Hoe een naambord jouw bedrijf kan versterken

5 februari 2025 08:50

Hoe een naambord jouw bedrijf kan versterken

De uitstraling van je bedrijf begint al bij de voordeur. Je hebt vast wel eens gemerkt hoe belangrijk het is dat klanten je bedrijf makkelijk kunnen vinden en herkennen. Dat geldt niet alleen voor het interieur of de communicatie die je hebt, maar ook voor hoe je bedrijf van buitenaf overkomt. Een naambord is daarom een belangrijk onderdeel van je bedrijfspresentatie. Het zorgt ervoor dat mensen je bedrijf makkelijk kunnen vinden en dat je een professionele indruk maakt. Naast het feit dat je goed zichtbaar moet zijn voor je klanten en leveranciers, speelt het ook een rol in hoe je bedrijf wordt gezien. Het is namelijk een van de eerste dingen die mensen zien als ze langs je pand lopen.

Denk aan wet- en regelgeving

Voordat je een naambord bedrijf buiten aan je gevel of bij je pand plaatst, is het verstandig om na te gaan welke regels hiervoor gelden. Gemeenten hanteren verschillende richtlijnen, afhankelijk van de locatie en het type pand waarin je bedrijf gevestigd is. In sommige gevallen heb je een omgevingsvergunning nodig. De belangrijkste factoren die bepalen of een vergunning verplicht is, zijn de grootte van het naambord, locatie van je bedrijf, verlichting en bewegende elementen en als laatste de plaatsing op de gevel of vrijstaand.

Kleine borden (bijvoorbeeld tot 0,5 m²) mogen vaak zonder vergunning geplaatst worden, terwijl grotere borden of verlichte reclame-uitingen meestal vergunningplichtig zijn. Daarnaast moet je ook rekening houden met de locatie, zit je in een beschermd stads- of dorpsgezicht of in een monumentaal pand? Dan gelden er strengere regels en kan een aanvraag meer tijd kosten. Als je een naambord met verlichting of digitale displays wilt, moet je mogelijk voldoen aan aanvullende eisen, zoals luchtvervuiling normen en energieverbruik. En als laatste een bord direct op de gevel heeft andere regels dan een losstaand bord langs de weg.

Zorg voor een consistente uitstraling

Je naambord moet passen bij de uitstraling van je bedrijf. Dit betekent dat het logo, de kleuren en het lettertype op je bord hetzelfde moeten zijn als de rest van je marketinguitingen, zoals je website, visitekaartjes en brochures. Dit zorgt ervoor dat klanten jouw bedrijf makkelijk herkennen, waar ze je ook tegenkomen. Het is belangrijk om consistent te zijn in hoe je bedrijf naar buiten komt. Een logo dat op je website heel anders is dan op je bord kan verwarring veroorzaken bij je klanten.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.