Je eigen boekhouding doen in 3 simpele stappen
8 februari 2023 09:01
De boekhouding is het systeem waarbij financiële gegevens van een bedrijf of organisatie worden bijgehouden, geordend en gedocumenteerd. Het doel van boekhouding is om de financiële prestaties van een bedrijf inzichtelijk te maken en deze te kunnen rapporteren aan belanghebbenden zoals eigenaren, investeerders, belastingdiensten en regelgevende instanties. Het omvat het vastleggen van financiële transacties, zoals inkomsten en uitgaven, in een boekhoudsysteem. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt om financiële verklaringen te maken, zoals balansen, winst- en verliesrekeningen en cashflow-overzichten. Omdat het uitbesteden van je boekhouding misschien als starter nog iets teveel van het goede is, hebben wij een aantal handige tips voor je, waarmee je relatief eenvoudig zelf je boekhouding kunt doen.
Kies voor een goed boekhoudprogramma
Vandaag de dag wordt het grootste gedeelte van de boekhouding volledig geautomatiseerd. Des te belangrijker is het dus om goed te kijken en te kiezen voor het beste boekhoudprogramma. Een goed boekhoudprogramma denkt namelijk met je mee en heeft verschillende controles ingebouwd, waardoor de kans vrij klein is dat je een foutje maakt. Het zou natuurlijk zonde zijn om teveel belasting te moeten betalen en ook te weinig is geen optie. Daarbij is het ook belangrijk te kijken naar een software die je kunt koppelen met je bank. Dit zorgt er namelijk voor dat je relatief eenvoudig je transacties voor een groot deel automatisch kunt laten boeken. Een goed pakket herkent dit namelijk, waardoor je veel minder tijd kwijt bent.
Doe het periodiek
Het doen van de boekhouding is nu niet bepaald de hobby van de meeste ondernemers. Toch is het wel een belangrijk onderdeel. Je wilt immers wel weten wat er binnenkomen en nog belangrijker, wat er maandelijks uit gaat. Om alles overzichtelijk te kunnen houden, is het raadzaam om wekelijks even de administratie te doen. Mocht er dan een bonnetje zijn die je niet meer helemaal kunt plaatsen, dan is de kans groter dat je dit na een week wel lukt, dan dat je het een maand of zelf langer laat liggen. Plan voor jezelf daarom dan ook structureel een uur of misschien wel twee vrij om de administratie te doen. Zo voorkom je dat je een factuur over het hoofd ziet en heb je ook sneller inzichtelijk als het met de liquiditeit niet helemaal goed gaat.
Besteed het op tijd uit
Naarmate je als bedrijf groeit, krijg je te maken met extra medewerkers, salarisadministratie en eventueel ook ziekte. Belangrijk is dus om dit laatste aan personenalarmering medipoint uit te besteden en ook je boekhouding uit handen te geven. Je komt namelijk op een moment dat het je teveel tijd gaat kosten en het aannemen van iemand voor de administratie nog niet loont. Des te belangrijker dus om tijdig aan de bel te trekken. Doe je dit namelijk niet, dan loop je risico dat je belangrijke zaken die bij het ondernemen horen laat liggen, terwijl jij je druk maakt om het inboeken van een factuur van een paar tientjes.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.