Hoeveel EHBO’ers moet een organisatie hebben?

20 juli 2023 12:06

Hoeveel EHBO’ers moet een organisatie hebben?

Sinds de invoering van de derde fase Arbo-wet 1994 is er geen verplichting meer met betrekking tot het aantal EHBO’ers binnen een organisatie. Dit is vervangen voor het hebben van minimaal één BHV’er per aantal medewerkers. Toch is het verschil tussen een BHV’er en een EHBO’er niet altijd duidelijk.

Een BHV’er is een bedrijfshulpverlener en leert eerste hulp te verlenen bij noodsituaties die kunnen ontstaan op de werkvloer. Denk hierbij aan ongevallen en brand. Een EHBO’er leert daarentegen om bij alle mogelijke situaties thuis en op het werk in te grijpen. Het is niet meer voor elke organisatie verplicht om naast een BHV’er ook een EHBO’er te hebben. Als echter uit de Risico Inventarisatie- en Evaluatie is gebleken dat de kans op ongevallen groter is dan bij een gemiddeld bedrijf, dan wordt toch verplicht om minimaal één EHBO’er te hebben. Dit zien we bijvoorbeeld terug op kinderdagverblijven. Bij sommige bedrijven is het daarom zeker verstandig dat meerdere mensen een EHBO-cursus volgen. Maar hoeveel man is handig? Waar moet je aan denken?

Altijd een back-up

Het is in principe voldoende om een EHBO’er te hebben, zeker in combinatie met nog enkele BHV’ers. In de praktijk is echter veel meer nodig. Je moet altijd een back-up plan hebben. De kans is immers groot dat deze EHBO’er niet altijd aanwezig is. Daarom kiezen de meeste werkgevers er ook voor om zelf een cursus te volgen en in elk geval alle vaste medewerkers dit aan te bieden. Zo is er altijd een back-up bij ziekte of vakantie.

Externe factoren

Hoeveel EHBO’ers nodig zijn, is ook voor een groot deel afhankelijk van de externe factoren binnen het bedrijf. Op kantoor is een EHBO’er bijvoorbeeld minder noodzakelijk dan wanneer er mogelijk gevaarlijke situaties kunnen ontstaan door de werkzaamheden die worden gedaan. De risico’s zijn bijvoorbeeld groter bij een bouwbedrijf.

Daarnaast speelt ook de omgeving een belangrijke rol. Hoe ver is jouw onderneming bijvoorbeeld gelegen van de hulpdiensten? Hoe lang zal het duren voordat zij ter plaatse kunnen zijn? Als deze afstand groot is, is het des te belangrijker dat er meerdere en goed gekwalificeerde EHBO’ers aanwezig zijn. Of zijn er andere externe risico’s door de omgeving? Bijvoorbeeld omdat er een brandgevaarlijk bedrijf naast jouw onderneming gelegen is?

Lage zelfredzaamheid

Ook is het belangrijk om naar de zelfredzaamheid van de aanwezigen te kijken. Bedenk goed dat het hierbij niet alleen om medewerkers gaat, maar ook om klanten en bezoekers. Hoe goed kunnen zij uit de voeten? Als het overgrote deel lichamelijk of geestelijk beperkt is, kan dit gevolgen hebben voor hoe er met een noodsituatie moet worden omgegaan. Dat betekent meestal ook dat er meer BHV’ers en EHBO’ers nodig zijn om alles in goede banen te leiden.

Hoeveel EHBO’ers heb ik nodig?

Maar wat betekent dit voor jouw specifieke situatie? Hoeveel EHBO’ers heb je minimaal nodig? Hier is geen duidelijk antwoord op te geven. Met name doordat het van zo veel verschillende factoren afhankelijk is. Hoeveel EHBO’ers dus in werkelijkheid verplicht zijn, is een kwestie van maatwerk. Als je er zeker van wil zijn dat je de juiste beslissing neemt, zijn er enkele plekken waar je terecht kunt om advies te vragen. Op basis van jouw persoonlijke situatie, kunnen zij vertellen hoeveel EHBO’ers minimaal nodig zijn.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.