Hoe ga je als werkgever om met een telefoon van de zaak?

14 september 2023 09:55

Hoe ga je als werkgever om met een telefoon van de zaak?

Heeft jouw personeel of een deel ervan een telefoon van de zaak, dan is het wel belangrijk hier op de juiste manier mee om te gaan. Vooral wanneer het om pure willekeur gaat, kan dit namelijk tot problemen leiden. Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat het niet heel prettig is voor een werknemer die op dezelfde afdeling werkt als iemand anders en hij of zij krijgt geen telefoon van het werk. Omdat er daarnaast nog allerlei andere zaken zijn om rekening mee te houden, hebben we een aantal tips voor je, zodat er nooit discussie kan ontstaan over het al dan niet toezeggen van een telefoon aan een werknemer.

Zorg voor duidelijke kaders

Wanneer iemand een telefoon van het werk krijgt, is het belangrijk dat dit ook te verantwoorden is. Kun je dit namelijk niet, dan is de kans vrij groot dat er binnen de kortste keren nog 10 mensen aan je bureau staan met dezelfde vraag. Bepaal daarom vooraf wie wel of wie geen telefoon nodig heeft voor het uitvoeren van zijn of haar werk. Zo zal iemand in de buitendienst wel een telefoon nodig hebben, terwijl een medewerker binnendienst dit natuurlijk niet heeft. Zo voorkom je scheve gezichten onderling, iets wat je als werkgever absoluut moet zien te voorkomen.

Maak een afspraak met een telefoonwinkel

Heb je regelmatig nieuwe telefoons nodig, dan zit je er niet op te wachten om de volle mep te betalen. Vooral niet wanneer het gaat om dure toestellen, zoals een iPhone of Samsung. Zorg er daarom dus ook voor dat je een telefoonwinkel in de buurt vindt, zodat je daar vaste afspraken mee kunt maken. Niet alleen voor de aanschaf van toestellen, maar bijvoorbeeld ook dat je voor onderhoud en reparatie bij een telefoonwinkel Groningen terecht kunt, mocht er wat zijn. Zo kun je meerdere aanvragen bundelen en kan de telefoonwinkel je vaak nog een net even iets scherpere prijs geven voor meerdere abonnementen of losse toestellen.

Bepaal een bijdrage

Als werkgever heb je de vrijheid om zelf een bedrag te bepalen voor een telefoon. Vooral in de huidige tijd, waarin een gemiddelde telefoon boven de duizend euro is, is het dus ook niet gek om bijvoorbeeld af te spreken dat het budget dat jij als werkgever ter beschikking stelt, maximaal 500 euro is. Mocht iemand dan een duurder toestel willen, dan kunnen ze dit bijvoorbeeld via het loon of de overuren betalen. De meesten hebben namelijk een eigen telefoon, dus is het niet nodig om nog eens een dure iPhone, Samsung of ander populair merk aan te moeten schaffen.

Reparatie en schade

Als werknemer ben je zelf verantwoordelijk voor je spullen. Stel dat je thuis of op je werk je telefoon laat vallen, dan dien je vaak zelf zorg te dragen voor de kosten voor reparatie, mits anders afgesproken. Stel dat je goede afspraken hebt met de telefoonwinkel, dan kan het zijn dat je ze hierin tegemoetkomt. Ideaal voor wanneer je niet alleen je telefoon stuk hebt, maar ook de Playstation in de kantine voor reparatie weg moet. Bij de meeste telefoonwinkels voeren ze namelijk ook wel een PS4 reparatie uit, waardoor je de kosten enigszins beperkt kunt houden.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.