Is uw onderneming klaargestoomd voor het piekseizoen?

17 september 2024 09:17

Is uw onderneming klaargestoomd voor het piekseizoen?

November en december zijn met Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst drukke tijden voor webshops. Zo is op Black Friday de online verkoop 28% hoger. Een ideale mogelijkheid om meer omzet te genereren en nieuwe klanten te krijgen. Om hierop in te spelen moet u goed voorbereid zijn. Met deze tips komt u succesvol en met verhoogde conversie het piekseizoen door:  

Pas de customer journey en online advertentiecampagnes aan

Adverteer om u op nieuwe klanten te richten. Door retargeting kunt u indirect de koopbehoefte van oriënterende klanten stimuleren door aanbiedingen te tonen op social media. Met exit targeting richt u zich op klanten die uw webshop voor het eerst bezoeken. Dit kan door een pop-up toe te voegen met kortingscodes voor een eerste bestelling of nieuwsbriefinschrijving. Ook kunt u actieproducten vindbaar maken met filters.

Investeer in een mobielvriendelijke webshop

Mobiele apparaten zorgen voor meer dan 50% van het webverkeer. Zorg dus voor een mobielvriendelijke webshop! Niets is frustrerender dan een webshop met een onduidelijke navigatie, lange laadtijden en onleesbare afbeeldingen of teksten. Neem contact op met uw hostingpartner of webbouwer om problemen te voorkomen.

Zorg voor voldoende voorraad

Het is handig om tijdelijk uw voorraad te verhogen van populaire producten. Heeft u op dit moment niet genoeg financiële middelen hiervoor? Er zijn aanbieders van financiering die mogelijkheden bieden om extra voorraad in te kopen. Dit geld kunt u ook gebruiken voor marketingmiddelen om uw omzet kunt verhogen.

Bied een mix van betaalmethoden aan

Wanneer uw webshop meerdere betaalmethoden heeft, trekt u een bredere klantgroep aan. In Nederland zijn iDEAL, PayPal en creditcards bekend. Denk ook eens aan achteraf betaalmethoden zoals Riverty, Billink en in3. Tijdens de feestdagen worden giftcards vaak cadeau gegeven. Geef klanten daarom de mogelijkheid om met giftcards te betalen. Verwacht u extra drukte in uw fysieke winkel? Zorg dan voor genoeg pinapparatuur!

Investeer in een naadloos betaalproces en geoptimaliseerde check-out

Tijdens het piekseizoen willen consumenten efficiënt aankopen doen. Geef klanten de mogelijkheid om als gast af te rekenen en gemakkelijk hun winkelwagen te wijzigen. Zorg voor een simpel bestel -en betaalproces. Activeer een plugin die automatisch gegevens van uw klant invult. Combineer dit met een one page check-out voor merkbare effecten op uw conversie. Zo biedt u een geoptimaliseerde bestel -en betaalervaring. Hierbij zien klanten in één overzicht de ingevulde adresgegevens en de gekozen verzend -en betaalmethode om de bestelling af te ronden.

Bied per klantgroep nazorg op maat

Na het piekseizoen is nazorg belangrijk. U kunt nieuwe en bestaande klanten groeperen op basis van koopgedrag: hoe recent en vaak hebben ze iets in uw webshop gekocht? Black Friday, Cyber Week of Cyber Monday klanten dient u anders te benaderen dan vaste klanten. Dit kan bijvoorbeeld door klanten op verschillende manieren te bedanken door korting aan te bieden als bedankje.

Bent u al voorbereid? Of heeft u op het gebied van betaalmethoden een aantal zaken die nog geregeld moeten worden? Kijk dan op de site van onze partner Buckaroo!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.