Hogeschool Rotterdam brengt de toekomst binnen handbereik
1 december 2021 14:06
In gesprek met Dr. Arjen van Klink blijkt dat Hogeschool Rotterdam veel te bieden heeft. Arjen is programmadirecteur bij Kenniscentrum Business Innovation en lector Next Strategy. ‘Wanneer je als ondernemer of werknemer ontwikkelingen naar je hand weet te zetten, zorg je ervoor dat je relevant blijft. De mate waarin medewerkers en leidinggevenden bereid zijn dit te implementeren, noemen we het verandervermogen. Tijdens onze opleidingen besteden we hier aandacht aan. Door verbindingen te leggen tussen praktijk en onderwijs gaan we aan de slag met de ontwikkeling van de studenten, het bedrijfsleven, de Rotterdamse en internationale economie. Onze lectoren kijken samen met de experts uit onze bedrijfskundige, financiële en commerciële opleidingen over grenzen heen en leveren een bijdrage aan de vraagstukken van de toekomst.’
Vakkundig
Hogeschool Rotterdam biedt een breed scala aan economische opleidingen. ‘Hogeschool Rotterdam leert studenten vakkundig te handelen en te werken aan integrale oplossingen voor vraagstukken in de beroepspraktijk en samenleving. Onderzoekend vermogen speelt daarin een cruciale rol. Het leerproces wordt gekoppeld aan de praktijk. Samenwerken met Hogeschool Rotterdam kan op vele manieren en in verschillende werkvormen. Het is voor veel organisaties en bedrijven verrassend wat wij kunnen betekenen voor elkaar.’
Tijd voor innovatie
Bijna 41.000 studenten studeren aan Hogeschool Rotterdam waarvan 12.000 een economische studie volgen. ‘Ook ons onderwijs zelf is in beweging. De economische opleidingen werken samen in de Business School en bieden de leeromgeving waarin studenten uitgedaagd worden en via hun projecten impact maken binnen het bedrijfsleven. Door onderzoek te doen kunnen we samen groeien door kennis en ervaring te koppelen. Een onderzoeksvraag kan bijvoorbeeld zijn hoe het mkb zich kan aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. Je ziet dat bedrijven vaak moeite hebben daarmee. Reageren vaak met de stelling dat het al heel lang goed gaat op de wijze waarop ze nu werken. Ook de werkdruk, de klant die geholpen moet worden, helpt niet mee. Tijd voor innovatie is er vaak niet. De klant wacht echter niet. Die zal door de veranderende vraag ergens anders gaan shoppen. Daarom is de handreiking die wij als onderwijsinstelling doen een echte win win situatie. Wij koppelen kennis aan ervaring. Dat helpt ons samen de toekomst aan te kunnen.’
Remmen los!
Wat uit onderzoeken als de ‘Staat van het mkb’ naar voren komt is dat het mkb moeite heeft met de implementatie van nieuwe technieken, financiering, het werven en behouden van goede medewerkers en de steeds hogere eisen v.w.b. automatisering en informatisering. ‘Wij deden onderzoek bij maakbedrijven en bijvoorbeeld in de wereld van de accountants. De vraag was of ze voldoende in staat zijn om te vernieuwen of blijven hangen in oude patronen? Je ziet bij maakbedrijven dat ze hun aanbod pas aanpassen bij een klantvraag. Dan ben je vaak al te laat. Je ziet dat er nog te weinig gebruik maakt van de innovatieve krachten van de medewerkers. Ook accountants zijn vaak nog onvoldoende in staat om hun business model te innoveren. De toekomstbestendigheid van bedrijven komt hierdoor in gevaar.’
Ingesleten paden
In het praktijkgericht onderzoek van Kenniscentrum Business Innovation staan organisatie- en managementprocessen in mkb-bedrijven centraal. ‘Het fundament van onze onderzoekagenda zijn vragen over leiderschap met een uitwerking naar circulair, digitaal en betekenis. Zoals projecten over bewust en verantwoord ondernemen, nieuwe digitale technologieën en datavaardigheden. Op het terrein van digitalisering heeft het kenniscentrum de zogenaamde ‘digiscan’ ontwikkeld. Dit is een vragenlijst die bij bedrijven wordt afgenomen om een inzicht te krijgen in de mate van digitalisering van bedrijfsprocessen en in de kansen voor verbetering. Niet omdat digitalisering een doel op zichzelf is, maar bijvoorbeeld om daarmee doorloopsnelheden te vergroten, kosten te verlagen en klanten beter te bedienen.’
Latente behoefte
Arjen van Klink tot slot. ‘Wat wij vaak zien is een latente behoefte aan een nieuwe richting bij bedrijven. Ondernemers blijven vaak hangen in waar ze goed in zijn en waarmee tot nu toe succes is behaald. Door niet te innoveren kan een onderneming in slecht weer belanden. Wij helpen bedrijven te anticiperen op de toekomst. Dat kan op verschillende manieren. Van bieden van een plaats aan een afstudeerder tot het participeren in een groot onderzoek samen met andere bedrijven. Ook zijn er living labs, waar studenten en medewerkers van bedrijven met elkaar leren en innoveren. Daarmee creëert een bedrijf niet alleen nieuwe inzichten maar ook nieuwe vaardigheden. Het kenniscentrum biedt samen met de opleidingen toegesneden begeleiding. Door het verrichten en ondersteunen van praktijkgericht onderzoek dragen wij bij aan een toekomstgericht hoger economisch onderwijs en versterking van de regionale economie. Onze kennis ondersteunt het bedrijfsleven in zijn veranderopgave en biedt het onderwijs een uitdagende en inspirerende leercontext. Wil je gebruik maken van de kennis binnen Kenniscentrum Business Innovation? Neem dan contact op. De toekomst is bij ons binnen handbereik!’
Hogeschool Rotterdam
Dr. Arjen van Klink
Kralingse Zoom 91
3063 ND Rotterdam
010 7946735
h.a.van.klink@hr.nl
Tekst en foto's: René Zoetemelk
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.