Hoe gamification werkt voor jouw lerende organisatie

11 oktober 2023 10:13

Hoe gamification werkt voor jouw lerende organisatie

Gamification is het toepassen van game-elementen in een niet-game omgeving, zoals het werkveld. Door middel van het spelenderwijs overbrengen van kennis, houding of gedrag kunnen deelnemers sneller en effectiever leren dan bij traditionele leervormen. Maar waarom werkt gamification zo goed en hoe integreer je dit in de werkomgeving? En is het iets voor jouw organisatie?

Wanneer is gamification effectief?

Een game dient bij Tele’Train altijd een hoger doel: je wilt iets bereiken in kennis, houding of gedrag. Er zijn drie lagen van gamification die Tele’Train toepast als de vraag gesteld wordt of gamification iets is voor jouw organisatie.

  1. Als je deelnemers aan een programma wil motiveren en betrekken. Je zet online of offline spelelementen in binnen een trainingsprogramma.
  2. Als je processen wilt optimaliseren en effectiever maken. Gamification als onderdeel van een opleiding of een learning journey.
  3. Als je betere resultaten wil halen. Het werk is de game via een spellaag met KPI's.

Waar zet je game-based learning voor in?

  • Onboarding. Geef nieuwe medewerkers een persoonlijke en effectieve onboarding waarbij de kernwaarden van je organisatie worden overgedragen. Nieuwkomers halen zo sneller de gewenste normen, zijn eerder operationeel en voelen zich meer verbonden met de organisatie en hun collega’s, ook bij werken op afstand. Dit vertaalt zich direct in een hogere werknemerstevredenheid én hoger personeelsbehoud.
  • Verhogen sales. Je wilt je verkoopcijfers een boost geven? Met het toevoegen van spelelementen in het salesproces begeleiden we om cross- en upsell vaardigheden te verbeteren, leads te genereren, het gebruik van CRM-tooling te verbeteren en conversie te verhogen. Effectief, meetbaar én leuk.
  • Vergroten klanttevredenheid. Door game-principes te implementeren in het leer- en ontwikkelproces van klantenservicemedewerkers worden doelstellingen met betrekking tot klanttevredenheid sneller behaald. De ervaring leert dat door toevoeging van spelelementen in leren, medewerkers sneller in staat zijn hun werkzaamheden goed uit te voeren. Ze converteren ook beter en ervaren meer werkplezier.
  • Vergroten performance. In een steeds sneller veranderend speelveld pas je je processen aan, introduceer je nieuwe digitale tools en stuur je op een ‘nieuwe manier van werken’. Maar hoe krijg je je personeel mee? Hoe zorg je dat ze niet alleen begrijpen wat en waarom er zaken veranderen, maar zorg je ook voor een positieve houding? Uitdagender nog, hoe help je je medewerkers hun gedrag aan te passen en vaardigheden te ontwikkelen? Met de inzet van spelvormen worden betere resultaten behaald. In leren, werken, veranderen, motiveren en kennisoverdracht. Game-based learning is niet meer weg te denken in de uitdagingen waar organisaties voor staan.
  • Turbo effect. Game-based learning resulteert in meer impact. Het zet een turbo op leren of turbo op werken. Het zijn de activerende en motiverende werkvormen die kennis, gedrag en vaardigheden van deelnemers positief beïnvloeden. Het toevoegen van spelelementen in opleiden wordt door ons omarmd en door onze klanten hoog gewaardeerd.

Gamification is niet meer weg te denken

Door het stapsgewijs integreren van gamification binnen de werkomgeving kan er op een effectieve manier gewenst gedrag worden gestimuleerd en bijdragen aan het behalen van bedrijfsdoelstellingen. Bij Tele’Train is het mogelijk om gebruik te maken van bestaande games of speciaal ontwikkelde serious games om kennis, vaardigheden en inzicht op te doen. We denken graag met je mee.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.