‘International Women’s Day zou niet nodig moeten zijn’

8 maart 2023 08:30

‘International Women’s Day zou niet nodig moeten zijn’

Steeds meer vrouwen vinden hun weg naar de top van het bedrijfsleven. Toch is gendergelijkheid volgens Séverine Trouillet, Education & Public Sector Senior Director EuroNorth bij Dassault Systèmes, nog steeds geen gegeven. “Bedrijven die hier niet vol op inzetten doen niet alleen vrouwen, maar ook zichzelf en de maatschappij tekort. Eigenlijk is het jammer dat een dag als International Women’s Day nodig is.”

Wereldwijd is volgens het rapport ‘Women in Business’ van Grant Thornton het aantal vrouwen dat een senior managementrol vervult sinds 2011 flink toegenomen: van 20% naar 32%. Als dat stijgingsniveau doorzet, groeit het aandeel vrouwen in 2025 naar 34%.

Droevig gesteld

Goed nieuws, maar we zijn er volgens Trouillet nog lang niet. Met name in de IT-sectoren valt er nog een wereld te winnen. Volgens de stichting CA-ICT zijn van de 520.000 IT’ers in Nederland 94.000 vrouw. Een schamele 18%. “Aan de top is het in deze sector al niet veel beter. Vooral bij tech-startups is het nog droevig gesteld. Slechts 10 procent van de top in deze bedrijfscategorie is vrouw. Dat is echt belachelijk laag.”

Foto: Severine Trouillet

Trouillet geeft 5 argumenten voor meer diversiteit in de bedrijfstop:

1. Diversiteit bevordert innovatie en creativiteit

Het hebben van diverse perspectieven en ervaringen binnen een managementteam bevordert de innovatie en creativiteit van een organisatie. “Mannen en vrouwen brengen verschillende perspectieven en ervaringen met zich mee. Een goede mix leidt sneller tot nieuwe ideeën en oplossingen. Het zorgt bovendien voor een betere afspiegeling van klanten en klantbehoeften, wat kan leiden tot betere besluitvorming en hogere klanttevredenheid.”

2. Rolmodellen zorgen voor een ‘ripple effect’

Vrouwen in managementfuncties groeien volgens Trouillet vaak uit tot rolmodellen voor andere vrouwen in de organisatie. Dat heeft een gunstig effect naar de hele workforce. “Uiteindelijk leidt dat tot een vermindering van genderongelijkheid op de hele werkvloer, en uiteindelijk op de samenleving als geheel.”

3. Het verbetert de bedrijfsprestaties

Een argument waar veel bedrijven – logischerwijs – gevoelig voor zijn, is het prestatieargument. “Meer vrouwen aan de top leidt simpelweg tot betere prestaties. Dat verzin ik niet zelf. Een onderzoek van McKinsey & Company uit 2020 toonde bijvoorbeeld aan dat bedrijven met meer genderdiversiteit in hun managementteams een 25% hogere kans hadden op financiële outperformance dan bedrijven met minder genderdiversiteit.”

4. Het vergroot de talentenpool

Het beperken van managementposities tot één geslacht kan de talentenpool beperken. “Wanneer organisaties alleen mannen in managementposities hebben, kunnen ze talentvolle vrouwen uitsluiten van bepaalde carrièremogelijkheden. Het vergroten van de talentenpool door meer gendergelijkheid in managementfuncties kan resulteren in een breder scala aan vaardigheden en perspectieven binnen de organisatie.”

5. Kwestie van rechtvaardigheid

Ten slotte is gendergelijkheid niet alleen een bedrijfseconomische, maar ook een ethische. “Het is een kwestie van rechtvaardigheid. Vrouwen hebben recht op precies dezelfde kansen als mannen om leidinggevende functies te bekleden en hun potentieel te bereiken. En dat geldt niet alleen voor vrouwen, maar voor mensen ongeacht hun geslacht of gender. De maatschappij is daar ook aan toe.”

Handen uit de mouwen

Volgens Trouillet is het belangrijk dat bedrijven de mouwen opstropen. “Een duidelijk diversiteitsbeleid met daadwerkelijke betrokkenheid van de top is een mooie basis. Nog lang niet alle bedrijven hebben beide zaken op orde. Daarnaast moeten bedrijven concrete doelen stellen, en daar een plan van aanpak aan koppelen.”

Dassault Systèmes zit op dit gebied allesbehalve stil. Het bedrijf zet zich al meer dan een decennium in voor genderdiversiteit, als onderdeel van het bredere programma voor diversiteit, gelijkheid en inclusie (DE&I). ”In 2021 hebben we ons gecommitteerd aan het hebben van 40% vrouwelijke executives en 30% vrouwelijke managementposities tegen 2025.”

Rise Up!

Het bedrijf doet er alles aan dat commitment te realiseren. Een van de vele activiteiten op dit gebied is het RiseUp! and WIN-programma, een soort broedplaats voor managementtalent. Trouillet: “We brengen via dat programma zowel mannen als vrouwen leiderschapsvaardigheden bij. En dan specifiek de vaardigheden die moeten zorgen voor meer diversiteit. Dat doen we via bijvoorbeeld zelfbewustmakingsmodules, workshops voor gezamenlijke ontwikkeling en individuele mentoring. Het doel is om elk jaar meer dan 100 talenten in dit traject in te schrijven, met een verhouding van 80% vrouwen en 20% mannen.”

Dat programma werpt zijn vruchten af. In 2021 deden 96 diverse talenten (84% vrouwen) en mentoren over de hele wereld mee. Het bedrijf heeft inmiddels een vrouwelijk aandeel van 36% in de top. Dat is fors meer dan het branchegemiddelde van 10%. “In 2025 willen we dat aandeel naar 40% hebben gebracht. Op die manier dragen we ons steentje bij aan een eerlijker bedrijfsleven, en uiteindelijk een rechtvaardigere maatschappij.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.