Het is hét seizoen om te verkopen: marketing- en salestips voor detailhandelaren deze kerst

23 november 2023 12:01

Het is hét seizoen om te verkopen: marketing- en salestips voor detailhandelaren deze kerst

Auteur: Sascha Plöbst, VP Sales bij Storyblok 

De detailhandel heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke hoeveelheid veranderingen ondergaan. Zo veel zelfs, dat het moeilijk is om te onthouden hoe 'normaal' eruitziet. In 2020 werd van de ene op de andere dag overgeschakeld op volledige online retail. Het jaar 2021 stond in het teken van onzekerheid door de sluiting van winkels en de opkomst van snelle leveringen. Het jaar daarop werd gekenmerkt door de crisis in de toeleveringsketen en de wereldwijde inflatie. En 2023 gaat verder met stijgende hypotheekrente, huurprijzen en de dreiging van een recessie.  

Gedurende deze periode zijn het gedrag en de verwachtingen van consumenten aan continue verandering onderhevig. De sleutel tot het navigeren door deze onrustige wateren is echter de voortdurende herziening van marketing- en sales campagnes om ervoor te zorgen dat deze flexibel genoeg zijn om zich aan te passen. 

Flexibele marketing 

Als Kerstmis 2022 in het teken stond van zeer tactisch, efficiënt en concurrerend zijn, dan staat 2023 meer in het teken van flexibel zijn. Mensen zullen waarschijnlijk een krap budget hebben, wat betekent dat ze minder zullen kopen en meer op zoek zijn naar koopjes. Dit kan, contra-intuïtief, resulteren in de Black Friday uitverkoop. 

Er kan ook een nieuwe toename zijn van last-minute winkelen als consumenten hun aankopen uitstellen in de hoop de uitverkoop voor Kerstmis uit te lokken en er vervolgens van te profiteren. Statistieken van voorgaande jaren laten zien dat de meeste online kerstaankopen in november worden gedaan, met een extra piek in de week voor Kerstmis. Ik verwacht dat dit gedrag dit jaar nog duidelijker zal zijn, omdat consumenten proberen te profiteren van de beste deals van het jaar.  

Om een flexibele marketing- en salescampagne uit te voeren, heb je de juiste marketinginfrastructuur nodig om te anticiperen en te reageren op de dynamiek van de markt en de consument. Idealiter gebruik je een systeem waarmee je bedrijf snel kan reageren op elk relevant marketingkanaal met de juiste content. Het zou geïntegreerd moeten zijn in je verkoop- en websiteanalyses, zodat je eenvoudig de effectiviteit van elke marketing- en sales campagne kunt volgen en kunt beslissen welke producten een extra duwtje in de rug nodig hebben. 

Nieuwe oplossingen  

Het is belangrijk om te onthouden dat je geen grote monolithische technische stapel nodig hebt om de perfecte marketingstrategie uit te voeren. Deze zijn over het algemeen niet flexibel, te duur, en met de kerst in aantocht, tijdrovend om effectief op te zetten. In plaats daarvan zijn er allerlei nieuwe oplossingen beschikbaar die meestal eenvoudig kunnen worden geïntegreerd via API’s (Application Programming Interface). Dit betekent dat je de vrijheid hebt om een op maat gemaakte opeenstapeling van tools te bouwen die voor jouw bedrijf werken. 

Daarnaast heb je ook de flexibiliteit om verschillende oplossingen in te wisselen naarmate je marketing zich ontwikkelt. Een headless CMS in combinatie met een goede data-infrastructuur is een winnende combinatie die zeer responsieve, datagedreven marketing mogelijk maakt die ideaal is voor de feestdagen en daarna. 

Marketingtechnologie is ook zo vergevorderd dat je met het juiste systeem geen heel team van 'power users' met diepgaande technische expertise nodig hebt om campagnes te bouwen en uit te voeren. Toch is het essentieel dat marketeers meer snaren aan hun boog toevoegen. Begrijpen wat je klantgegevens je vertellen en hoe je daar het beste op kunt reageren, is aantoonbaar veel belangrijker dan het kunnen schrijven van vlotte teksten.  

De 'heilige graal' van marketing 

Het marketing- en salesteam moet over een reeks vaardigheden beschikken en ze moeten volledig geïntegreerd zijn in het brede bedrijf. Informatie moet van verkoop, klantenservice en backend analyses naar je marketing- en salesteam stromen en vice versa. Het verkrijgen van de 'single customer view' is natuurlijk de heilige graal van elke marketing- en salesafdeling.  

Maar met krappe budgetten en weinig tijd kun je veel ROI behalen door je hele team bij te scholen op het gebied van expertise, zoals de basisprincipes van gegevensanalyse. Dit kan snel en effectief worden gedaan via onlinecursussen. Het resultaat zal een veel proactiever marketing- en salesteam zijn en campagnes die snel en in lijn met de gegevensinzichten evolueren. 

In wezen verschuift je bedrijf van een top-down marketing- en salesstrategie die ruim van tevoren is gedefinieerd naar een meer vloeiende dynamiek waarbij flexibele initiatieven snel kunnen worden ontwikkeld en uitgevoerd om in te spelen op consumentengedrag. Dit is niet alleen de beste manier om klanten te binden in een periode van onzekerheid, maar het stelt je ook in staat om je concurrenten voor te zijn en met maximale efficiëntie te werken. 

Beperk je technologie en verbeter je team  

Midden in de feestdagenperiode je technische infrastructuur herzien en het bijscholen van je team kan een ontmoedigende taak lijken. Maar met de klok die tikt, zou je wel eens verbaasd kunnen zijn over de motivatie die dit kan opleveren. Je hoeft het niet in één keer te doen. Begin met het beoordelen van je huidige marketingtechnologie en identificeer eventuele gaten die kunnen worden opgevuld met nieuwe technologie. Van daaruit kun je een gefaseerde aanpak volgen en geleidelijk toewerken naar een uitgebreidere revisie in het komende jaar.   

Doe op dezelfde manier een audit van de vaardigheden van je team en identificeer waar je nu extra expertise nodig hebt met de bedoeling een holistisch bijscholingsprogramma voor de lange termijn op te zetten. Kerstmis is het beste moment om te zien hoe nuttig een dynamische en multidisciplinaire marketingfunctie kan zijn voor je sales activiteiten. Wat je in deze periode leert, zal duidelijk maken hoe je het beste kunt investeren en plannen voor de toekomst. 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.