Het effect van goede instore marketing

20 mei 2020 10:18

Het effect van goede instore marketing

Iedere winkel is anders, maar iedere bedrijfsleider wil hetzelfde: dat de producten goed verkopen. Natuurlijk kan dit gedaan worden door verschillende acties op te zetten, actief te zijn op sociale media en in lokale media. Zo zorg je ervoor dat mensen naar je winkel toe komen. Maar wanneer ze eenmaal in je winkel zijn, wil je natuurlijk dat ze zoveel mogelijk besteden. En daar komt instore marketing bij kijken!

Verschillende doelen van instore marketing

Het doel van instore marketing is om van een shopper een buyer te maken. Dat kan op verschillende manieren. Het is maar net wat voor winkel u heeft, welke manier voor u het beste werkt. De volgende soorten instore marketing worden onderscheiden:

  • Instore marketing ten behoeve van navigatie. Zorg ervoor dat de klant goed de weg kan vinden in de winkel en dat alle signing in lijn is met het concept van de winkel. Communiceer voornamelijk met pictogrammen en mocht dat niet mogelijk zijn, zorg er dan voor dat de tekst goed leesbaar is. In sommige winkels is navigerende communicatie nu extra belangrijk, om goed aan de coronamaatregelen te kunnen voldoen.
  • Instore marketing om te inspireren. Wanneer bezoekers geïnspireerd zijn of bijvoorbeeld voorbeelden zijn van hoe een product gebruikt of gedragen kan worden, zijn ze eerder geneigd om het te kopen.
  • Instore marketing ter informatie. Heeft u een bijzonder product wat echte unique selling points heeft? Dan wilt u natuurlijk duidelijk illustreren wat de voordelen van dit product zijn. Communiceer wel altijd met de gedachte wat de klant belangrijk vindt aan dit product, en niet wat u er zo bijzonder aan vindt.
  • Instore marketing om bezoekers te activeren. Hierbij gaat het om communicatie van aanbiedingen met duidelijke call-to-actions zoals “neem nu mee!”.

Verschillende vormen van instore marketing

Ieder doel heeft zo zijn eigen passende vorm. Navigatie gaat vaak het best middels vloerstickers, activatie gaat het best met displays en borden. Maar hoe kun je nu écht de aandacht trekken, bijvoorbeeld om te inspireren of om te illustreren waarom een bepaald product zo bijzonder is. Er zijn tegenwoordig veel meer mogelijkheden dan displays, borden en stickers. Denk bijvoorbeeld eens aan een media hologram! Die kan in 3D inspireren, activeren en ervoor zorgen dat het klanten opvalt, erover gepraat wordt en u natuurlijk meer verkoopt. Door te gaan voor iets opvallends, weet u zeker dat u resultaat boekt in de winkel.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.