Kantoor inrichten: modern of klassiek?

15 juli 2024 11:49

Kantoor inrichten: modern of klassiek?

Als je een eigen bedrijf hebt, dan moet je nadenken over het inrichten van je kantoor. Een kantoor inrichten kan een hele klus zijn. De inrichting moet passen bij de aard en uitstraling van het bedrijf. Een IT bedrijf zal voor een andere stijl van inrichting kiezen dan een notaris- of advocatenkantoor. Ook is het belangrijk om te weten of je op kantoor cliënten of andere bezoekers ontvangt of dat de contacten voornamelijk telefonisch of online plaatsvinden.

Een klassieke inrichting

Bedrijven die een bepaalde status willen uitstralen kiezen vaak voor een klassieke inrichting. Daar zie je een mooie grenen boekenkast met vakliteratuur, een imposant bureau met een bijpassende bureaustoel. Voor dit soort kantoren wordt vaak gekozen voor stijlvolle bruintinten. Er hangt kunst aan de muur en de koffie wordt geserveerd in klassieke kop en schotels.

Een moderne inrichting

Als je je bedrijf een wat hippere uitstraling wilt geven, dan kies je voor moderne meubels. Of juist voor retro of vintage, want dat is de laatste jaren weer helemaal terug. Je kunt nieuwe meubels kopen in deze stijl, maar je kunt ook inspiratie opdoen bij Steen Antiek voor meubelen die echt uit vroeger tijden stammen. Op die manier geef je je kantoor een nostalgische look en dat kan prima passen bij het imago dat je wilt uitstralen.

Een duurzame inrichting

Vandaag de dag is het ook belangrijk om je kantoor duurzaam in te richten. Het past niet bij een milieubewust imago om meubels elke paar jaar te vervangen terwijl ze nog lang niet versleten zijn. Het laten herstellen van meubels of het laten reinigen van vloerbedekking of zitmeubels is de nieuwe norm. Hiermee laat je zien dat je je ervan bewust bent dat de afvalberg niet te hard moet groeien. Veel jonge bedrijven kiezen ervoor om heel bewust keuzes te maken bij het inrichten van kantoren.

Hoeveel vierkante meters heb je nodig?

Thuiswerken is helemaal ingeburgerd. Zeker sinds de corona jaren is dit heel normaal geworden. Veel mensen met een kantoorbaan kiezen ervoor om deels thuis en deels op kantoor te werken. Dit heeft uiteraard gevolgen voor het aantal vierkante meters dat je nodig hebt. Als twee collega’s een werkplek kunnen delen, dan betekent dat een flinke besparing. Veel bedrijven reduceren de kantoorruimte, bijvoorbeeld als het huurcontract afloopt. Ook wordt soms ruimte verhuurd aan derden omdat het bedrijf deze zelf niet nodig heeft. Dit biedt kansen aan startende ondernemers die de huur van een eigen kantoor nog een te grote stap vinden. Houd bij het huren van kantoorruimte ook rekening met de stookkosten. Die zijn soms bij de huur inbegrepen, soms moet je hiervoor apart betalen. De prijzen voor energie zijn weer wat gedaald sinds de piek van 2022 maar liggen nog altijd hoger dan voor de crisis op de energiemarkt. Als starter kun je er natuurlijk ook voor kiezen om in eerste instantie vanuit huis te werken. Als de zaken goed gaan, kun je overwegen om kantoorruimte te huren.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.