Hoe gebruik je een antwoordservice als marketingmiddel?

15 augustus 2024 10:05

Hoe gebruik je een antwoordservice als marketingmiddel?

Ambitieuze ondernemers zijn continu op zoek naar methodes om klantrelaties te verbeteren en hun eigen diensten en producten te promoten. In hun ijver zien ze de potentie van hun antwoordservice weleens over het hoofd. Want dat is veel meer dan een kanaal om klanten te ondersteunen. Indien goed ingericht, is een antwoordservice een lucratief marketinginstrument. Dat is mogelijk door het genereren van leads, het verbeteren van klantrelaties en het versterken van de band tussen klant en merk.

Zorg dat je altijd bereikbaar bent

Klanten geven bedrijven die altijd voor hen klaarstaan de voorkeur. Als onderneming kun je daar gehoor aan geven door 7 dagen in de week 24 uur per dag beschikbaar te zijn. Alleen al de vermelding van deze openingstijden op je website verhoogt de tevredenheid en het vertrouwen onder klanten, zelfs als ze op het moment niet eens van plan zijn om er gebruik van te maken. Lukt het niet om 24 uur per dag bereikbaar te zijn? Zorg er dan in ieder geval voor dat je klanten zo veel mogelijk opties geeft om contact op te nemen, dus ook buiten kantoortijden. 

Een goede indruk na een positief gesprek

Klanten die vriendelijk en professioneel te woord worden gestaan krijgen een positieve indruk van een bedrijf. Goed getraind personeel voor de klantenservice is daarom onmisbaar als je de antwoordservice als marketingmiddel wenst te gebruiken. Zij zorgen ervoor dat bellers meteen een gunstig beeld van een onderneming krijgen.

Op de hoogte brengen van aanbiedingen

Na het beantwoorden van vragen en het oplossen van problemen krijgen servicemedewerkers de gelegenheid om klanten op de hoogte te brengen van lopende aanbiedingen en promoties. Daarmee stimuleren ze de verkoop van diensten en producten. Zolang het geen opdringerig verkooppraatje is vinden klanten het meestal prettig om op de hoogte te worden gebracht van kortingen. Het hoeft overigens niet altijd een korting te zijn. Medewerkers kunnen ook suggereren om een duurder pakket of te nemen, oftewel upselling. Een telefoongesprek is ook een mooie gelegenheid voor de verkoop van aanvullende producten of diensten. Dat wordt cross-selling genoemd.

Het verzamelen van leads

Tijdens een telefoongesprek bestaat de kans om gegevens van de beller te verzamelen. De medewerker vraagt om contactgegevens en probeert andere informatie in te winnen, bijvoorbeeld over de interesses en doelen van de beller. Het verzamelen van gegevens kun je eventueel combineren met een nieuwsbrief of kortingscodes.

Het bijhouden van een klantendatabase

Persoonlijke data vertegenwoordigt veel waarde in het bedrijfsleven. Het is slim om informatie die gedeeld wordt tijdens een telefoongesprek bij te houden. Hierdoor leer je een klant echt kennen en weet je in welke producten en diensten hij of zij in de toekomst potentieel interesse heeft.

Feedback ter harte nemen

Via een antwoordservice verzamelt een bedrijf volop feedback. Klanten bellen met vragen en klachten en vertellen vaak ook waar ze wel tevreden mee zijn. Het is slim om suggesties en bezwaren te gebruiken om de dienstverlening of de producten zelf te verbeteren.

Conclusie

Een antwoordservice functioneert uitstekend als ondersteuning van de marketingstrategie. Het is te realiseren met deskundig personeel, het stellen van de juiste vragen en het bewaren van belangrijke klantgegevens. Goede training van medewerkers en kwaliteitscontrole zijn essentiële factoren om een goede indruk achter te laten bij klanten en zo de antwoordservice in te zetten als marketingmiddel.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.