Kwaliteit en communicatie gaan hand in hand bij Hegeman Bouw Partners

30 maart 2021 13:00

Kwaliteit en communicatie gaan hand in hand bij Hegeman Bouw Partners

‘Samen maken we het’, is de slogan van Hegeman Bouw Partners. “We onderstrepen daarmee dat we oog hebben voor ieders inbreng bij het bouwproces. Samen zetten we de stip op de horizon en bepalen we hoe we daar komen.” Dat zegt Wim Hegeman, groot aandeelhouder en directeur van Hegeman Bouw Partners.

Hegeman Bouw Partners hecht er waarde aan om samen met de opdrachtgever vroegtijdig te onderzoeken wat de inzet zal zijn van een project. Wat is de vraag achter de vraag? Gaat het bijvoorbeeld om een paar labelsprongen of is doorpakken naar nul-op-de-meter een betere optie? Wim Hegeman: “We gaan met ons team om tafel zitten met de opdrachtgever om de uitvraag te bespreken. Die uitvraag betreft bijna altijd bestaande woningvoorraad. We werken dus achter de voordeur in de bewoonde wereld. Daar hebben we veel ervaring mee.

We beschikken over ruim 30 eigen enthousiaste en ervaren vaklieden. Timmer-, metsel-, stukadoor- en installatiewerk doen we zelf. Daarnaast werken we al jaren samen met ervaren en vakkundige partners. Iedere dag met plezier, passie en prestatie samenwerken en beter worden, daar gaan we voor! Daarom kloppen woningbouwcorporaties geregeld bij ons aan. De opdrachtgever slaat de piketpaaltjes. Hij wil bijvoorbeeld dat de woning de energetische prestatie van het A-label krijgt. Dat willen we als Hegeman Bouw Partners zo goed mogelijk neerzetten door de verschillende scenario’s te bespreken. Daaronder vallen onder andere woningisolatie, of het plaatsen van zonnepanelen; er is een heel pakket denkbaar. Uiteraard wordt de bouwkundige staat van de woning maar ook de wensen en verwachtingen van de bewoners- bij de afweging betrokken en worden kosten en baten tegen elkaar afgezet. Samen met opdrachtgever en bewoners komen we tot een weloverwogen gedragen plan.”

Proactief

Hegeman Bouw Partners heeft de afgelopen jaren volgens Wim Hegeman een transitie doorgemaakt van een ‘doe-bedrijf’ naar een ‘denk-en-doe bedrijf’. De bouwers van Hegeman willen zo vroeg mogelijk aan tafel zitten om mee te denken over goede oplossingen voor nieuwbouw-, onderhouds- en verduurzamingsprojecten. “Zo kunnen we in een vroeg stadium alle mogelijkheden overzien. Daarmee behoeden we de klant vaak voor te dure oplossingen, leveren we veel wooncomfort voor de bewoner en beperken we de meerjarige onderhoudskosten voor de opdrachtgever”, vertelt Wim Hegeman over deze proactieve werkwijze.

Communicatie

Communicatie neemt gedurende het hele bouwproces een belangrijke plaats in. Niet alleen in gesprek met de opdrachtgever, maar zeker ook met de gebruikers van het vastgoed, in veel gevallen de bewoners. In de voorfase van het project stelt Hegeman samen met de opdrachtgever en de bewoners een communicatieplan op. “Als mensen goed geïnformeerd zijn, zodat ze weten wat hen te wachten staat, dan accepteren ze de overlast veel gemakkelijker. Want inderdaad, de werkzaamheden geven wat rommel en geluid en vaklieden over de vloer. Maar als het achter de rug is, beschikken de bewoners over een mooie energiezuinige en comfortabele woning ”, vertelt Wim Hegeman. De bouwers van Hegeman staan daadwerkelijk in de woonkamers om uitleg te geven over de werkzaamheden. Daarbij hebben ze extra oog voor ouderen en mensen met een taalachterstand of beperking. Wim Hegeman: “We hebben dan ook altijd beeldmateriaal bij ons om te laten zien wat het eindresultaat is.

Op bijna alle projecten zoals bij een project in Veenendaal is daartoe tijdens de uitvoering een dag in de week een bewonersconsulente aanwezig. Vooraf heeft zij al met alle bewoners keukentafelgesprekken gevoerd. Die extra aandacht wordt gewaardeerd, en helpt mee aan een vlotte uitvoering van de werkzaamheden. Op bijna alle projecten scoren we een 8 in de klanttevredenheid!”

Gedragsverandering

De communicatie met bewoners wordt ook gebruikt om voorlichting te geven over duurzaamheid. Een geïsoleerde woning biedt geen energiewinst als bewoners vervolgens te pas en te onpas de ramen openzetten. Gedrag is een belangrijke energiebesparende factor. Hegeman Bouw partners bedacht daarom de ‘Wasdroger op zonne-energie’. Het is een doos met een waslijn, wasknijpers en ledlamp als milieutip met een knipoog. In de doos zit ook een groen boekje met bespaartips. Want energie die de bewoners niet verbruiken, hoeft ook niet opgewekt te worden.

Enkele praktische tips zijn: zet de verwarming niet te hoog, douche iets korter, koop de televisie die qua formaat bij je past en pak wat vaker de fiets. En inderdaad: de was kan met goed weer buiten aan de lijn, in plaats van in de elektrische droger. “De kwaliteit van het werk is bij ons nooit een issue. We denken mee, komen onze afspraken na en leveren vakwerk af. Dat doen we met veel plezier. Daar is dus geen discussie over. Daardoor hebben we tijd om energie te steken in zorgvuldige communicatie met opdrachtgevers en betrokkenen”, concludeert Wim Hegeman.

CO2-ladder

De duurzaamheidsopgave voor de bouw is niet voorbijgegaan aan Hegeman Bouw Partners. De doos ‘Wasdroger op zonne-energie’, getuigt daar al van. Maar het bedrijf spreekt ook de eigen werknemers aan op duurzaam gedrag. Verder werkt het bedrijf met de CO₂-prestatieladder. Dat is een meetinstrument waar doelen voor CO₂-reductie mee gesteld kunnen worden. De doelstelling is om de komende vier jaar tot een CO₂-reductie van acht procent te komen. Om dat doel te bereiken wordt het wagenpark verduurzaamd. Ook rijbewegingen van en naar de bouw, worden zo ingericht, dat het aantal bedrijfskilometers omlaaggaat. Medewerkers worden gestimuleerd om netjes met hun auto bus of caddy te rijden.

Betonrenovatie

Hegeman Bouw Partners is samen met Hegeman Bouw Civiel ondergebracht in Hegeman Beheer. De civiele tak houdt zich bezig met betonrenovatie. Het richt zich op specialistisch restauratie- en onderhoudswerk van kunstwerken, bruggen, tunnels, gevels en wegdekken maar ook galerij-balkons en vloeren van woningen. Hegeman Bouw Civiel gaf een visitekaartje af met de renovatie van de iconische Hefbrug in de Rotterdamse haven. Maar liefst 30.000 vierkante meter staalwerk werd gezandstraald en van een nieuw conserveringssysteem voorzien. En voor een groot levensmiddelenconcern repareert Hegeman Bouw Civiel momenteel een vloeroppervlak van 2500 vierkante meter.

Versterken

Het is de bedoeling dat Hegeman Bouw Partners en Hegeman Bouw Civiel in de nabije toekomst onder één dak komen, op een nieuwe locatie. Nu wordt nog gewerkt vanuit een locatie in Arnhem en in Nijmegen. Wim Hegeman: “Beide werkmaatschappijen vullen elkaar goed aan. De teams gaan elkaar op die manier versterken. Waar Hegeman Bouw Partners aan de slag is in een flat van een woningbouwcorporatie, daar kan Hegeman Bouw Civiel zich buigen over de vloercoating van de galerij”, geeft Wim Hegeman als voorbeeld. “Waar Bouw stopt, gaat Civiel verder.” Dit jaar wil het bedrijf gebruiken om het nieuwe kantoor te ontwikkelen, volgend jaar moet er gebouwd gaan worden en in 2023 vindt de verhuizing plaats. “Samen maken we het”, besluit Wim Hegeman.

HEGEMAN BOUW PARTNERS

Beijerinckweg 22

6827 BN Arnhem

Telefoon 026 - 364 1736

E-mail info@hegemanbouwpartners.nl

www.hegemanbouwpartners.nl

 

 

Tekst: Paul de Jager // Fotografie: Jacques Kok

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.