Het juiste relatiegeschenk vinden? Dit zijn dé tips!
28 oktober 2022 09:47
Relatiegeschenken. Het woord zeg het eigenlijk al: het is een geschenk voor een relatie. Eigenlijk is een relatiegeschenk een soort zakelijk cadeautje. Dit kan zijn aan (potentiële) klanten, vrijwilligers, leveranciers, partners en personeel, etc. Een relatiegeschenk is natuurlijk niet zomaar iets wat we geven, maar vaak doen we dit met een gedachte erachter. Overweeg je te investeren in relatiegeschenken, maar weet je niet waar je goed aan doet en met welke factoren je rekening met houden? Wij vertellen je er alles over!
Waarom geven we relatiegeschenken?
Met een relatiegeschenk laat je jouw relatie weten dat je aan ze denkt, blij met ze bent of meedenkt met een probleem. Het is echter niet alleen om te laten zien dat je blij bent, maar het is ook direct goede markting. Relatiegeschenken zijn meestal gepersonaliseerd met het logo, de naam of de quote van jouw bedrijf. Perfect voor de zichtbaarheid!
Relatiegeschenken bestellen? Hier moet je op letten!
Overweeg je te investeren in relatiegeschenken? Dan is het goed om vooraf rekening te houden met een aantal belangrijkste factoren:
1. Analyseer jouw doelgroep
Ieder bedrijf heeft een eigen doelgroep. Iedere doelgroep is anders, belangrijk is om hierop in te spelen. Is jouw bedrijf gericht op jonge mensen, dan kies je natuurlijk voor een heel ander relatiegeschenk dan wanneer jouw doelgroep een oudere leeftijd betreft.
2. Houdt rekening met je sector
Wil je klanten aantrekken? Dan is het belangrijk om een relatiegeschenk te kiezen die te maken heeft met de sector waarin je werkt. Zoek je bijvoorbeeld naar een relatiegeschenk voor een sportschool? Geef je (potentiële)klanten, werknemers en/of relaties dan een bedrukte waterfles, handdoek of sporttas cadeau. Ben je schoonheidsspecialiste, ga dan bijvoorbeeld voor kleine opvouwbare spiegels, of andere verzorging relatiegeschenken.
3. Wat doen je concurrenten?
Natuurlijk is het ook belangrijk om naar de concurrenten binnen de sector te kijken. Bij het geven van relatiegeschenken is het namelijk onwijs belangrijk om de aandacht te trekken en dat doe je door te verrassen en vernieuwend te zijn. Wanneer je namelijk een origineel geschenk geeft weet je in ieder geval dat het blijft hangen bij de ontvanger.
4. Past het binnen de begroting
Het geven van relatiegeschenken hoeft niet duur te zijn. Je hebt namelijk geschenken in verschillende prijsklassen. Met een klein budget kun je dus al mooie resultaten behalen. Pennen bijvoorbeeld zijn al te koop vanaf een paar cent inclusief bedrukking. Een relatiegeschenk is dus ook nog eens een heel goedkoop marketinginstrument. Wil je een relatiegeschenk inzetten, zorg er dan altijd voor dat je een geschenk kiest die een goed rendement op de investering geeft. Daarnaast is het natuurlijk ook heel erg belangrijk om te kijken wat je kunt aanschaffen voor het budget dat je heb te besteden.
5. De levensduur van een product
Een andere belangrijke factor om rekening mee te houden is de levensduur van een product. Als een product langer mee gaat zorgt dit er namelijk voor dat jouw geschenk langer in gedachten blijft bij de ontvanger en iedereen die het product ziet. Een herbruikbare waterfles, mok, notitieboek of katoenen tas zijn hiervan mooie voorbeelden. Deze geschenken blijven namelijk lang bewaard en zullen daardoor langer in de herinnering van de gebruiker blijven.
6. Een nuttig en veelgebruikt geschenk
Belangrijk is om voor een geschenk te kiezen die niet vergeten wordt. Geschenken die dagelijks gebruikt worden zijn daarom erg geschikt om weg te geven. Pennen, katoenen tassen, drinkflessen en mokken zijn hier een mooi voorbeeld van.
7. Je merkimago staat voorop
De factoren die hierboven genoemd zijn, zijn zeker handig om mee te nemen bij het maken van de juiste keuze voor een relatiegeschenk. Het belangrijkste is echter dat het belang van het merkimago voorop staat. Vind je bedrijf duurzaamheid belangrijk? Dan is het bijvoorbeeld passend om duurzame relatiegeschenken weg te geven!
Populaire en nuttige relatiegeschenken
Dit zijn enkele relatiegeschenken die niet alleen erg populair, maar ook heel handig en nuttig zijn:
1. Gepersonaliseerde pennen
Pennen bedrukken is altijd een goed idee. Een pen wordt namelijk niet alleen veel gebruikt, maar wordt ook veel doorgegeven en/of uitgeleend. Daarnaast is het aanbod van pennen ook erg groot. Zo kun je ook kiezen uit milieuvriendelijke pennen voor als je bedrijf duurzaamheid als kernwaarde heeft.
2. Katoenen tassen bedrukken
De laatste jaren is de vraag naar katoenen tassen en andere milieuvriendelijke tassen erg groot. Logisch ook, de katoenen tas is namelijk ideaal om mee te nemen naar werk, school of voor een kleine boodschap. Katoenen tassen bedrukken is dus niet alleen heel functioneel, maar ook erg goed voor de zichtbaarheid van je bedrijf en erg goed voor het milieu. Win-win situatie!
3. Duurzame kleding bedrukken
Door duurzame (bedrijfs)kleding te kiezen draag je actief bij aan een betere wereld. Iets wat steeds vaker een doorslaggevende factor is. Naast het feit dat duurzame kleding bedrukken beter is voor het milieu, is het ook nog eens een erg nuttig en bruikbaar. Ideaal dus om naamsbekendheid te creëren.
4. Herbruikbare drinkflessen
Herbruikbare drinkflessen zijn erg populair als relatiegeschenk. Denk bijvoorbeeld aan de Dopper waterfles. Een Dopper is leuk om te geven en om cadeau te krijgen. De Dopper kan dagelijks gebruikt worden, waardoor je op een eenvoudige manier een groot bereik creëert en jouw boodschap veelvuldig zichtbaar is. Doppers bedrukken kan met een logo of tekst in één of meerdere kleuren of zelf full colour bedrukt worden.
5. Notitieboekjes met logo
Notitieboekjes zijn natuurlijk erg praktisch. Hierdoor zijn ze ideaal om in te zetten als relatiegeschenk. Hierbij is vaak ook een pen te bedrukken, dus dat is dubbel reclame maken. Ben je op zoek naar een extra duurzaam notitieboek? Kies dan voor uitwisbare notitieboekjes, zoals de Bambooks en Correctbooks.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.