Hoe Ziik de interne communicatie en medewerkersbetrokkenheid helpt te verbeteren met een sociaal intranet

3 september 2024 13:56

Hoe Ziik de interne communicatie en medewerkersbetrokkenheid helpt te verbeteren met een sociaal intranet

Veel bedrijven worstelen dagelijks met het stroomlijnen van alle communicatie naar en tussen de medewerkers. Zeker als ze geen vaste werkplek hebben, zoals in de bouw, detailhandel, horeca, logistiek, industrie en zakelijke dienstverlening. Omdat interne communicatie van grote invloed is op de medewerkersbetrokkenheid en -tevredenheid, helpt Ziik dit te verbeteren met een sociaal intranet. Countrymanager Hung Nguyen vertelt waarom en hoe hij met Ziik in Nederland is gestart.

Communicatie- en informatiebehoeften

In elke organisatie wordt er steeds meer gecommuniceerd en informatie gedeeld, via meer kanalen en op meer momenten. Simpelweg omdat mensen daar grote behoefte aan hebben en nieuwe communicatietechnologie het mogelijk maakt. Het gevolg daarvan is echter dat grote en kleine organisaties worstelen met het stroomlijnen van alle communicatie en beschikbare tools daarvoor. “Decennia geleden is het intranet bedacht als een centrale oplossing om bedrijfsinformatie altijd en overal toegankelijk te maken en mensen te kunnen informeren”, zegt Nguyen. Daarna ontstonden de social media platforms, om de onderlinge communicatie tussen mensen nog veel eenvoudiger te faciliteren. Samengevat integreert Ziik beide werelden in een gebruiksvriendelijk alles-in-één SaaS-platform voor alle interne communicatie en informatie-uitwisseling.”

Medewerkers zonder een vaste werkplek

De laatste jaren is het aantal medewerkers zonder een vaste werkplek, of regelmatig wisselende werkplekken, sterk toegenomen. Een risico daarvan is dat ze hun betrokkenheid bij de organisatie en collega’s verliezen. Natuurlijk is dat te voorkomen met de bekende social mediaplatforms Facebook en LinkedIn, videovergaderen via Meet, Teams of Zoom en samenwerkingsomgevingen als Meta Workplace. Alleen hoe beheer en beveilig je al die platforms en apps voor zakelijk gebruik met bedrijfs- en persoonsinformatie die gevoelig is? En hoe voorkom je een grote afhankelijkheid van techgiganten zoals Meta, die als het ze niet snel genoeg winst oplevert, of als ze interessante andere kansen zien, plotseling besluiten te stoppen met hun Workspace?

Ziik voor franchisers, grote bedrijven en het MKB

Het van oorsprong Deense bedrijf Ziik, met het hoofdkantoor in Kopenhagen, is een onafhankelijk Europees alternatief voor Meta’s Workspace, voor elke organisatiegrootte. “De oprichters van Ziik hebben het intranet opnieuw uitgevonden met de beschikbare sociale functionaliteit en technologie van nu”, legt Nguyen uit. “Na enkele jaren succesvol te zijn gegroeid in vooral de Scandinavische landen, zien de oprichters Nederland en het Verenigd Koninkrijk als belangrijkste groeimarkten. Daar ben ik met mijn bijna 20 jaar commerciële ervaring in de netwerk- en cloudwereld nu op in gesprongen als countrymanager voor Nederland. Ziik is onder andere al in gebruik bij franchisers van McDonald's, Subway en 7-Eleven maar ook veel andere grote bedrijven en MKB-ers. Op onze Nederlandstalige website zijn uiteraard hun ervaringen te lezen.”

Eenvoudig beginnen te ervaren, zonder lock-in

Behalve het gebruiksgemak dat organisaties ertoe beweegt om met Ziik te gaan werken, is een onderscheidende factor de laagdrempeligheid om ermee aan de slag te gaan, zonder een lock-in. “Na de afgelopen jaren veel applicaties naar de cloud te hebben gemigreerd, komen organisaties erachter dat de kosten daarvan sterker dan verwacht kunnen stijgen en er risico’s zijn verbonden aan hun leveranciersafhankelijkheid bij de techgiganten”, vervolgt Nguyen. “Bij Ziik kun je zowel snel beginnen en flexibel opschalen, als indien gewenst ook weer net zo eenvoudig stoppen. Uit onze statistieken blijkt dat het dagelijkse aantal gebruikers van onze klanten jaarlijks verdubbelt. Verder groeit het aantal nieuwe klanten de afgelopen maanden extra snel, sinds Meta aankondigde volgend jaar te gaan stoppen met Workspace.”

Personaliseren platform en app

Ziik helpt organisaties mede de interne communicatie en medewerkersbetrokkenheid te vergroten doordat het SaaS-platform en de app te personaliseren zijn naar de eigen merkuitstraling, waarvan o.a. DFDS gebruikmaakt. Eenvoudig zelf te configureren met eigen logo’s, kleuren en namen voor categorieën en bedrijfsfuncties. Via de Groepen, Nieuws en Chats van Ziik blijven medewerkers eenvoudig met elkaar en de organisatie in contact en via Directe Meldingen op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen. Zoals chauffeurs die elkaar informeren over verkeersomstandigheden. Vanzelfsprekend voldoet Ziik als Europees bedrijf ook aan de GDPR en helpt het klanten daaraan te voldoen, bij gebruik van het platform en de app. Bezoek voor meer informatie en het zelf ervaren van alle sociale intranetfunctionaliteit: https://www.ziik.io/nl.     

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.