Haal het maximale uit je whitepaper

8 september 2022 15:45

Haal het maximale uit je whitepaper

Binnen B2B-organisaties is whitepapermarketing een onmisbaar onderdeel van de marketingstrategie. Een tijdrovende klus maar als het je lukt om relevante inhoud, vlotte tekst en een professionele lay-out perfect met elkaar te combineren, dan heb je een sterk PR-middel in handen. Maar goed, wat dan? Hoe zorg je ervoor dat het ook terechtkomt bij potentiële klanten? Een paar tips.

Downloaden maar

Meer naamsbekendheid genereren of thought leadership claimen? Zet je whitepaper als pdf-bestand op je website zodat geïnteresseerden het makkelijk kunnen downloaden. Je verzamelt zo geen contactgegevens, maar bereikt wel veel lezers die laagdrempelig kennismaken met jouw organisatie en expertise.

Verzamel contactgegevens

Liever leads generen? Zet dan een aanvraagformulier online. Zorg allereerst voor een aantrekkelijke landingspagina op je website. Pop-ups op andere webpagina’s trekken aandacht, maar doe dit met mate – niet iedere bezoeker vindt dit soort meldingen prettig.

Beschrijf op deze landingspagina wat lezers kunnen verwachten; hoe gaat jouw content hen helpen? Inspireer en maak nieuwsgierig naar de inhoud. De kans is groot dat zij hun gegevens achterlaten. Voor wat hoort wat. De perfecte manier om, geheel AVG proof, leads te vergaren en contactgegevens te gebruiken voor mailingen of uitnodigingen voor (online) events van jouw bedrijf. Natuurlijk kan je een downloadlink of het document zelf toesturen via mail, schrijf er een bedankmailtje bij en je hebt direct een wat meer persoonlijk contactmoment te pakken.

Promoot op volle toeren

Zet je owned media vol in en promoot je whitepaper via je social mediakanalen. Maak prikkelende posts en gebruik relevante hashtags. Maak je netwerk nieuwsgierig naar de rest van de inhoud. Op LinkedIn schrijf je vrij eenvoudig een artikel of stel je een nieuwsbrief samen die je verspreidt onder relevante contacten. Misschien willen zij zelfs jouw content delen binnen hun eigen netwerk (shared media).

Schrijf blogartikelen over deelonderwerpen die je in een reeks deelt op redactionele platforms en je eigen social media. Via nieuwsbrieven of specifieke mailings breng je het whitepaper actief onder de aandacht bij klanten en relaties die raakvlak hebben met het onderwerp. Zo benadruk je dat je met de klant meedenkt, zijn business begrijpt en weet wat er speelt in zijn markt. Adverteren op relevante kanalen als Google en LinkedIn is ook een optie, alleen zitten daar kosten aan (paid media). De laatste en ook de meest makkelijke tip: plak onderaan je e-mailhandtekening een link naar het whitepaper op je site.

Kortom, genoeg mogelijkheden om via earned, owned, paid en shared media je promotie op volle toeren te laten draaien. En zo heb je met een whitepaper een effectief middel in handen om via PR je zichtbaarheid en expertstatus te vergroten.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.