Laura Burgers (New Looxs): ‘Een bedrijf wordt echt een deel van je leven’
14 juni 2024 10:04
Sinds drie jaar is Laura Burgers (42) CEO én grootaandeelhouder van het fietstassenbedrijf New Looxs. Het familiebedrijf maakt moderne fietstassen, die in een groot aantal fietsenwinkels te koop zijn. De tassen liggen binnen en buiten Europa in de winkel. New Looxs werkt tegenwoordig samen met designers. "Een fietstas is meer dan een functioneel product en volgt de laatste modetrends”, zegt Laura.
Burgers Lederwarenfabriek Wijchen BV, gevestigd in het Gelderse Wijchen, is 76 jaar geleden ontstaan in de huiskamer van Wim Burgers, de grootvader van Laura. Burgers Lederwarenfabriek maakt fietstassen onder de merknaam New Looxs. Zoon Frans (74) nam de onderneming na verloop van tijd over, waarna in 2007 dochter Laura bij het bedrijf kwam. “Ik werkte na mijn studie bij ING Bank en vervolgens bij het fietsenmerk Sparta. Toen ik bij ING werkte, had ik niet het idee dat ik het bedrijf van mijn vader zou gaan overnemen. Bij Sparta was ik verantwoordelijk voor de productontwikkeling en marketing van de Loekie Kinderfietsen. Zo kwam ik op een heel andere manier in aanraking met het bedrijf van mijn vader. Ik zag daardoor dat het een heel mooi bedrijf is en ik raakte enthousiast om er zelf mee aan de slag te gaan. Op het moment dat mijn ooms bij New Looxs met pensioen gingen, stond mijn vader voor de keuze: óf alleen doorgaan óf het bedrijf verkopen. Toen ben ik er toch bij gekomen en hebben we het doorgezet”, zegt Laura.
Frans Burgers is, ondanks dat hij de pensioengerechtigde leeftijd al bereikt heeft, nog steeds actief in het bedrijf. “Mijn vader is er nu drie tot vier uur per dag. Zo’n bedrijf wordt echt een deel van je leven. Gevraagd en ongevraagd geeft hij mij advies. Heel leerzaam. Mijn echtgenoot Teun Nissen, die bij ABN Amro vandaan komt, werkt nu ook voor New Looxs.”
Korte lijnen
Volgens Laura is een groot verschil tussen een ‘gewoon bedrijf’ en een familiebedrijf dat de communicatie in een familiebedrijf erg direct is. “Ik heb bij grote bedrijven gewerkt en daar hing altijd een enorme overlegcultuur, terwijl hier de lijnen heel kort zijn. De directie staat midden in het bedrijf, waardoor je snel kunt schakelen. Als ik iets met Teun bespreek, dan schiet ik daarvoor geen vergadering in. Dat wordt dan met een kopje koffie besproken. Maar we hebben ook officiële teammeetings, waarbij alle collega’s aansluiten.”
Het team in Wijchen bestaat uit slechts negen personen. “Naast China en India wordt het grootste gedeelte van de fietstassen van New Looxs in Vietnam gemaakt. Sinds kort produceren we ook in Nederland. Het gaat hier om een product dat we vorig jaar geïntroduceerd hebben: een kunststof mand voor op de fiets. Deze wordt in Didam gemaakt. Het is een duurzaam product, gemaakt van gerecycled kunststofafval. Het wordt geproduceerd met behulp van machinewerk, dus daar komen veel minder mensenhanden aan te pas. De Clipper, zoals de mand heet, wordt goed ontvangen door dealers én consumenten. Vorige week is een tweede order van de manden dan ook geproduceerd.”
Samenwerking met designers
Volgens Laura heeft de fietstas een grote verandering ondergaan. “Een jaar of 20 geleden was een fietstas enkel een functioneel product. Tegenwoordig volgt het de trends op modegebied, qua design en kleuren. Het is voor de huidige consument belangrijk dat het ook een mooie tas is. Een tas voor aan de fiets, niet enkel een fietstas. We werken samen met designers om ieder jaar nieuwe collecties uit te brengen. Zo spelen we in op de laatste trends en zijn onze tassen innovatief en vooruitstrevend. Functionaliteit blijft daarnaast nog steeds erg belangrijk. Een andere verandering voor New Looxs is dat er een veel grotere spreiding is in het aantal klanten. We leveren aan veel meer landen, binnen en buiten Europa. Europa blijft wel ons belangrijkste afzetgebied.”
Naast fietstassen onder het eigen merk New Looxs, worden ook private label tassen gemaakt voor grote merken, zoals Gazelle, Koga en Stella. Ook verzorgt het bedrijf de productie van private labeltassen voor de ANWB en voor toonaangevende buitenlandse merken als KTM en Stromer. “KTM en Stromer zijn in het buitenland zeer grote merken. Zij hebben binnen Europa een goede dekking in een groot aantal landen. Hierdoor zijn het belangrijke klanten voor ons, ze hebben ons toegang gegeven tot landen waar wij eerder minder actief waren.”
New Looxs streeft ernaar om met name in Europa nog verder te groeien. “Duitsland, Frankrijk en de Scandinavische landen zijn de landen waar wij ons nu op richten. Hier liggen onze grootste groeiambities voor dit moment. We zijn ook aan het kijken naar andere verkoopkanalen dan fietsenwinkels. Om de consument te bereiken die niet in fietsenwinkels komt. Met de kunststof mand, die in Didam wordt geproduceerd, kun je boodschappen doen, maar je kunt hierin ook je hondje vervoeren. Zo’n mand kan ook via andere kanalen dan een fietsenwinkel verkocht worden, waardoor we meer mensen bereiken en kennis laten maken met het merk New Looxs”, aldus Laura.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.