Jouw product of webshop laten ranken in ChatGPT; zo doe je dat
17 februari 2025 12:14
Voor het eerst sinds een heel lange tijd heeft Google er een concurrent bij. Steeds meer mensen gebruiken search AI, zoals ChatGPT, in het dagelijks leven. ChatGPT onderscheidt zich van Google door direct antwoord te geven. Dit bespaart tijd, omdat je zelf niet de Google zoekresultaten na hoeft te lopen op zoek naar de gewenste informatie. Maar wat betekent deze trend voor je marketingstrategie? Waarschijnlijk heb je veel geïnvesteerd in search engine optimization (SEO) om jouw webpagina’s zo hoog mogelijk in Google te ranken. Zijn die investeringen nu verloren? Deze vraag beantwoorden in dit artikel en vertellen jou meteen hoe jij zorgt voor rankings in ChatGPT.
De reden dat je in ChatGPT wilt ranken
Jij en je doelgroep maken gebruik van ChatGPT, dat is bijna een gegeven feit. Waar je in Google weet op welke positie je staat en zeker bent van traffic op bepaalde zoekwoorden, heb je die kennis niet van search AI. Daartegenover staat dat ChatGPT direct een antwoord geeft op de vraag en daardoor is het niet ondenkbaar dat organisch verkeer in zijn geheel gaat afnemen. Het is duidelijk, je moet ranken in ChatGPT opnemen in je marketingstrategie wil je zichtbaar blijven bij je doelgroep.
Extra voordeel: ChatGPT is jouw nieuwe verkoper
Wanneer iemand op zoek is naar een product dat diegene zou willen, worden er vaak positieve zoektermen. Denk bijvoorbeeld aan ‘de beste hardloopschoenen’ of ‘goede racefietsen onder de €4.000’. Bijna altijd herhaalt ChatGPT deze positieve termen in het antwoord. Bijvoorbeeld ‘de beste hardloopschoenen zijn X van merk X’. Soms geeft de zoekmachine zelfs een klein verkooppraatje over waarom het product zo goed is. Dit is een groot voordeel van ChatGPT. De positieve termen worden namelijk geassocieerd met jouw product. Dit zorgt ervoor dat een potentiële klant een goede eerste indruk krijgt.
SERP van Google vs. ChatGPT
Het moge vooraf maar duidelijk zijn dat ChatGPT geen Google is. Zoek vandaag en morgen in Google op ‘’product X’’ en je krijgt dezelfde top 10 resultaten, enige nuance dat posities in rankings/advertenties kunnen wijzigen. Maar geef vandaag en morgen dezelfde query in ChatGPT en je krijgt verschillende antwoorden. De marketeers van H1 Webdevelopment hebben dit zelf getest en waren zowel teleurgesteld als geïnspireerd toen ook zij deze conclusie trokken.
Deze factoren spelen een belangrijke rol in het algoritme van ChatGPT
Er is goed nieuws, want de factoren die een rol spelen in het algoritme van ChatGPT zijn sterk vergelijkbaar met die van Google. We pakken voor dit artikel het onderzoek van Search Engine Land en Neil Patel erbij.
Het onderzoek van Neil Patel toont aan dat factoren als: relevantie, branded backlinks/mentions, reviews en autoriteit van je webshop het meest worden meegenomen in de SERP binnen ChatGPT. Dit staat erg in lijn met de focus van Google, waarbij E-E-A-T hoog in het vaandel staat. Deze term staat voor experience, expertise, authoritativeness en trustworthiness.
Als we kijken naar wat Search Engine Land heeft geconcludeerd, zien we dat gerichte content -nog steeds en misschien wel meer- van belang is. Waar misschien wel het belangrijkste verschil in kan gaan zitten tussen Google en AI search is dat laatstgenoemde beter presteert op informatieve zoekwoorden (bank schoonmaken) dan transactioneel (bank kopen). Daarmee mag je de conclusie trekken dat de populariteit van ranken op long tail keywords verder blijft groeien. Los hiervan blijven structured data en de basics van SEO (zoals indexbaarheid) ook gewoon onderdeel van ranken in ChatGPT. Maar dat heb je vast allemaal op orde, toch?!
Jouw marketingstrategie herzien
Als marketeer is dit hét moment om je marketingstrategie eens opnieuw te beoordelen. Waar focus je eigenlijk op? Welke content heb ik gepubliceerd en voor het laatst geoptimaliseerd? Welke zoekwoorden rank ik nu op, maar belangrijker: waar wil ik nog meer op ranken? Zijn we eigenlijk wel bekend bij onze doelgroep? Hoe goed staan we er online voor met reviews? Hebben we een goede reputatie en wordt dat kenbaar gemaakt? Juist, allemaal vragen die je aan het nadenken zetten.
Gevoelig voor input
We geven je nog wat extra informatie en resultaten van ons onderzoek mee. Want er viel nog iets anders op, namelijk: de zoekresultaten zijn erg gevoelig voor de input die je ingevoerd hebt. Wanneer je bijvoorbeeld invoert ‘ik ben op zoek naar een lekkere bank’, dan krijg je suggesties van banken tot ongeveer € 1.000. Terwijl als je zoekt op ‘ik ben op zoek naar een comfortabele design bank’, dan krijg je banken die vaak pas beginnen vanaf € 5.000 tot zo’n € 30.000.
Waardebepaling van woorden
Doordat het algoritme zo gevoelig is voor de input, is het heel belangrijk dat je op jouw webshop de juiste woorden gebruikt om je producten te beschrijven. Neem een bank van lage kwaliteit, vaak goedkoop, als voorbeeld. Als je in de productbeschrijving opneemt dat deze luxueus en van de duurst denkbare stof is, dan word je misschien wel genoemd in ChatGPT, maar de bezoeker zal op basis van de prijs zien dat het nooit kan kloppen. Dit ‘leugentje’ is natuurlijk niet iets dat je regelmatig voorbij ziet komen. Het voorbeeld geeft alleen aan hoe je met zoekwoorden belangrijke signalen kan geven en rekening houden met de -vaak long tail- zoekvragen in search AI.
Het laatste voorbeeld is dat we zochten op ‘ik ben op zoek naar een lekkere trui, geef producten’ en opties kregen met een gemiddelde prijs van €25. Maar toen het woord ‘comfortabel’ eraan toegevoegd werd, steeg de gemiddelde prijs met ruim €100. Het is minstens interessant te noemen dat in dit stukje onderzoek ‘comfortabel’ zorgde voor resultaten met duurdere producten.
Toch is het algoritme nog een Black Box
Ondanks dat er wel aanwijzingen zijn voor wat ChatGPT gebruikt bij het ranken van producten, blijft het algoritme een black box is is niet altijd correct. Je voert je zoekopdracht in, het algoritme gaat aan de slag en er rolt een antwoord uit. Hoe ChatGPT aan het antwoord komt, weet je nooit precies. Daarnaast is het antwoord niet altijd behulpzaam. In ons experiment op zoek naar een bank, gaf ChatGPT de Ikea FÄRLÖV als suggestie. Deze bank is al een tijdje uit de collectie en dus niet meer te koop.
Conclusie
Ranken in ChatGPT kan heel waardevol zijn en zou deel moeten uitmaken van jouw marketingstrategie. Er zijn standaard SEO factoren die van invloed zijn, maar het algoritme van AI search is wel anders. De term EEAT wordt onmisbaar in alles wat je doet en je denkt beter na over linkbuilding en long tail zoekwoorden. Het algoritme is nog erg gevoelig en tot op zekere hoogte nog een black box. Met de tips en factoren die wij hebben beschreven sta jij aan de start van de inzet van een extra marketingkanaal.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.