Het recept voor een versnelde groei van de wens werkelijkheid maken

14 februari 2024 10:11

Het recept voor een versnelde groei van de wens werkelijkheid maken

De digitale technologie biedt grote beloftes om de kosten te verlagen en de omzet te verhogen, maar wanneer de technologische innovatie niet op een even vernieuwende manier wordt toegepast, blijven de resultaten mager. Dat is de les die Joey Davelaar leerde toen hij mede aan de basis stond van een start up en een rebranding. Die waren succesvol maar braken uiteindelijk toch niet door. Het ‘waarom’ heeft hij naderhand achterhaald, net als de remedie voor de kwaal. Hoe een versnelde groeistrategie wél indrukwekkende resultaten op kan leveren, bewijzen hij en zijn team sinds ruim een jaar met hun digtal consultancy bedrijf DGTLmotion.

De beste stuurlui staan juist niét aan wal. Daarom heeft Joey Davelaar zelf enkele bedrijven helpen opzetten vóór hij zich waagde aan het adviseren van andere ondernemers. Zo maakte hij deel uit van het allereerste team, dat de elektrische fiets op de markt bracht die het merk VanMoof op de kaart zette. Toen het bedrijf een tweede groeifase in ging was Davelaar er al vertrokken, om zich zelf nog meer te gaan verdiepen in de startup, scale-up en corporate innovatie wereld binnen het ecosysteem van The Talent Institute, Startupbootcamp en Innoleaps. Hij werd mede-oprichter van een matchmaking platform Worksuite, in eerste instantie gericht op recruitment en later  1:1 videonetwerken voor de doelgroep data- en developmentspecialisten, genaamd InQommon. Ondanks een aanvankelijk succes werden de hoge verwachtingen niet ingelost.

Digitale technologie alleen is niet zaligmakend voor zakelijk succes.

Sterke beheersing van de techniek

Joey Davelaar vindt zijn vier jaar ervaring als ondernemer heel waardevol, juist omdat het een tijd van ups én downs is geweest die de beste leerschool bleek te zijn. “Die periode heeft me als mens en ondernemer volwassen doen worden,” stelt hij. Zijn ervaringen als ondernemer en innovator maakten hem bovendien duidelijk dat digitale technologie alleen niet zaligmakend is voor zakelijk succes. Hoe goed de platformen en algoritmes die zijn bedrijven ontwikkelden ook waren, de manier waarop je die nieuwe techniek toepast is minstens zo bepalend voor het succes ervan. Die les ging hij toepassen voor anderen, niet langer voor zichzelf. Het blijvend succes kwam met opdrachtgevers als My Treats, een bedrijf dat duurzame restaurants letterlijk en figuurlijk op de kaart wilde helpen zetten. My Treats liet voor dit doel een app ontwikkelen. Aan de hand van gezamenlijk klantonderzoek, analyseren van data en strategische beslissingen wordt het product constant door My Treats en DGTLmotion doorontwikkeld. “Wat wij ontdekten,” zegt Joey Davelaar, “was dat iemand die graag duurzaam uit eten gaat, de applicatie wordt meestal niet gebruikt voor zijn of haar eigen woonplaats. Een Amsterdammer ként veel restaurants vaak al. Waar die wél naar kijkt, is of die specifieke restaurants worden weergegeven. Dat bevestigt zijn of haar vertrouwen in de rest van het My Treats aanbod. Als de gids betrouwbaar is voor de eigen woonplaats, dan is die dat ook voor bijvoorbeeld Den Haag of Barcelona. Een app met duurzame restaurants moet dus volledig zijn en internationaal bruikbaar. Wij hebben voor My Treats door middel van een AI model een zoekmachine ontwikkeld die op het internet als het ware de voorkant én achterkant van websites kan doorgronden en zo heel nauwkeurig en wereldwijd in beeld kan brengen welke restaurants het etiket duurzaamheid verdienen en welke niet. Onze beheersing van de techniek is onderhand zó sterk dat het leeuwendeel van dit proces gestandaardiseerd verloopt. Op dit moment wordt ze uitgerold om internationaal op te schalen”.

Wij zijn creatief en innovatief, maar vooral heel sterk in het efficiënt gebruiken van de mogelijkheden die de digitale technologie nu al biedt.

Ook interessant voor corporate bedrijven

 “My Treats is één van de bedrijven die dankzij DGTLmotion een versnelde groeistrategie kon uitwerken, uitrollen en realiseren. Het succes deed DGTLmotion al snel uitgroeien van één naar een team van vier personen, waarbij business partner Charles de Poorter met zijn technische growth marketing en development skills, en enorme ervaring binnen verschillende industrieën door zijn periode bij een digital marketing agency, de ideale aanvulling bleek voor Joey Davelaar. Maar het zijn niet alleen maar startups, scale-ups en middelgrote bedrijven die DGTLmotion inschakelen. “Corporates staan voor dezelfde uitdaging als MKB’ers. Ook zij moeten blijven innoveren en groeien, willen ze niet achter raken bij de concurrentie. Multinationals lanceren evengoed nieuwe producten en wij zijn al enige tijd met één ervan in gesprek om die op dezelfde wijze te mogen assisteren als we bij snelgroeiende bedrijven hebben gedaan.” Want dat is een ander essentieel verschilpunt tussen DGTLmotion en online marketingbureaus. “Wij gaan samenwerkingen alleen aan als groeipartner en fungeren niet als ‘extra handjes’. Wij helpen mee om de volledige digitale groei strategie neer te zetten of bij te sturen en gezamenlijk door middel van maandelijkse sprints uit te voeren. Een combinatie tussen strategisch advies en uitvoering, bij ons intern ook wel toegepaste consultancy genoemd. Dit doen we minimaal twee dagen in de week voor minstens 9 tot 12 maanden voor de klant. We werken op regelmatige basis bij de opdrachtgever om de organisatie nog beter te begrijpen en digitale kansen voor hem in te schatten. Die tijd gebruiken we onder meer om met growth marketing, data science en development unieke experimenten op te zetten en slimme digitale processen te ontwikkelen voor het behalen van successen. De informatie die we nodig hebben om tot een concept als de groeiversneller voor de My Treats App te komen, vinden we gewoonlijk daar. Dus, zeker wij van DGTLmotion zijn creatief en innovatief, maar we zijn vooral heel sterk in het efficiënt gebruiken van de mogelijkheden die de digitale technologie nu al biedt. Zoals onze bedrijfsnaam zegt: wij brengen de techniek daadwerkelijk in beweging, en die beweging vertaalt zich dan in een versnelde en vooral aanhoudende groei.”    

DGTLmotion is gevestigd aan de Parnassusweg 126, 1076 AT Amsterdam.
Voor meer informatie, kijk op: www.dgtlmotion.nl  of bel naar: 020 – 261 23 30.

Tekst: Jeroen Kuypers/Fotografie: René Zoetemelk

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.