Het Klokhuis en KvK slaan handen ineen in crossmediaal project over Ondernemen
18 april 2017 13:47
Een webshop, een eigen ontbijtservice, computerhulp geven aan ouderen, een oppascentrale; steeds meer kinderen beginnen een eigen onderneming.
Hoe doe je dat eigenlijk, een bedrijf opstarten en runnen? Hoe kom je bijvoorbeeld op een idee, hoe pitch je je plan, hoe kom je aan geld en hoe maak je er een echt bedrijf van? Om antwoord te geven op deze vragen en meer, komt jeugdprogramma Het Klokhuis (NTR) dit jaar met een crossmediaal project over Ondernemen, dat mede mogelijk gemaakt wordt door de Kamer van Koophandel (KvK).
Net als volwassenen hebben kinderen dagelijks met ondernemers en hun producten en diensten te maken. En dat zijn er nogal wat in Nederland. In 2016 steeg het aantal ondernemingen naar een recordaantal van 1.832.812, blijkt uit het jaaroverzicht ondernemend Nederland 2016 van de KvK (publicatie januari 2017). Het aantal ondernemers in de leeftijd van 0 – 19 jaar bedraagt in 2017 5.209, waarvan 22% in de detailhandel werkt. In de afgelopen vijf jaar is er een stijging van 38% te zien (bron: KvK).
Kinderen vertrouwd maken met ondernemerschap
Het NTR en KvK hebben de ambitie kinderen vertrouwd maken met het ondernemerschap en wat er voor nodig is om te gaan ondernemen. Beide organisaties zijn ervan overtuigd dat het ontdekken en ontplooien van talent én het ontwikkelen van een ondernemende houding van kinderen in het algemeen, van waarde is voor een succesvolle toekomst. Als ondernemende werknemer of baanbrekende ondernemer.
Met het project over ondernemen wil Het Klokhuis kinderen inspireren om hun ondernemende vaardigheden te ontwikkelen. ‘Daarbij moedigen we ze aan om samen te werken met familieleden en mensen uit de eigen wijk of buurt. En om advies te vragen aan ondernemers. De KvK is daarin een waardevolle partner. Zij hebben niet alleen kennis over wat er allemaal bij komt kijken als je succesvol een onderneming wilt starten, maar ook een enorm waardevol netwerk van ondernemers in het hele land’, aldus Loes Wormmeester, Eindredacteur Het Klokhuis.
Onderdelen project
Het crossmediale project bestaat uit een 9-delige serie van Het Klokhuis over Ondernemen, een Klokhuis doe-boek, een online omgeving, leuke wedstrijden en een landelijk evenement in het najaar. ‘We vinden het heel mooi dat we bij kunnen dragen aan dit project van Het Klokhuis, waarin kinderen op verantwoorde wijze meer leren over ondernemerschap. Een goede manier om hen vertrouwd te maken met ondernemerschap en ze te inspireren. Daar kunnen ze later, wat ze ook kiezen te gaan doen, veel plezier van hebben,’ aldus Claudia Zuiderwijk, voorzitter Raad van Bestuur KvK.
Ondernemen op Koningsdag
Het project gaat van start in het najaar van 2017. Maar op donderdag 20 april, een week voor Koningsdag, wordt alvast de eerste aflevering van de 9-delige serie Het Klokhuis over Ondernemen uitgezonden, om 18.23 uur op NPO 3. Koningsdag is een moment waarop veel kinderen - zonder dat ze het misschien zelf weten - aan het ondernemen zijn. Met deze aflevering worden kinderen klaargestoomd voor Koningsdag zodat ze daar goed voorbereid hun koopwaar aan de man kunnen brengen. We gaan onder andere naar de Haagse Markt, de grootste buitenmarkt van Nederland waar marktkooplui tips en tricks geven. En de 16-jarige standwerkster Britt laat zien hoe je met een goed verhaal spullen kunt verkopen.
Kijk ook op www.hetklokhuis.nl en www.kvk.nl/kids
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.