Iets meer dan het gewone transport van A Naar B
24 april 2017 13:47
Ze is pas 33 jaar, maar intussen wel directeur/eigenaar van Vels Transport uit Oostzaan bij Amsterdam-Noord, dat ze zeven jaar geleden overnam. De zichtbaar gedreven Linda Dekker zit op de plek waar ze eigenlijk op kleuterleeftijd (!) al van wist dat dit haar lotsbestemming was. “Ik wilde directeur worden van een transportbedrijf. Waarom? Omdat vrachtwagens machtig zijn. En… ik wil opdrachtgevers in het mkb optimaal ondersteunen met hun logistieke uitdagingen.”
Linda vertelt dat Vels Transport, inmiddels met 15 medewerkers, zich vooral richt op die mkb-bedrijven die iets specialer willen dan het ‘gewone’ transport van A naar B. “We zijn er met name voor de slimme logistiek”, zegt Linda. “Zo hebben we vorig jaar een 100-ton-meterkraan in gebruik genomen waar we écht hele grote zaken mee kunnen transporteren en hijsen. Ik denk daarbij aan stalen buizen, kozijnen of dakkapellen. Ik neem met name werk aan dat niet zo standaard is.”
“Dat kúnnen we ook doen omdat we het wezenlijk anders aanvliegen dan veel andere transportbedrijven”, vertelt ze. “Onze chauffeurs helpen op de locaties onvoorwaardelijk mee met het laden en lossen. Ze zitten niet in hun cabine te wachten totdat er iemand op hun raampje tikt dat alles er in zit, zodat ze kunnen wegrijden. Nee, we zijn een meewerkende bondgenoot.”
Daarnaast heeft Linda nog een andere wezenlijke (en opvallende!) keuze gemaakt. “We hebben 15 wagens. Echter, staan er daarvan altijd een paar stil. Deze wachten dus feitelijk op ons terrein op een transportopdracht. Dat werkt heel goed. Onze opdrachtgevers weten dus dat ze ’s ochtends aan ons kunnen vragen om ’s middags iets te laten vervoeren. We zijn daardoor flexibel. Daar zit waarde in. Onze klanten zijn daar écht mee geholpen, want een mkb-ondernemer kan ook niet altijd van te voren exact inplannen wanneer iets vervoerd moet worden. Echter, als het plotseling moet, dan kan het.”
Linda moet lachen als haar wordt gevraagd hoe zij zich toch ‘staande’ weet te houden in een typische mannenwereld. “Ja, ik realiseer me dat dit wel een ‘dingetje’ is in een wereld waar de dienst vooral wordt uitgemaakt door mannen. Toch maak ik er niet zo’n punt van. Mensen zien dat ik verstand heb van het vak en dat ik er een ongekende passie voor heb. Ik snap wat logistiek inhoudt en ik kan heel goed plannen. En, ze zien ook dat ik niet zo snel in de stress raak. Ik ben een koele kikker die op drukke momenten heel goed het overzicht kan bewaren. Ik ben niet het type dat gaat zitten staren naar het GPS-systeem in de hoop dat het puntje verschuift van locatie naar locatie. Zo van: gelukkig; de wagens rijden weer… Nee, als er ergens files of oponthoud zijn, dan reageren we in de planning pro-actief. Ik doe gewoon mijn werk zo goed mogelijk. Dat ik vrouw ben is een futiele bijzaak. Punt.”
Linda wil uiteraard groeien met haar organisatie. “Maar tot hooguit 20 man. Groter hoeft van mij niet omdat ik geen ‘baas’ wil worden. Ik hou van een zekere mate van kleinschaligheid en ik denk ook dat ik met die omvang het beste van het beste kan blijven leveren. Daarnaast hoop ik volgend jaar onze opslagruimte, op onze unieke locatie aan de A8/A10, met 1000m2 te vergroten. Er is veel vraag binnen het mkb naar dergelijke vierkante meters. Kortom, slimme logistiek en een goed klantcontact gaan hand-in-hand. Het is de basis voor onze continuïteit.” «
Vels Transport
Tekst: Jerry Helmers / Fotografie: Luuk Gosewehr
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.