Het gevaar van abonnementen die stilzwijgend verlengen
7 november 2022 10:03
Abonnementen kunnen een zege of een vloek zijn als consument. De gemiddelde Nederlander heeft zich geabonneerd op zo’n 5 tot 15 producten en diensten. Het ene abonnement is echter het andere niet, met miljoenen consumenten in Europa die jaarlijks meer dan 100 euro kwijt aan ongewenste abonnementen waarbij ze niet goed weten hoe ze er vanaf kunnen komen. Maar ook met reguliere abonnementen is het makkelijk om geld te verspillen, bijvoorbeeld bij abonnementen die stilzwijgend verlengen.
Het abonnement zonder einde
Het idee bij een contract of abonnement is dat je voor een vooraf vastgestelde periode betaalt voor een product of dienst. Dat kan een tweejaarlijks abonnement voor de nieuwste smartphone zijn, of een drie maanden abonnement bij de nieuwe sportschool in de buurt. Waarna de periode van het abonnement is afgelopen, ga je als consument er meestal te goede trouw vanuit dat het abonnement daarmee ook beëindigd is. Toch?
Wat veel mensen niet weten, is dat in de kleine lettertjes van veel abonnementen vaak de mogelijkheid van een stilzwijgende verlenging wordt gestopt. Het bedrijf dat je de product of dienst aanbiedt, kan bij ondertekening van het contract zonder je te informeren het abonnement verlengen nadat de abonnementsperiode is afgelopen. Ook wanneer je helemaal geen zin meer hebt in het product of de dienst, of besloten had om het abonnement niet te verlengen. Dit is een van de redenen waarom veel mensen onderschatten voor hoeveel abonnementen ze wel niet betalen, ze denken namelijk dat verschillende abonnementen al lang en breed zijn afgelopen.
Wat zijn je rechten?
Wanneer je erachter komt dat je abonnement stilzwijgend verlengd is, zal je ongetwijfeld boos op jezelf raken. Een duur en onnodig abonnement dat plotseling met één of twee jaar is verlengd, kan een flinke last zijn. “Had je nou maar eerder zelf opgezegd!”, zul je wellicht denken. Veel mensen weten echter niet dat je met het stilzwijgend verlengen van een abonnement gelukkig verschillende rechten hebt tot opzegging, die je kunnen helpen om snel van een stilzwijgend verlengd abonnement af te komen en zo je bankrekening weten te behoeden voor verdere afdrachten.
Dit is grotendeels te danken aan de Wet van Dam, die flink wat beperkingen aan bedrijven oplegt bij het stilzwijgend verlengen van de abonnementen die ze aanbieden. Let wel, de regels voor consumenten en zakelijke contracten zijn niet hetzelfde. Als zzp’er en ondernemer is het daarom altijd goed om je in te lezen over de voorwaarden die betrekking hebben op jouw situatie bij een abonnementen, en het opzeggen ervan. Zo voorkom je later vervelende verrassingen en ongewenste kostenposten.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.