Innovatieve ‘do good’ verzekeraar lanceert in Nederland
2 april 2020 13:59
Lemonade maakt verzekeren net even anders. Bots zorgen in slechts enkele seconden voor het afsluiten van een verzekering en de afhandeling van claims en de winst van het bedrijf staat – in tegenstelling tot traditionele verzekeringsmodellen – vast. Ongebruikt premiegeld wordt aan het eind van het boekjaar gedoneerd aan een door de consument gekozen goed doel. De door kunstmatige intelligentie en sociale betrokkenheid gedreven partij streek afgelopen jaar reeds in Amsterdam neer met een Europees hoofdkantoor. Na een opstartperiode in Duitsland biedt de van origine Amerikaanse verzekeraar vandaag haar diensten aan op de Nederlandse markt. Lemonade is de enige verzekeraar in de Benelux met een B-Corp certificering, een onafhankelijk duurzaamheidslabel voor bedrijven.
Het Engelse spreekwoord when life gives you lemons, make lemonade lijkt in het Nederlands nog het meest op van de nood een deugd maken. Dat is precies waar de naam van het innovatieve verzekeringsbedrijf Lemonade op duidt. Een verzekering moet je toch afsluiten, dus kunnen we er maar beter iets ‘leuks’ van maken. De inboedel- en aansprakelijkheidspolis (Polis 2.0) is kort, transparant en makkelijk te begrijpen. Daarnaast reserveert Lemonade een vast bedrag voor de kosten en winst en gaat het overige deel van de premie naar de uitbetaling van claims. Hiermee is de winst van Lemonade niet variabel en vecht het bedrijf nooit met de klant om hetzelfde kwartje. Ongebruikt premiegeld wordt aan het eind van het boekjaar aan een goed doel gedoneerd via de jaarlijkse ‘Giveback’. Gebruikers kiezen zelf welk goede doel dit is. In 2019 liep het donatiebedrag in de Verenigde Staten – waar Lemonade in 2016 lanceerde – op tot ruim een half miljoen euro. De in Nederland aangehaakte goede doelen zijn onder meer het Nationaal Ouderenfonds, KiKa, KNGF Geleidehonden en PLAN International.
Verzekeraar van de eenentwintigste eeuw
Klanten staan vaak wantrouwend tegenover hun verzekeraar. De klant heeft vaak het gevoel dat de verzekeraar ‘toch nooit uitkeert’ en de verzekeraar is vaak wantrouwend ten aanzien van mogelijke fraudeurs. Lemonade brengt hier met de heldere scheiding tussen een kosten- & winstrekening en een claimrekening verandering in. “De Lemonade community heeft de afgelopen drie jaar bijna één miljoen dollar gedoneerd, door een goed doel te kiezen tijdens het afsluiten van hun verzekeringspolis. Dankzij onze community en het Giveback-principe zijn we in staat om een gigantische impact te maken voor goede doelen”, aldus Daniel Schreiber, medeoprichter en CEO van Lemonade. Niet voor niets schaart de verzekeraar zich onder het internationale B-Corp netwerk. Naast sociale impact staan gebruiksgemak en snelheid op basis van slimme techniek bij Lemonade voorop. Zowel het afsluiten van een verzekering als het indienen van een claim kan gemakkelijk en snel geregeld worden via de app. Afhandeling van claims gebeurt grotendeels door bots.
Een van de snelstgroeiende verzekeraars ter wereld
Sinds de lancering in 2016 is Lemonade een van de snelst groeiende verzekeringsmaatschappijen ter wereld. Feedback wordt vrijwel direct toegepast waardoor het product voor iedere markt opnieuw op maat wordt gemaakt. Ook in Nederland wordt het product volledig afgestemd op de wensen van de Nederlandse consument. Zo verleent het bedrijf bijvoorbeeld dekking wanneer je fiets wordt gestolen, met het anti-diefstalpakket. Wat na Nederland de volgende markt zal worden maakt Lemonade nog niet bekend, maar doorgroeien zullen ze zeker.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.