Lifestyle People voor een goede levensstijl
8 april 2020 13:44
Tjalling van Balen is de bedenker en oprichter van Lifestyle People, een platform waar samen met diverse partners informatie gegeven wordt ten behoeve van een goede levensstijl in de breedste zin van het woord. Er is een handige onderverdeling gemaakt in zes groepen: Fashion, Wonen, Wellness, Gezondheid, Sport en Evenementen. Als bezoeker heb je zo heel snel toegang tot díe aanbieders van lifestyle producten en diensten waar je in geïnteresseerd bent. Van Balen heeft ook de MySize app in ontwikkeling, waardoor bijvoorbeeld online shoppen veel praktischer en aangenamer wordt. Door deze app heb je namelijk altijd je juiste maatgegevens bij de hand. In een reeks van vier artikelen wordt iedereen op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. In het introductie-artikel hebben we uitgebreid aandacht besteed aan de voorgeschiedenis van Van Balen en de totstandkoming van het platform, en in grote lijnen uitgelegd hoe het werkt. In dit artikel gaan we specifieker op bepaalde zaken in.
Diverse mogelijkheden qua deelname
Op het platform presenteren bedrijven zichzelf onder één of meer van de zes pijlers Fashion, Wonen, Wellness, Gezondheid, Sport en Evenementen. Onder alle rubrieken zijn inmiddels bedrijven en organisaties te vinden en het is de bedoeling dat daar nog veel meer bijkomen. Bedrijven kunnen al instappen voor eenmalig vijfentwintig euro. Dat geldt zowel voor deelnemers met webshop als voor deelnemers zonder. Deelnemers zonder webshop, die daar wél behoefte aan hebben, kunnen gratis instappen met een plug-in voor een B2B webshop of een B2C webshop. Om de webshop ‘in de lucht te houden’, betaalt men vervolgens vanwege de coronacrisis de eerste drie maanden niets, en daarna maar tien euro per maand.
“Als je tegenwoordig zelf een webshop wilt laten bouwen in een complete beheeromgeving, ben je zomaar vijfduizend euro kwijt.”, aldus Van Balen, “En dan is het nog heel simpel! Als je het goed wilt doen, praat je eerder over twintigduizend euro. Maar als je via mijn platform een webshop opstart, kost je dat niets en heb je daarna een overzichtelijk laag maandtarief gedurende het verdere verloop. En de kosten voor onderhoud en hosting van de webshop zijn bij de prijs inbegrepen, want in plaats van een webshop te kopen, huur je er één. En de huurbaas is verantwoordelijk voor het onderhoud; net als in de woningmarkt. Dat is voor een ondernemer met een fysieke winkel natuurlijk een stuk interessanter dan een investering moeten doen wat ergens tussen de vijf en de twintig mille ligt, want dat verdien je niet zo snel terug. Via Lifestyle People kan de ondernemer veel gemakkelijker en sneller losgaan en is de lage investering zo weer terugverdiend.”
Je kunt óók een webshop huren zonder deelname aan het platform. Vanwege de coronacrisis gelden hierbij dezelfde tarieven. De eerste drie maanden zijn gratis en daarna betaal je maar tien euro per maand. Ga hiervoor naar https://www.ordery.nl
Promotie van lokaal (online) shopping
Als je het platform bezoekt, zie je op de homepage direct de zes Lifestyle People groepen staan. Wanneer je op één van de zes klikt, vind je een keurig overzicht van de deelnemers door middel van banners. Als je vervolgens op een banner klikt, kun je direct naar de webwinkel van het bedrijf en je kunt vanaf het platform een e-mail versturen. Van Balen wil met Lifestyle People ook lokaal (online) shopping promoten. Het idee is om in de verdere toekomst aan de bezoeker de mogelijkheid te bieden om via invulling van de postcode alle winkels uit de eigen regio naar voren te halen. Daar worden dan ook routeplanners aan toegevoegd.
Van Balen: “Ik wil heel graag een nieuw elan voor de lokale winkel creëren. Een eigenaar van bijvoorbeeld een grote modewinkel nodigt een stylist, een kleurenanalist, een kapper, et cetera uit. Samen organiseren ze vervolgens op zaterdagmiddag in de modewinkel een evenement waarbij de eigenaar van de modewinkel en de andere ondernemers allemaal hun eigen klantenkring uitnodigen. Via een soort van kruisbestuiving kunnen al die ondernemers daardoor weer nieuwe klanten krijgen. Ik zie duidelijk mogelijkheden om dit soort samenwerkingen via het platform van Lifestyle People te realiseren.”
De nadruk ligt op gezondheid in de breedste zin van het woord
De marketingterm lifestyle is ontleend aan het Engels waar het simpelweg staat voor de kenmerkende manier van leven van een individu, groep of (sub-)cultuur. In die neutrale betekenis wordt het in het Nederlands over het algemeen vertaald met levensstijl of levenswijze. Het platform kan door elke bezoeker gebruikt worden als een gids voor de persoonlijke levensstijl waarbij de nadruk ligt op gezondheid, maar dan wel in de breedste zin van het woord. De pijlers Gezondheid, Sport en Wellness spreken daarin voor zich, maar ook de andere drie hebben er absoluut raakvlakken mee. Evenementen zorgen voor ontspanning wat de geestelijke gezondheid ten goede komt, bij de rubriek Wonen praat je over de directe leefomgeving wat op diverse terreinen ook een invloed heeft op zowel geestelijke als lichamelijke gezondheid en bij Fashion mag het duidelijk zijn dat de manier waarop iemand zich kleedt invloed heeft op hoe iemand zich voelt.
Maar het hoort er ook absoluut bij, omdat iemand door beweging en goede voeding dermate kan afvallen dat hij of zij de complete inhoud van de kledingkast moet vervangen. “Bij de rubriek Gezondheid maken we ook nog eens een onderscheid in financiële gezondheid”, aldus Van Balen, “want als jouw financiële gezondheid goed is, kun je veel beter aandacht besteden aan je eigen welzijn. Je hebt dan bijvoorbeeld meer geld om betere voeding te kopen of om te gaan sporten. Maar je kunt ook denken aan meer geld om een evenement bij te wonen.”
Van Balen ziet het voor zich dat het platform in de toekomst als een soort inkoopcombinatie zal fungeren, waarbij deelnemende partijen elkaar versterken en onderling ook weer diensten van elkaar afnemen. Zijn droom is om vanuit het platform landelijke netwerkbijeenkomsten te organiseren waar de deelnemers elkaar kunnen ontmoeten en waar vanuit Lifestyle People verteld wordt wat op dat moment de stand van zaken is en wat de toekomstplannen zijn.
De MySize app
In 2014 startte Van Balen met de ontwikkeling van de MySize app. Het bedrijf dat hem daarin de technische ondersteuning zou verlenen, bleek het achteraf uitbesteed te hebben aan een derde partij. Het bedrijf die de opdracht gegund was bleek een malafide bedrijf te zijn, waardoor Van Balen financieel behoorlijk het schip inging. Via een gerechtelijke procedure zijn partijen tot een schikking gekomen, maar de daaruit voortvloeiende afwikkelingen ‘hadden heel wat voeten in de aarde’.
Hierdoor is de app technisch nog niet klaar, maar de ontwikkelingen daarvoor zijn inmiddels wel weer in volle gang. Van Balen: “De MySize app wordt dadelijk een plug-in in de webshops. Men kan de app straks downloaden via Google Play en I Store en het bevat de maatgegevens van de gebruiker. Als de app gekoppeld is aan een webshop en je bestelt bijvoorbeeld een kledingstuk, dan verschijnt er onder Small, Medium, Large en Extra Large een blokje MySize. Wanneer je daar dan op klikt, gaan jouw NAW-gegevens en je maatgegevens naar de webshop en krijg jij het kledingstuk in de juiste maat thuisgestuurd.”
Als ik opmerk dat de gemiddelde mens zijn eigen maat toch wel weet en vervolgens vraag waarom je dan zo’n app nodig zou hebben, antwoordt Van Balen: “Het probleem met maten begint al bij de landen. Door de globalisering kopen we onze kleding en schoenen wereldwijd, zonder dat we daar zelf invloed op hebben, en de Duitse maat is bijvoorbeeld anders dan de Italiaanse maat. Eigenlijk kun je stellen dat een maat het gemiddelde is van een streek op een bepaald moment, waardoor het steeds verandert. En wat denk je van kinderkleding? Kindermaat honderdzesenzeventig is nu wijder dan dertig jaar geleden, om de eenvoudige reden dat kinderen over het algemeen dikker geworden zijn.”
Volgens Van Balen zijn de retouren het grootste probleem bij webshops. Alleen Wehkamp is hier op jaarbasis al minimaal achtentwintig miljoen euro aan kwijt. Uit onderzoek is gebleken is dat de gemiddelde vrouw haar kleding bij Wehkamp in drie verschillende maten aanschaft, om er zo zeker van te zijn dat er een goede maat tussen zit. Vervolgens worden er twee kledingstukken teruggestuurd. Kledingstukken tot twintig euro gaan de shredder in, want dat is goedkoper dan alle handelingen die nodig zijn om het weer ingepakt in de collectie te krijgen.
De MySize app is nu nog alleen verbonden met de webshops die via het platform van Lifestyle People toegankelijk zijn, maar in de verdere toekomst wil Van Balen het misschien als white label aanbieden, zodat de app massaal gebruikt kan worden. Als het zover komt, hoopt hij met de app een bijdrage te kunnen leveren tegen de verspilling van geretourneerde kleding.
Tekst: Leo Singor
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.