Logistiek houdt economie in beweging

11 december 2020 12:00

Logistiek houdt economie in beweging

“Logistiek zit echt in haarvaten van onze economie en ons dagelijks leven. Het wordt soms vergeten of voor lief genomen, maar logistiek zorgt ervoor dat andere bedrijfssectoren functioneren en floreren. Ook die bestelling die we de volgende dag al thuis krijgen, kan alleen dankzij slimme en flexibele transportoplossingen. Ik ben daarom trots op het feit dat onze regio een sterke positie heeft in het logistieke ecosysteem van Nederland en de wereld.”

Monique Esselbrugge weet als Nijmeegse wethouder van Economie hoe belangrijk logistieke bedrijven zijn voor een veerkrachtige economie. “Zonder transport en logistiek was Nederland nooit zo’n succesvol handelsland geworden. Onze welvaart, banen en internationale handel zijn er van afhankelijk. Als de logistiek stil valt, stagneert de economie. Dat weten we in Nijmegen als geen ander. De A15 is een van de allerbelangrijkste transportroutes om goederen dwars door het land te vervoeren. We hebben een van de grootste binnenhavens van Nederland met het belangrijke Maas-Waal kanaal, en dwars door onze stad loopt de drukste Europese route over het water, de Waal. Toen het zo droog was en de waterstand te laag werd, zag je als Nijmegenaar live wat de gevolgen zijn en hoe dat onze economie raakt. De transportsector is ook een belangrijke werkgever. Er werken in onze regio maar liefst 25.000 mensen in de logistiek en in bedrijven die direct samenwerken met onze transportbedrijven. Goederen gaan vanuit hier de hele wereld over. Ik was onlangs nog bij de Nijmeegse containerterminal van BCTN waar per schip graszaden uit Nieuw-Zeeland aankomen in Nederland en tegelijkertijd technische apparatuur van hier naar heel Europa wordt getransporteerd. Ontelbare producten vinden zo hun weg. Onze stad en economie staan dankzij onze logistieke bedrijven dus in constante verbinding met de wereldeconomie. Dat vind ik fascinerend.”

Imago

Dat logistiek vaak nog dat stoffige imago krijgt opgeplakt van vieze vrachtwagens en rondjes rijden met vorkheftrucks in een loods vindt Monique Esselbrugge vreemd. “Dat is een achterhaald beeld. Die oude wereld bestaat nog wel als je wereldwijd kijkt, maar in Nederland zie je toch vooral dat logistieke ondernemers flexibel zijn en in een snel veranderende markt altijd weer oplossingen verzinnen. Nu, in coronatijd zie je dat opnieuw. Het is een enorme uitdaging voor veel bedrijven en helaas kan niet iedereen het hoofd boven water houden, maar transportbedrijven die op verschillende deelmarktenactief zijn, verschoven bijvoorbeeld hun inzet razendsnel naar daar waar tijdens corona juist groei was. Die kansen zien en pakken past bij deze sector. Die enorme dynamiek mag best wat meer in de spotlights. Het is bovendien een heel breed vakgebied dat door toenemende digitalisering weer heel nieuwe skills vraagt. Dat is interessant voor jongeren en essentieel voor een sector die schreeuwt om arbeidskrachten.

Nijmegen

Laatst heb ik daarom nog meegewerkt aan de Logistieke Roadshow die wordt georganiseerd door het Logistiek Expertise Centrum (vanaf 1 januari 2021 Logistics Valley regio Nijmegen) in samenwerking met het ROC Nijmegen en ondernemers. Doel van de roadshow is om jongeren tussen de 12 en 16 jaar op school op een aansprekende manier te interesseren voor de logistieke sector. De provincie en de gemeente hebben dit financieel mede mogelijk gemaakt. Zo hopen we bedrijven te helpen en ondersteunen we een belangrijke pijler van onze regionale economie. Nu is er even krimp, maar na corona zal de sector naar verwachting weer groeien en nieuwe, gekwalificeerde werknemers nodig hebben.”

Toekomst

Regio Rivierenland, regio Nijmegen en Regio Liemers Achterhoek vormen samen Logistics Valley,  de Gelderse logistieke ‘vallei’. Die samenwerking is volgens wethouder Esselbrugge essentieel. “Iedere regio heeft zijn eigen unieke kenmerken en dynamiek, maar er zijn vragen en thema’s op het gebied van onder meer innovatie, duurzaamheid en onderwijs die ons allemaal bezighouden, over de grenzen van onze regio’s heen. Door onze krachten te bundelen staan we sterker en gaan we harder. Dat is iets waar ik heilig in geloof. Het verbinden van partijen beschouw ik daarom als een van mijn hoofdtaken. Ik hoef ondernemers niet te vertellen hoe ze hun bedrijven moeten runnen, dat weten ze zelf als geen ander. Bij het creëren van sterke netwerken is soms wel hulp nodig. Zeker omdat het belangrijk is om dan juist ook over de grenzen van je eigen sector te kijken. Bedrijven, overheid, opleidingen en wetenschap kunnen elkaar effectief versterken. Meer denken in ketens, gedeelde belangen opzoeken en gezamenlijke oplossingen bedenken vanuit verschillende achtergronden zorgt voor innovatie, groei en economische veerkracht. Er zijn uitdagingen genoeg. Denk maar aan brexit, corona, het verminderen van de uitstoot of de bevolkingsgroei en verstedelijking in een land met beperkte ruimte. Door ondernemers, overheid en kennisinstellingen te koppelen komen we tot praktische oplossingen waaraan echt behoefte is bij bedrijven én de samenleving, en werken we niet langs of zelfs tegen elkaar.”

Minder woorden, meer daden

“Natuurlijk hoor ik van logistieke ondernemers dat er nog veel te winnen is. Het kan zeker nog slimmer, flexibeler, groener en veiliger. Het verduurzamen van weg-, spoor- en watertransport is bijvoorbeeld een grote uitdaging die deze bedrijfstak uiteindelijk sterker en toekomstbestendig maakt. Ik zie daar in mijn eigen stad en regio mooie voorbeelden van. De Cornelissen Groep bijvoorbeeld realiseerde al bijna tien jaar geleden een groene stadshub en gaat door met vergroenen. Zo zijn meer ondernemers innovatief bezig met het ontwikkelen van stadsdistributie oplossingen. De eerste elektrische schepen liggen in onze haven en als gemeente stimuleren we schonere scheepvaart door bijvoorbeeld goedkopere havengelden voor groenere schepen. Ook Nijmeegse toeleveranciers van logistieke bedrijven, zoals Hyster-Yale, zorgen voor nieuwe generaties elektrische vorkheftrucks. De hogeschool (HAN) test verschillende hub-scenario’s op de campus van de hogeschool, de universiteit en het UMC voor elektrisch transport, zodat anderen daar goed van kunnen leren. De HAN gaat ook onderzoeken hoe dit concept kan worden uitgerold binnen Nijmegen en de provincie Gelderland. In de binnenstad doen we een mooie proef met PostNL met pakketbezorging voor bedrijven en bewoners met speciale transportfietsen. Zo kan vervoer schoner, stiller, veiliger en vaak ook sneller. Een mooi voorbeeld van samenwerking en buiten hokjes denken zijn de projecten van ons regionale Logistiek Expertise Centrum dat samenwerkt aan onderwijsontwikkeling om studenten goed te laten instromen in de sector. Zo worden school en praktijk gekoppeld en dat zorgt voor beter onderwijs en voor toekomstige werknemers die klaar zijn om meteen aan de slag te gaan. Minder woorden, meer daden dus om digitaal, innovatief, duurzaam en klaar voor de toekomst te zijn. Het zijn uitdagende tijden, maar er zijn volop kansen in onze regio voor een krachtige logistieke sector die altijd in beweging is.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.