KplusV en Studytube: een leerplek vol interactie en inzicht
28 mei 2021 08:59
Consultancy- en adviesbureau KplusV laat publieke en private organisaties schitteren en uitgroeien tot duurzame, sociale en innovatieve ondernemingen met een meerwaarde voor de maatschappij. Om ook de ontwikkeling van de eigen medewerkers kwaliteit mee te geven, koos KplusV voor het complete leerplatform van Studytube.
Toen Dorien van Leeuwen ruim drie jaar geleden begon bij KplusV als HR, Marketing & Sales Manager, was de rol van Learning & Development nog erg beperkt binnen het bedrijf. Het duurde daarom niet lang voordat Van Leeuwen begon met de uitbouw van een centraal leeraanbod.
“Ik heb toen het 70-20-10-principe van de plank gehaald, omdat het erg begrijpelijk is en relevant voor KplusV,” vertelt Van Leeuwen. “Voor de component ‘70’ – ofwel learning on the job – gebeurde er hier heel veel, maar de andere twee – sociale interactie en formeel leren – bleven wat achter. Men was daar ook helemaal niet mee bezig, dus heb ik gefocust op de inrichting en vormgeving van die twee segmenten.”
Eén leeromgeving voor meer overzicht
Al snel groeide de nood aan een centrale infrastructuur om die nieuwe leerinterventies te huisvesten, zodat medewerkers gemakkelijk de regie zouden kunnen nemen over hun eigen leerproces. Ook moest het platform meer inzicht geven in de voortgang en leerdoelen van alle werknemers.
Sinds januari 2020 mag Studytube die belangrijke rol vervullen voor KplusV. Daarbij gebruikt Van Leeuwen voornamelijk de intuïtieve auteurstool om leerlijnen te bouwen en moeiteloos eigen leercontent toe te voegen. De populairste leerinterventie is de introductieleerlijn: een traject van vier maanden voor kersverse medewerkers, die zo een optimale start (en zachte landing) krijgen bij hun nieuwe werkgever.
“Iedereen weet nu: ‘wat op Studytube staat, is onze standaard en kwaliteitslat’,” zegt Van Leeuwen. Het platform helpt mij ook om te kijken wie een opleiding al dan niet heeft gestart, zoals bijv. ‘Persoonlijk leiderschap’. Zo kan ik meteen zien hoe men omgaat met eigen ontwikkeling neemt.”
Behouden en uitdagen
Op die manier ontzorgt Studytube het leerproces voor zo’n 70 medewerkers, en vormt het platform een onmisbaar element in de HR-visie van KplusV, die 3 assen volgt: get, keep en grow.
“Het is ontzettend fijn dat we onze medewerkers een gestructureerd en overzichtelijk leeraanbod kunnen geven in onze eigen huisstijl,” aldus Van Leeuwen. “Eigenlijk wil je ‘bewust onbekwaam’ triggeren, hen laten inzien dat ze nog zoveel dingen niet weten en kunnen leren en ontdekken. Je wil hen zodanig nieuwsgierig maken dat ze zelf aan de slag gaan met hun persoonlijke ontwikkeling en naar bewust en zelfs onbewust bekwaam toe groeien.”
Inzetten op jonge beloften
Hoewel KplusV Studytube nog niet inzet om talent aan te trekken, wil Van Leeuwen wel graag toewerken naar een steile groeicurve voor jonge collega's – want de vraag naar ontwikkeling klinkt elke dag luider.
“Ik hoop dat L&D binnen een paar jaar echt een onlosmakelijk onderdeel is van onze bedrijfscultuur en dat mensen hier echt kunnen groeien,” blikt Van Leeuwen vooruit. “Zo kunnen we jong talent niet alleen ontwikkelen, maar ook echt behouden.”
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.