Kansrijker ondernemen met het Ondernemerslab Nijmegen
3 juli 2024 08:00
Het Ondernemerslab Nijmegen brengt ondernemende studenten, bedrijven, onderzoekers en werkzoekenden bijeen. Focus ligt op het inspelen op ondernemersopgaven van de toekomst: slim, schoon en sociaal. Thomas Lans, lector Kansrijk Ondernemen aan de HAN University of Applied Sciences schetst de opzet en aanpak.
Aan het realiseren van Ondernemerslab Nijmegen (OLN) waren een aantal voorwaarden gekoppeld: een goed bereikbare locatie, laagdrempelig, bereikbaar vanuit de campus en tussen de lokale ondernemers. Daarnaast moest het lab voor studenten, ondernemers in spé en zogeheten ‘kleine’ mkb’ers een natuurlijke plek zijn om elkaar te ontmoeten en ondersteunen op een belangrijke rol die ondernemers hebben: het creëren van nieuwe kansen. Voorts lag een multidisciplinaire benadering voor de hand die aansluit bij de focusgebieden, zorg, circulariteit, energie en digitalisering, terreinen waarop de regio Nijmegen – Arnhem zich profileert.
Op basis van deze bouwstenen werd in november 2022 het OLN geopend op het terrein van de Houtwerf aan de Hatertseweg in Nijmegen. Hier beschikt het lab over een ruime bedrijfsloods, geflankeerd door een fietsenmaker en een innovatieve meubelmakerij. Inmiddels zijn er ook omlijnde plannen om in Arnhem een ondernemerslab te starten. Gelet op de ambities en profilering van de Arnhemse regio zal de nadruk daar liggen op o.a. energie gerelateerde vraagstukken.
Onderzoek
Thomas Lans onderzoekt als lector Kansrijk Ondernemen hoe ondernemers en zij die het willen worden, kansen zien en benutten en hoe het bestaande regionale ecosysteem hierbij kan helpen. “We richten ons onderzoek op het brede mkb in de Smart Region Arnhem-Nijmegen, veelal ondernemers met 1 tot 10 medewerkers. Zij zijn voor de lokale economie van groot belang wat betreft de werkgelegenheid, het ontwikkelen van producten en diensten en de leefbaarheid.”
Lans is vanuit de HAN sinds de ideeënfase betrokken bij het OLN. “De HAN heeft met de opleiding Ondernemerschap en Retail Management en het Centrum voor Ondernemerschap sinds jaar en dag een solide basis voor het stimuleren van ondernemerschap onder studenten. Met het OLN verbreden en verdiepen we het fundament. Er participeren meerdere partijen actief in het OLN (zie profiel) en we richten ons direct op ondernemende studenten en bedrijven in de regio.”
“Uit onderzoeken blijkt dat met name kleine mkb’ers moeite hebben vorm te geven aan kansen op het gebied van de ‘nieuwe economie”, aldus Lans. “Denk aan duurzame groei, kunstmatige intelligentie (AI), inclusief ondernemen of circulariteit. Kleine ondernemers worden in beslag genomen door de dagelijkse hectiek in hun bedrijf. Ze hebben -heel begrijpelijk- niet altijd de kennis, vaardigheden en de netwerken in huis om hierin de mogelijkheden voor hunzelf aandacht en inhoud te geven.”
Aanpak
Kansen rondom verduurzaming, data, samenwerken of zaken fundamenteel anders gaan doen. Het blijft moeilijke materie en voor veel kleine bedrijven weinig concreet. Vaak zijn bedrijven gestart vanuit pure interesse en kunde in een bepaald vakgebied. Lans: “Met het OLN bieden we deze ondernemers handvatten in de vorm van ondersteuning door studenten die met een frisse blik en gewapend met kennis helpen om een eerste (denk)stap te zetten. Anders tegen ontwikkelingen aankijken en samen nieuwe mogelijkheden uitproberen. Let wel, het OLN biedt geen pasklare oplossingen. We zijn een lab waar we dingen samen uitproberen. En dat doen we op drie verschillende manieren.”
Thomas lans benoemt: “Bedrijven kunnen bij het OLN laten zien wie ze zijn, wat ze doen, hoe ze dat doen en welke waarde ze toevoegen. Dit doen we in de POP’HUB-tentoonstelling. Deze pop ups worden periodiek vervangen door andere, waardoor steeds nieuwe bedrijven zich kunnen tonen. De presentaties dienen als inspiratie en regionale etalage voor andere ondernemers, ondernemende studenten en scholieren, waardoor een groter publiek bekend wordt met deze bedrijven en regionaal talent kan worden behouden.”
OLN
Het OLN is een samenwerkings- verband van HAN University of Applied Sciences, Academie Business & Communicatie, opleiding Ondernemerschap en Retail Management, Lectoraat Kansrijk Ondernemen, Gemeente Nijmegen, POP’HUB/StartUp Nijmegen en Techniekpact. De HAN fungeert in deze samenwerking als spin in het web en aanjager.
Een tweede variant omschrijft Lans als ‘ondernemer zoekt idee’. “Bij deze benadering verkennen we strategische bijvoorbeeld vragen omtrent digitalisering en verduurzaming. Ondernemers en studenten onderzoeken samen welke kansen er zijn voor het bedrijf en hoe die gerealiseerd kunnen worden.”
Variant drie richt zich op het (verder) ontwikkelen van nieuwe businessideeën. “We formuleren dit als ‘idee zoekt ondernemer’”, zegt Lans. “HAN studenten van verschillende opleidingen werken in deze variant, samen met een ondernemer, een half jaar lang aan een casus in het kader van hun minor. De uitkomst van het traject is een advies, een businessmodel, een prototype of start-up idee.”
Contact
Lans besluit met een oproep: “Wij willen als OLN zoveel mogelijk kleine mkb-bedrijven ondersteunen bij het aanpakken van vraagstukken. Het afgelopen jaar hebben wij met het OLN team geïnvesteerd in het regionale netwerk om te kijken welke uitdagingen er bij ondernemers spelen. Neem gerust contact op met ons.
Het Ondernemerslab Nijmegen
De Houtwerf 23 6533 AB Nijmegen
Tel. 06 2607 4767
E-mail marteyn.roes@han.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.