Hybride werken zonder verlies aan kwaliteit
1 juli 2024 14:10
Wanneer je start als onderneming met het werken op afstand, dan zul je al snel merken dat er nieuwe uitdagingen op je pad komen. Hoe blijf je in contact met je werknemers? En hoe zorg je ervoor dat je nog steeds professioneel overkomt bij klanten? Soms wordt er lichtzinnig over gedaan, maar in de praktijk komen deze uitdagingen al snel om de hoek kijken. Welke zaken je op voorhand alvast kunt regelen om het thuiswerken iets soepeler te maken? Dat lees je in dit blog.
Blijf in contact
Wanneer iedereen thuis vanuit zijn of haar eigen kantoor gaat werken, dan is het belangrijk dat iedereen dit doet vanuit hetzelfde systeem. Dit maakt het onderling werken niet alleen makkelijker, maar zorgt er ook voor dat er naar klanten toe een professionelere uitstraling is. Zowel oplossingen voor mail als zakelijke telefonie op maat zorgen ervoor dat je naar alle klanten toe eenzelfde beeld uitstraalt en ook dat de verbinding altijd goed is. Een professionele oplossing voor telefonie zorgt er tevens voor dat je notities en aantekeningen kunt maken in hetzelfde systeem. Iets wat altijd belangrijk is, maar bij online werken op afstand nog nét wat belangrijker. Door het gebruik van hetzelfde systeem, zorg je er ook voor dat mails naar buiten toe hetzelfde overkomen, het telefoonnummer naar buiten toe hetzelfde is, en online vergaderen effectiever is. En dat zorgt weer voor efficiënter werken en dus kostenbesparing!
Duidelijke afspraken
Wanneer je bij je werkgevers aangeeft dat ze ook thuis mogen werken wil dat niet zeggen dat daarmee alle regels en discipline verdwijnen. Maak aan de voorkant met iedereen duidelijke afspraken over aanwezigheid en bereikbaarheid. Natuurlijk is enige mate van vrijheid belangrijk, maar zorg er wel voor dat de regels helder zijn. Het kan soms effectiever zijn wanneer je afspreekt dat iedereen op dezelfde dagen aanwezig is. Misschien kun je dit zelfs doen door middel van een hybride kantoor, in plaats van een traditioneel kantoor wat altijd open is. Het is qua kosten veel aantrekkelijker en ook qua efficiëntie een goed idee. Het is namelijk de uitdaging om al het personeel goed bij elkaar te houden. Wanneer je je collega’s structureel misloopt op kantoor gaat dat de samenwerking niet bevorderen. Plan op deze dagen de overleggen in die je beter fysiek kunt doen, en maak er direct iets gezelligs van. Dit gaat de dagen op afstand enorm verbeteren.
Kortom; wanneer je besloten hebt mee te gaan met het hybride en online werken als bedrijf, dan is het goed om hier vooraf een plan van te maken. In welk programma gaan jullie dit doen? Wanneer komen jullie samen? En wat zijn de uren dat personeelsleden bereikbaar moeten zijn? Daarnaast is het ook goed om dit periodiek te evalueren en aan te passen waar nodig. Houd ook anonieme enquêtes onder personeel om te checken hoe zij het ervaren. Het is voor werknemers een fijne bijkomstigheid, maar wees ook niet bang om zaken terug te draaien wanneer het niet werkt, uiteindelijk ben je er als bedrijf bij gebaat om het beste resultaat te behalen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.