Hét Ondernemerspanel: 'Elektrische auto’s zijn net zo slecht voor het klimaat als benzineauto’s.'

22 december 2021 12:41

Hét Ondernemerspanel: 'Elektrische auto’s zijn net zo slecht voor het klimaat als benzineauto’s.'

Het ondernemerspanel geeft elke maand hun standpunt over een stelling. Deze stelling is gebaseerd op wat er speelt onder de ondernemers uit de regio. Voor deze maand hebben de volgende ondernemers de tijd genomen om hun standpunt te delen met ons Arnold Poelstra - EY en Robert Heinst – Olympia.

De stelling van deze maand: Elektrische auto’s zijn net zo slecht voor het klimaat als benzineauto’s. Het grootste argument voor elektrisch rijden is dat het duurzamer zou zijn dan rijden in een benzineauto. Vooral de kleine hoeveelheid CO2 die een elektrische auto uitstoot in vergelijking met een benzineauto, wordt vaak genoemd. Het wagenpark van ondernemend Nederland zou in 2025 fossielvrij moeten zijn. 

Olympia - Robert Heinst 

“Elektrische auto’s zijn duurzamer en op termijn goedkoper als je kijkt naar de levensduur. Ze zijn (nog) niet klimaatneutraal, maar de ontwikkelingen gaan snel. Zo wordt de batterijtechnologie steeds innovatiever. Met een nieuwe technologie kan een batterij met een grotere actieradius en snellere oplaadtijd ontwikkeld worden. Bovendien wordt het maakproces hiermee duurzamer. Hoewel de totale kosten lager zijn dan van een benzineauto is de aanschafprijs nog altijd een belangrijke factor.  Het is een kwestie van tijd, doorontwikkelen en kijken naar alle voordelen. Je moet ergens beginnen. Uiteindelijk gaat het om de mindset, om groter denken en duurzaam impact willen maken.”

EY - Arnold Poelstra 

“Mooi voornemen om het wagenpark van ondernemers in 2025 fossielvrij te hebben ! Of dat realistisch is, is  voor mij nog maar de vraag. Het wagenpark versneld afschrijven en, relatief dure, fossielvrije vervangers aanschaffen is nogal een financiële opgave. Dat is lang niet voor iedere ondernemer weggelegd; ook al zou deze het willen. Ambitie moet er zijn en het is goed deze uit te spreken anders houdt niemand zich daar aan, maar er kan een gat zitten tussen “willen” en “kunnen”. Fiscale compensatie of niet. “Weg relativeren kan ook. Onlangs las ik een publicatie waaruit bleek dat China in een week net zoveel uitstoot als Nederland in een jaar. Maar het is te makkelijk om je daar achter te verschuilen. In de “cirkels van beïnvloeding en betrokkenheid”, zit de bus van de zaak toch echt in de beïnvloeding, dus of het nu 2025 wordt of 2026; go for it.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.