Het belang van tevreden klanten

1 november 2023 15:15

Het belang van tevreden klanten

André Spa is adviseur van Credion Noord Nederland. Hij heeft een opvallend aantal positieve reviews ontvangen van klanten die hij heeft geholpen aan een succesvolle financieringsoplossing. In onderstaand blog gaat hij in op het belang van tevreden klanten en hoe hij dat voor zichzelf realiseert.

Ik neem de klant mee in het hele proces

credionAls het goed is, streeft elke ondernemer naar tevreden klanten. Dat bereik je door een goed resultaat te leveren, wat in mijn beleving alleen gerealiseerd kan worden door de juiste kennis van zaken, oprechte betrokkenheid en honderd procent inzet.

Bij een nieuwe klant begin ik altijd met een kennismakingsgesprek waarin ik alle gegevens opvraag en het financiële vraagstuk doorneem. Daarbij wil ik helder hebben wat de ondernemer precies wil en wat zijn toekomstplannen zijn. Vervolgens kijk ik of het een haalbare kaart is én of het verantwoord is. Dat noem ik zelf de quick scan.

Ik hecht veel waarde aan verantwoord ondernemen. Zo kan het gebeuren dat ik wel een financiële oplossing vind, maar er zelf niet achter sta. In dat geval probeer ik niet om tegen beter weten in die financiering alsnog rond te krijgen. Want je kunt bijvoorbeeld een bedrijf als tijdelijke oplossing wel een mooie financiële boost geven, maar je moet ook naar de lange termijn kijken en dan kan het zijn dat diezelfde boost eigenlijk geen oplossing biedt of zelfs negatieve gevolgen heeft. En als ik de potentiële klant een negatief advies geef, vind ik het heel belangrijk om dat goed te onderbouwen.

Als mijn bevindingen na de quick scan positief zijn, ga ik kijken welke financiers er het beste bij passen en maak ik een technisch kredietrapport waarmee ik de betreffende financiers benader. Uiteraard ga ik daarna voor de beste deal, waarbij ik de kanttekening maak dat dat niet altijd de goedkoopste hoeft te zijn. Soms zijn er namelijk toegevoegde waarden aanwezig waar een direct prijsvoordeel niet tegen opweegt.

Bij een positieve quick scan neem ik de klant, vanaf het moment dat hij al zijn stukken ingeleverd heeft, mee in het hele proces. Dat begint al bij het schrijven van het technisch kredietrapport, omdat ik altijd wel een aantal vragen heb. En vervolgens hebben we tijdens mijn zoektocht naar één of meer geschikte financiers regelmatig contact met elkaar. Ik benadruk naar de klant ook altijd dat hij me vooral moet bellen als hij nieuwsgierig is naar het verloop van het proces. 

Een tevreden klant is een visitekaartje voor je kantoor

visitekaartje

Ik wil niet tegenover de klant zitten, maar naast hem. Daarbij is het belangrijk dat we een commitment aangaan, elkaar vertrouwen en allebei transparant zijn. En als het een keer tegenzit, maar ik ervan overtuigd ben dat de financieringsaanvraag terecht is en gehonoreerd moet worden, dan zet ik me écht in om het alsnog voor elkaar te krijgen.

Als de financiering rond is, vind ik het belangrijk om contact met de klant te houden en op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen van zijn bedrijf. Dat doe ik vanuit oprechte interesse, maar het zorgt er ook voor dat klanten weer bij je terugkomen als ze in een later stadium weer een financiering nodig hebben.

Ik doe mijn werk met veel plezier en vind het elke dag weer een mooie uitdaging om mensen financieel verder te helpen. Daarbij heb ik een tevreden klantenkring en dat is waar ik het voor doe. In eerste instantie voor de klant zelf en de energie die ik ervan krijg als ik de aanvraag positief voor hem afgerond heb en in tweede instantie omdat een tevreden klantenkring automatisch leidt tot positieve mond-tot-mondreclame.

Zo word ik met enige regelmaat gebeld door ondernemers die getipt zijn door een klant en in die zin kun je stellen dat een tevreden klant een visitekaartje is voor je kantoor.

Credion

logo credion

Sinds 2001 is Credion, met ruim vijftig vestigingen, uitgegroeid tot de grootste autoriteit in het realiseren van bedrijfs- en vastgoedfinancieringen. Door een uitgebreid netwerk van ruim honderd geldverstrekkers, kan de organisatie een optimale bedrijfs- en vastgoedfinanciering tegen uitstekend passende voorwaarden realiseren. Hierbij moet je niet alleen denken aan bankfinancieringen, maar ook aan alternatieve financieringsvormen in de vorm van lease, investeringsmaatschappijen, factoring, crowdfunding en nog veel meer. De aangeboden financieringsoplossingen bestaan vaak uit een combinatie van deze mogelijkheden.  

Tekst: Leo Singor

Naar alle berichten van Credion terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.