Klantverhaal Online Marketing voor Donker Groep

13 juli 2022 09:35

Klantverhaal Online Marketing voor Donker Groep

Sinds twee jaar zijn wij bezig voor Donker Groep om de vindbaarheid binnen Google te verbeteren om vervolgens meer online leads te genereren. In eerste instantie door middel van online advertenties (SEA) en parallel optimalisaties op de website (voor- en achterkant) om organisch verkeer stimuleren (SEO). Naar aanleiding van analyses, het formuleren van hypotheses en het experimenteren (A/B testen) zijn er ook conversie optimalisaties doorgevoerd op de website (CRO).

We hebben Douwe Jan van Donker Groep gevraagd om onze samenwerking te beschrijven. We laten hem daarom graag aan het woord:

“Samen streven naar het beste resultaat”

Duurzame keuze en lange termijn

“Wij zijn tijdens onze oriëntatie voor een online marketing partner bij Travyk beland en daar hebben wij een gratis website- en campagne scan mogen ontvangen van Iwan.

Tijdens het orienteren hebben we ook goed gekeken of Travyk past bij onze missie en visie. Wij willen namelijk in 2035 volledig duurzaam en circulair opereren, dit betekent dus ook dat Travyk in dit plaatje moet passen. Dat past, Travyk is namelijk ook actief bezig met de Sustainable Development Goals.”

Aardbol stofferen

“Wat ook leuk is dat wij intern bij Donker Groep grapjes maken over dat wij de “Aardbol stofferen”. Dit sloot perfect aan als je kijkt waar Travyk inmiddels allemaal bomen heeft geplant om de CO2 van hun bedrijf te compenseren.

Een goede basis

Opvolgend zijn we met elkaar in gesprek gegaan om te kijken wat we voor elkaar konden betekenen. Onze vraagstukken waren rondom SEO en SEA. Hoe krijgen we de SEO op orde om organisch beter gevonden te worden en welke diensten weggezet kunnen worden middels Google Ads (SEA).

We zijn destijds klein begonnen, terug naar de basis, zonder een goede basis kunnen SEO en SEA elkaar nooit gaan versterken. Vanuit daar zijn we gestart met een optimalisatie traject, simpel gezegd; scoren we op dit moment waar we willen scoren? Gezamenlijk hebben wij een strijdplan opgesteld en vanuit daar zijn we aan de slag gegaan.

Samen streven naar het beste resultaat

Travyk gaat voor prestatie en relatie, dat vind ik het fijne. Samen streven naar het beste resultaat, maar ook hier geldt weer; zonder goede basis geen succes. Op basis van jaarlijkse doelstellingen vanuit Donkergroep (uiteraard is de haalbaarheid afgestemd met Travyk) weten waar we mee bezig moeten gaan: SEO, SEA, CRO en Linkbuilding.

Geen vaagtaal en jeukwoorden

Partnerschap voor Corporate website

Werken als partners is wat mij betreft de meest passende omschrijving, wel is er een goede verdeling voor wat betreft de werkzaamheden tussen Travyk en Donker Groep. Daarnaast ben ik blij met de nuchtere aanpak. Tegen elkaar kunnen zeggen hoe we ervoor staan, wat kan beter etc., wegblijven van vaagtaal en jeukwoorden. Het is wat het is en vanuit daar worden besluiten genomen om de juiste stappen te nemen richting organisatie doelstellingen.

Waar ik voornamelijk zorg voor de juiste input vanuit Donker Groep en meewerk aan het SEO en CRO stuk haakt Arjen aan als expert op het gebied van SEO, SEA en CRO.

Bij elkaar op kantoor werken, productief maar ook leuk en leerzaam!

Arjen komt als partner regelmatig bij ons op kantoor meewerken en ik ben frequent bij Travyk op locatie. Dat werkt fantastisch en zorgt voor een perfecte aansluiting als het gaat om taakverdelingen en context rondom de taken. Ook is er genoeg ruimte voor wat informele communicatie ;)!

Op die manier komt de relatie en ook de resultaten steeds beter uit de verf. We zien dat organisch en betaald dichter naar elkaar toe komen dankzij onze samenwerking. Daar doen we het voor!

2021 vs 2020

 

in 2020 zijn we met de basis begonnen. Deze basis is 2021 verder uitgebouwd en dat zie je terug in de statistieken, maar het is ook zeker merkbaar bij ons binnen de organisatie.

 

Ook de 2022 strategie slaat aan op het gebied van Ads en CRO

 

  • Meer focus op inbound marketing
  • Budgetverschuiving richting SEO en maximaliseren van Google Ads
  • 25% minder adspend
  • Conversieratio verhoogd in Ads met 41%
  • Uiteindelijk iets minder doelen behaald, maar vooral meer b2b klanten aangetrokken en veel minder b2c aanvragen. Dus dat is alleen maar positief.

 

SEO projecten voor de verschillende business units

Voor de Donker Groen business unit zijn de eerste SEO optimalisaties ook goed terug te zien. De andere business units zijn nog work in progress!

Bij de stijgende lijn zijn alle optimalisaties live gezet naar de live omgeving. Hier pakken nu tientallen keywords een top 3 positie in de SERP. Ook zijn een aantal keywords gedaald. Hier ligt qua dienstverlening minder focus vanuit de organisatie.

 

Employer campagnes en werkenbij website toegevoegd per 2022

 

Daarnaast hebben we eind vorig jaar besloten om onze corporate website en de werken bij website los te koppelen van elkaar. Op die manier kunnen we vanuit andere belangen voordelen behalen, namelijk: Een betere en eigen SEO waarde en schonere data om mee te werken om vervolgens op resultaat te sturen.

Ook is een nieuw Google Ads account opgezet met eigen doelgroepen, conversies en vooral eigen data. Het opsplitsen van tools en websites heeft meerdere voordelen:

  • De verschillende intenties komen beter tot zijn recht
  • Eigen doelgroepen opbouwen
  • Eigen conversiedata opbouwen
  • Eigen unieke SEO / SEA en CRO strategie voeren
  • Eigen propositie en indelingen templates/landingspagina’s
  • Andere systemen, techniek en metingen op de achterkant van de websites.

Op deze manier zorg je voor meer relevantie en voor minder vervuiling van data.

Ook zorgt een eigen website voor werkenbij voor meer vrijheid om samen met ons invulling te geven aan zowel de indeling als content van de website. Gezamenlijk arbeidsmarktcommunicatie voeren, kandidaten overtuigen en vervolgens laten converteren. Een mooi resultaat die we gezamenlijk hebben behaald!

Van gevoelsmatig, naar data gedreven

We stappen af van werken op onderbuikgevoel maar zijn data gedreven gaan werken en dit bevalt tot noch toe erg goed maar we weten van elkaar dat die altijd beter kunnen. Dat is samen streven naar de beste kwaliteit, vastbijten in blijven optimaliseren is voor ons dus erg belangrijk.

Douwe Jan Hibma, Donker Groep (2022)

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.