Landmark Arnhem: “Meest markante kantoorgebouw ondergaat totale makeover”

14 december 2021 08:38

Landmark Arnhem: “Meest markante kantoorgebouw ondergaat totale makeover”

Op het eerste oog ondergaat Landmark Arnhem weinig verandering, maar wie de afgelopen periode beter heeft gekeken kon een flinke bedrijvigheid zien bij wat voorheen bekend stond als het OHRA-gebouw of het Ooievaarsnest. Want van binnen wordt Landmark compleet gestript, voorzien van geheel nieuwe installaties, verduurzaamd en opnieuw ingericht. Klaar voor de toekomst, klaar voor eigentijdse bedrijven die zich willen concentreren op hun core business.

Eind 2016 kochten Renschdael Groep en Dutch City Development dit prominente kantoorpand op een markante zichtlocatie aan de doorgaande weg tussen Arnhem en Nijmegen. Wat doe je vervolgens met een kantoortoren die bijna helemaal leeg staat en 20 jaar oud is? Daarover dachten Milena Pierey, ontwikkelingsmanager/partner bij DCD, Vincent Hofs directeur vastgoedontwikkeling bij de Renschdael Groep, Jacco Vogelaar van BMV Makelaars en Hendrik van Arem van Cushman & Wakefield na. Het viertal ontwikkelde diverse scenario’s gericht op de lange termijn. Landmark Arnhem bestaat uit een rondvormige centrale hal van twee hoge verdiepingen. Aan de westkant bevinden zich twee brede torens van vijf verdiepingen en aan de andere kant de opvallende hoge oostelijke toren met zestien verdiepingen. In de aantrekkelijk ingerichte centrale entree bevinden zich een centrale receptie, diverse zit- en overlegmogelijkheden, en een modern vergadercentrum.

De intrinsieke kwaliteit van Landmark Arnhem

“Het pand heeft veel intrinsieke kwaliteit, een solide gebouw met een ligging pal aan de afslag van de A325, een ruime parkeerfaciliteit en grote schaal van het complex”, legt Vincent Hofs uit. “Met de juiste plannen gaan we Landmark klaar maken voor de 21e eeuw.” De Nederlandse eigenaar Gelrepark BV, een samenwerkingsverband tussen de Renschdael Groep en Dutch City Development, is niet uit op winstmaximalisatie op de korte termijn en wil juist investeren in kwaliteit met een lange termijn visie. “We merken bij onze klanten dat er veel vraag is naar kwaliteit”, zegt Jacco Vogelaar. “De trend bij huurders is dat ze zich volledig willen concentreren op hun core business en zich niet bezig willen houden met allerlei randzaken als beheer van kantine- en vergaderfaciliteiten. Die hoeven wat hen betreft alleen maar op afroep beschikbaar te zijn.” Hendrik van Arem vult aan: “We willen de huurders volledig ontzorgen.” Alles wordt vernieuwd. De liften, het sanitair, de installaties, de kantoorvloeren worden compleet vernieuwd. “We praten niet over upgraden, maar over vernieuwbouw.”

“Qua duurzaamheid zitten we meteen in de Champions League”

Thuis voelen in de Piazza

De Italianen zijn gastvrij en dat merk je misschien wel op de vele pleinen, de piazza’s die de Italiaanse steden rijk zijn. Lekker flaneren tussen de bomen en langs de sfeervolle terrassen. Dat is genieten met een grote G. Precies dat is de opzet bij Landmark Arnhem. “Zodra je binnenkomt voel je je op je gemak. Je ervaart het als een fijne plek”, schetst Milena Pierey. “Het is een omgeving waar huurders meer kunnen dan aan een bureau zitten. We hebben ook geen bewaking of receptionistes, maar gastvrouwen en -heren. Dagelijks lopen er continu drie a vier hosts die je meteen welkom heten. Het voelt als een hotel lobby.” Dat hospitality concept is volgens Jacco Vogelaar in het westen van ons land al heel gebruikelijk. “De behoefte van de werknemers sluit aan bij ons gastvrije concept en dat maakt het voor de bedrijven makkelijker nieuwe, jonge mensen aan te trekken. Geen overbodige luxe maar wel onderscheidend in de ‘war on talent’”, vindt hij. De Piazza wordt opgesierd met verschillende zitjes, loungebanken, veel groen, natuurlijk een kwaliteitsrestaurant en een all day bar. Even ‘flaneren’ in de Piazza als je een break hebt of samen iets wil bespreken. “Landmark Arnhem staat voor een full service, hospitality omgeving voor de moderne kantoorgebruiker. Naast efficiënte kantoormeters bieden het aanwezige vergadercentrum, de all-day bar en het restaurant de huurders alle faciliteiten om aangenaam te werken en optimaal te presteren”, vertelt Vincent Hofs. “We merken dat met name jonge werknemers dat erg op prijs stellen.”

Groen en duurzaam

Landmark Arnhem maakt deel uit van het kantorenpark de Gelderse Poort en heeft zich aangesloten bij de Green Business Club met de ambitie om het meest duurzame kantorenpark van de regio te worden. Landmark Arnhem maakt met deze make-over een reuze sprong op het gebied van duurzaamheid en energie en draagt flink bij aan de ambities van de Green Business Club. “We gaan van label C naar A++ en daarmee zijn we klaar voor de toekomst”, verduidelijkt Milena Pierey. “Koelen, verwarmen en verlichten vindt individueel per werkplek plaats. De grootste investering in duurzaamheid zit in de installaties.” Ze geeft aan dat het binnenklimaat zeer aangenaam zal zijn. “Qua duurzaamheid zitten we meteen in de Champions League”, grapt Jacco Vogelaar. “Werkgevers en werknemers vinden duurzaamheid ook belangrijk; dat staat vaak bovenaan de criteriumlijst.” Het gebouw ontvangt na de verbouwing ook een BREEAM IN USE-certificaat.

Van single- naar multitenant

De keuze voor het samenbrengen van alle faciliteiten in het hart van het gebouw is ingegeven doordat binnenkort meerdere huurders gebruik gaan maken van het gebouw. “De huurders kunnen op afroep gebruik maken van de faciliteiten en hebben bijvoorbeeld een vast aandeel dat ze aan vergaderruimte kunnen gebruiken; dat zit in het totaalconcept”, zegt Hendrik van Arem. “Onderin de Piazza is het vergadercentrum met zalen met een capaciteit van zes tot meer dan honderd personen.” De hoogwaardige afwerking van de gebouwen, de flexibele indeelbaarheid, de ruime parkeergelegenheid dichtbij het gebouw, de Piazza, de fitnessfaciliteit en de parkachtige terreininrichting met waterpartijen en wandelpaden maken het geheel tot een bijzonder prettige werkomgeving. Het gebouw is circa 30.000 m² groot, verdeeld over circa 16.000 m² in de toren en 14.000 m² over de laagbouw delen. Nationale Nederlanden, het moederbedrijf van OHRA, huurt circa 13.000 m². In de toren zijn vier verdiepingen verhuurd aan een nieuwe huurder en is er nog zo’n 9.500 m² aan verhuurbaar vloeroppervlakte beschikbaar. Het aantal aanvragen is nu al groot. “Landmark Arnhem heeft een bovenregionale uitstraling en is spot on”, aldus Vincent Hofs.

“Met de juiste plannen gaan we Landmark klaar maken voor de 21e eeuw”

Tekst en fotografie: Dick Leseman

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.