Ja, mijn business is toe aan een eigen podcast! Maar hoe pak ik dat aan?
1 maart 2023 11:34
Jij als ondernemer bent trots op je business. Je hebt een steengoed product of een onmisbare service, werkt vanuit een ambitieuze missie en hebt in de loop van de tijd een eigen doelgroep en klantenbestand opgebouwd. Daarmee heb jij je eigen verhaal gecreëerd. En dat verhaal is er eentje om te willen verspreiden. Een perfecte manier om dat te doen, is door het maken van een podcast. Maar hoe pak je dat aan? Ivo Samplonius en Rebecca van der Weijde van podcastproductiebureau PodWorkz leggen het je uit.
Inmiddels is de podcast geen tijdelijke hype meer te noemen. Een trend die wel weer overvliegt, zoals de skinny jeans, of alternatieve chat-apps zoals Telegram. Nee, het is een serieus medium, met talloze mogelijkheden en een groeiend verdienmodel. De tijden van ‘iedereen kan een podcast maken’ zijn daarmee voorbij, want binnen een groot aanbod (ruim 30.000 internationale nieuwe afleveringen per dag), wordt door de luisteraar snel het kaf van het koren gescheiden. Een podcast moet goed zijn, anders verdwijnt het in de massa van middelmatigheid. Binnen de huidige 150 miljoen podcastafleveringen op het web (bron: Podcast Insight), wil en moet je opvallen. En jij als ondernemer kan dat. Met een goede podcast.
Maar wanneer is een podcast een goede podcast?
Bij podcastproductiebureau PodWorkz werken we met twee heilige gralen: een goed verhaal, en goede audio. Laten we bij de goede audio beginnen. Een podcast is een auditief medium. Dat betekent dat je je gekozen verhaal beluistert via een koptelefoon, oortjes of speaker. Het allerbelangrijkst op zo’n moment is dat alles lekker klinkt. Geen nare smakjes in iemands stem, geen ruis op de achtergrond, geen onverstaanbare dialogen of afleidende muziek. Maar minstens zo belangrijk is het verhaal. Hoe interessant of boeiend de gesprekken of interviews ook zijn; als er geen verhaal of rode draad in zit, haakt een luisteraar af. Zorg daarom voor een heldere en herkenbare opbouw van je podcast. Verdeel je afleveringen in thema’s, zorg voor een terugkerende stem die je vertelt wat er komen gaat, selecteer de beste quotes, zorg voor voldoende afwisseling in sprekers. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden om een verhaal aantrekkelijk te maken.
Bij elke stap van het maakproces staat het team van PodWorkz voor je klaar.
Oké, ik wil een goede podcast. Waar begin ik?
We verzekeren je: ook jouw verhaal is geschikt voor een podcast. Daar zijn we van overtuigd. Om te beginnen, dagen we je uit om jouw verhaal op papier te zetten. Denk zonder grenzen: op dit punt kan alles nog. Vervolgens lezen wij bij PodWorkz graag mee met je verhaal, en gaan we tijdens een uitgebreide brainstorm met elkaar in discussie: hoe kunnen we hier de best mogelijke vorm uithalen? Een vorm die jouw bedrijf helpt om je verhaal te verspreiden? Om je doelgroep te bereiken, om call-to-actions in te bouwen naar jouw product of service, om aan je merkbeleving te bouwen? Vervolgens houden we van actie: we gaan aan de slag. Interviews opnemen, met de microfoon door je bedrijf lopen, puzzelstukjes voor je verhaal verzamelen. Want die puzzel, die leggen we samen. Van A tot Z.
In de studio wordt dagelijks hard gewerkt aan het bedenken, produceren en editten van podcasts.
Benieuwd geworden naar meer? Bezoek onze website via www.podworkz.nl, of neem contact met ons op.
Podcastproductiebureau PodWorkz
Hermesweg 48
3741 GP Baarn
ivo@podworkz.nl / rebecca@podworkz.nl
Linkedin: Ivo Samplonius https://www.linkedin.com/in/ivosamplonius / Rebecca van der Weijde https://www.linkedin.com/in/rebeccavanderweijde/
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.