig gedoe ontstaat. De klant moet zo weinig mogelijk last hebben van het logistiek proces. Wij zijn immers niet hun corebusiness”, vindt Sander Bredewout. Hij vervolgt: “Een tijdje geleden was de verwachting dat de groothandel wel zou verdwijnen omdat de klant direct bij de producent zou gaan inkopen. Dat blijkt niet zo te zijn. Klanten zouden dat bij veel verschillende leveranciers moeten gaan shoppen. Dat wordt knap lastig. Onze logistieke component ondervangt al die problemen en geeft ons een uniek bestaansrecht.”
Netwerk
De toeleveringsketen kreeg het afgelopen jaar een aantal keren een kink in de kabel. Zo was er de Brexit, die de handel met het Verenigd Koninkrijk bemoeilijkte, maakte de coronapandemie de leveranties uit China een tijd lang onzeker en kwam er een groot containerschip vast te zitten in het Suezkanaal. Sander Bredewout “Omdat we groot zijn – marktleider in de Benelux- hebben we meer voorraad op de plank liggen. Maar in crisistijd ben je daar snel doorheen omdat bedrijven gaan zoeken naar onderdelen om maar niet zonder te komen te zitten. Op de korte termijn is dat mooi voor de omzet, maar op de lange termijn levert het toch problemen op. Daarom is het fijn dat wij over een groot internationaal netwerk beschikken. Als er een tekort is aan onderdelen kunnen we elders in de wereld kijken of we iets kunnen regelen. Andersom gebeurt het ook: dat we een vraag krijgen uit een ander werelddeel.”
Constante groei
De geschiedenis van het familiebedrijf is er één van constante groei. Dat begon in 1952 toen Wijlhuizen NV, handel in truckdelen, werd opgericht. Twee jaar later werkten er vijf mensen; inmiddels zijn dat er ruim 250, waarvan zo’n 120 in Arnhem. Door de jaren heen ontvouwden zich nieuwe vormen van strategische samenwerking, directe inkoop en uitbreiding van het assortiment. Er kwamen nieuwe filialen en bestaande vestigingen breidden uit. De dienstverlening aan de klant beslaat nu:
- Een uitgebreid productpakket, waardoor de klant voor alle onderdelen bij Wijlhuizen terecht kan.
- Vakspecialisten die de klant met hun expertise kunnen ondersteunen.
- Hoge frequentie van leveringen, naar wens en behoefte van de klant, tot drie keer per dag.
- Trainingen en opleidingen voor klanten, om de technische kennis up-to-date te houden.
Daarnaast biedt Wijlhuizen haar klanten werkplaatsformules: Top Truck voor het vrije truck- en trailer reparatiekanaal en Fleet Master voor de zelf reparerende fleet-owner.
Top Truck biedt de vrije werkplaats onder andere marketingondersteuning, technische opleidingen & een Europees pechservice netwerk. Fleet Master biedt de transporteur onder andere digitaal magazijn- en werkplaatsbeheer in combinatie met de online onderdelen zoekmachine. Ook kan de transporteur gebruik maken van het Europese pechservice netwerk en de technische trainingen.
Service, snelheid en betrouwbaarheid zijn wat Sander Bredewout betreft sleutelbegrippen, als hij het succes van Wijlhuizen moet verklaren.
Wijlhuizen Group
Beijerinckweg 17
6827 BN Arnhem
Telefoon 026 – 376 02 90
E-mail info@wijlhuizen.com
www.wijlhuizen.com
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.