Hoe bereid je jouw onderneming voor op een economische crisis
20 september 2022 16:09
De huidige economie laat tekens zien dat er een economische crisis of recessie voor de deur staan. De experts verwachten niet dat het een langdurige recessie zal zijn, toch zal het een behoorlijke impact hebben voor veel ondernemers die de afgelopen decennia een flinke groei hebben ondergaan. Er zijn gelukkig wel een aantal manieren waarop je je voor kunt bereiden op wat er (mogelijk) komen gaat.
Voorbereiden op een economische crisis
Het is helaas zo, dat de meeste bedrijven niet ongeschonden uit een economische crisis zullen komen. Maar als jij je als ondernemer goed voorbereid op een economische crisis kan dit het verschil maken tussen overleven of faillissement. De beste kans om te overleven geef je jouw bedrijf door de volgende strategieën te volgen.
Bouw een reservekas op
Als eerste moet je een reservekas aanleggen. Een richtlijn hiervoor is dat je minimaal zes maanden aan zakelijke basis uitgaven aan de kant moet zetten om je te helpen in tijden van een economische crisis. Als het echter mogelijk is om meer geld opzij te zetten, dan is dit uiteraard aanbevolen. Een jaar aan reserve geeft je namelijk veel meer ruimte.
Bij het berekenen van jouw reserves dien je rekening te houden met hoeveel geld je nodig hebt om je bedrijf te blijven runnen. Haal alle extra’s weg en focus je op de vaste lasten zoals schuldbetalingen, energiekosten, inventaris etc. Stel het kost je €20.000 om het bedrijf te blijven runnen, vermenigvuldig dit dan met zes maanden. Je hebt dan €120.000 nodig, in contant geld.
Beheers je schulden
Als het budget krapper wordt, zullen de schulden snel oplopen. Daarom is het belangrijk om de schulden die je nu hebt snel af te betalen. Naast schulden van leningen, die wellicht te heroverwegen zijn door alternatieven met lagere rentes ten nemen, is het ook belangrijk om schulden op relationeel niveau te beheren. Het gaat zich dan zowel om leveranciers waar jij nog geld aan moet betalen, maar ook klanten die jou nog moeten betalen.
Een economische crisis ligt misschien wel op de loer, maar er is nog altijd tijd om het domino-effect te ontwijken. Ondernemers die proactief zijn in het beheren van hun financiën zijn klaar voor succes, ongeacht de storm wat eraan komt.
Diversifieer de inkomsten
Een economische crisis zal zich door de toeleveringsketen verspreiden. Het kan dus voorkomen dat de crisis jou klanten eerder treft dan jouw bedrijf. Hierdoor zal het niet lang duren dat hun problemen ook jou problemen worden, omdat jij je inventaris niet kwijt komt. Het is daarom belangrijk om je omzet niet sterk te laten afhangen van een handje vol klanten.
Bekijk jouw klantenbestand. Als er klanten zijn die meer dan 10% van jouw bedrijf vertegenwoordigen, of als jouw top vijf klanten samen meer dan 25% vertegenwoordigen, zal je moeten diversifiëren.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.