Havas Media digitaliseert werkprocessen met de Campaign Cloud

2 mei 2019 14:21

Havas Media digitaliseert werkprocessen met de Campaign Cloud

Digitaliseringsslag maakt het aankopen, inplannen en rapporteren van mediacampagnes efficiënt, leuk en transparant.

Havas Media, één van de grootste mediabureaus ter wereld, heeft al zijn werkprocessen rond mediacampagnes ondergebracht in de Campaign Cloud van Cloud Integrate. Deze digitaliseringsslag verlicht de administratieve last van medewerkers en maakt hun werk leuker. Bovendien hebben opdrachtgevers beter zicht op de kosten en gehanteerde tarieven van reclamecampagnes.

De Campaign Cloud is een cloudplatform op basis van Salesforce dat speciaal is ingericht om mediabureaus bij hun werkzaamheden te ondersteunen. Havas Media gebruikt het platform om planningen en tactische flowcharts te maken, prijzen en contracten te bewaren en offertes op te stellen. De Campaign Cloud is daarbij een ‘single source of truth’. Alle tarieven van leveranciers en uitgevers zijn er te vinden. Zowel klanten als leveranciers hebben via een online dashboard toegang tot het systeem en krijgen zo realtime inzicht in alle contractuele afspraken en gebruikte tarieven.

De Campaign Cloud brengt op de eerste plaats een efficiëntieslag. Een groot deel van het administratieve werk van Havas-medewerkers is door de Campaign Cloud geautomatiseerd. De verlichting van de administratieve last maakt het werk leuker en zorgt voor gemotiveerde medewerkers. De herwonnen tijd kunnen zij bovendien besteden aan hun taak als strategische media-adviseur. Verder zorgt het platform voor transparantie bij adverteerders. Daar is veel behoefte aan, omdat inkoopprijzen sterk schommelen door onder andere de felle concurrentiestrijd tussen Talpa en RTL.

“We hebben te maken met een technology shift die onze business fundamenteel verandert,” zegt Thijs Muller, de CEO van Havas Media Nederland. “Er zijn nieuwe devices, nieuwe kanalen en nieuwe vormen van content. En – nog belangrijker – al die digitale technologie heeft de advertentie-uitgaven meetbaar gemaakt. De marketeer werkt anno 2019 datagedreven en gelooft niet zomaar de blauwe ogen van zijn mediabureau. Dat heeft consequenties voor ons. Wij moeten de data kunnen leveren die helpt bij het verantwoorden van de keuze voor bepaalde media.”

Havas Media liet de Campaign Cloud bouwen door Cloud Integrate, een 100 procent Salesforce-specialist. Door het gebruik van Salesforce-componenten is het systeem zeer schaalbaar en gemakkelijk aan andere systemen te koppelen. “Dit project laat goed zien wat er met cloud technologie mogelijk is. We zijn erin geslaagd een heel nieuw platform te maken dat naadloos aansluit bij de werkprocessen van een mediabureau. Een volgende stap is dit platform te verrijken met kunstmatige intelligentie en te koppelen aan financiële systemen. Havas Media heeft dan direct inzicht in de effectiviteit van een campagne,” besluit Hugo Obertop, oprichter van Cloud Integrate.

Foto: Hugo Obertop van Cloud Integrate (links) en Thijs Muller van Havas Media (rechts)[/caption]

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.