Gezonde bedrijfscultuur kenmerkt logistiek familiebedrijf DACHSER

29 juni 2022 08:46

Gezonde bedrijfscultuur kenmerkt logistiek familiebedrijf DACHSER

“Ons doel is om een op lange termijn gezond bedrijf te zijn. Dan volgt de winst vanzelf.” Dat zegt Stefan Raimondo, General Manager European Logistics van DACHSER Netherlands B.V. in Zevenaar. Het familiebedrijf richt zich op logistieke dienstverlening, met als specialiteit Europees en wereldwijd palletvervoer per vrachtauto, schip of vliegtuig.

DACHSER mag dan een wereldwijd opererende logistieke speler zijn, de familiewaarden zijn nog steeds springlevend. Stefan Raimondo refereert er graag aan. Een voorbeeld uit zijn eigen praktijk is dat hij destijds voor zijn sollicitatie bij DACHSER op het hoogste niveau – namelijk dat van de directie - op gesprek mocht; diezelfde directie waar ook de kleinzoon van DACHSER-oprichter Thomas Dachser zitting in had. “Het doel? Elkaar in de ogen kijken. Onderzoeken of een kandidaat past bij het DNA van ons bedrijf. Daar wordt tijd voor gemáákt”, vertelt Raimondo met een lach.

Bedrijfscultuur

Tot het DNA van DACHSER rekent Raimondo diverse normen en waarden: “Hoe gaan we met elkaar om? Dan noem ik respectvol, open, in een veilige werkomgeving, met oog voor samenwerking, zowel binnen het bedrijf als internationaal.” Hij schetst het beeld van de vele vestigingen in talloze landen wereldwijd, waar werknemers met welgemeende interesse voor elkaars cultuur geacht worden samen te werken.

Die aandacht voor een gezonde bedrijfscultuur resulteert erin dat werknemers vaak tientallen jaren aan het bedrijf verbonden blijven. Een gezonde bedrijfscultuur betekent dan ook dat de ervaren generatie en de schoolverlaters (met hun nieuwe ideeën en aangeleerde technieken) met elkaar leren werken en van elkaar leren.

Ondernemerschap

Stefan Raimondo constateert met bewondering dat soms diverse familieleden op verschillende plekken bij DACHSER aan de slag zijn. Hij noemt een collega die sales-verantwoordelijke is, diens broer die op de import-afdeling werkt, zijn zoon die, na in de avonduren in de loods, nu op de planning werkt en dochter die nog in de avonduren orders ingeeft. Hij vervolgt: “Vaak komen mensen via via bij ons terecht. Zo sprak een collega op een verjaardag een administratief medewerker van midden 50 jaar, die lastig een baan kon krijgen. Nu is de medewerker bij ons aan de slag.” Overigens rekent hij ook ondernemerschap tot het DNA van DACHSER: “En dat is voor mij eigenaarschap, verantwoordelijkheid nemen voor je werk: doen wat je belooft.” Aan het eind van de morgen zal Raimondo een bijeenkomst van nieuwe medewerkers toespreken. Dit wordt maandelijks gedaan, los van het sollicitatieproces en de onboarding. Dit om nieuwe medewerkers nogmaals uit te leggen waar DACHSER voor staat en ook hier weer elkaar persoonlijk te spreken en in de ogen te kijken.

Winst

Een kenmerk van een familiebedrijf is, dat het niet primair op winst stuurt. DACHSER heeft zich in het verleden en zo ook in de coronacrisis anticyclisch opgesteld door geen medewerkers te ontslaan toen het economisch tegen zat. “Dat zorgt voor rust, zekerheid en stabiliteit in de organisatie. Werknemers varen daar wel bij. Dat zien we terug in het geringe verloop onder het personeel. Een bijkomend voordeel is dat we de mensen hard nodig hebben, en we nu blij zijn dat we ze in dienst hebben gehouden. Logistiek is mensenwerk.”

Wereldwijd

Het familiebedrijf DACHSER plant steeds tien jaar vooruit; nu tot 2030. Bij beursgenoteerde bedrijven is die tijdsspanne veel korter. Raimondo schetst het beeld van een bedrijf dat sinds de oprichting in 1930 binnen Europa enorm sterk gegroeid is. Zo kwam Zevenaar ook als vestigingsplaats in beeld. Initieel als een platform en springplank voor Ierland en het Verenigd Koninkrijk. De start in Zevenaar was in 1975 en over een paar jaar wordt het 50-jarig bestaan van DACHSER-Nederland gevierd. Intussen staat tot 2030 de groei wereldwijd op het programma. Daartoe zijn er wereldwijd kantoren geopend, waaronder in de Verenigde Staten, China en Afrika.

QR-code

Innovatie is een ander belangrijk aandachtspunt. Hierin vaart DACHSER zijn eigen koers. Al in de jaren tachtig besloot DACHSER, toen het geen geschikt automatiseringspakket kon vinden om het eigen transportproces te ondersteunen, om zélf het transport management systeem Domino te ontwikkelen. Dit werd later aangevuld met een eigen systeem voor warehouse management Mikado en Othello voor zee- en luchtvracht. DACHSER was ook een van de eerste bedrijven die bij de introductie van de barcode dit Europa breed uitrolde in haar transportnetwerk.

Nu wordt stevig ingezet op de QR-code als identificatietechniek van een zending. Automatische camera’s kunnen pallets identificeren en rubriceren op afmeting en gewicht. “Nieuwe ontwikkelingen, nieuwe technieken, daar laten we ons personeel in meegroeien. Zo blijven we talent prikkelen en houden we het aantrekkelijk om voor ons te blijven werken”, schetst Raimondo.

Leerbedrijf

DACHSER Netherlands B.V. voelt zich verbonden met de streek. Veel werknemers wonen in de omgeving, bestelde broodjes komen van de lokale bakker en er is sprake van nauwe samenwerking met de gemeente en diverse instellingen zoals het UWV. Gezamenlijk wordt bekeken hoe mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij DACHSER aan de slag kunnen. Ook statushouders krijgen een kans. Voor hen regelt het bedrijf onder andere extra taalonderwijs. Jongeren van het Graafschapscollege en het Liemerscollege volgen het praktijkgedeelte van hun BBL-opleiding op de werkvloer van DACHSER. En eerstejaars studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen worden rondgeleid om ze te interesseren voor de logistiek, om ze later een stageplaats of management traineeship aan te bieden. Voor het eigen personeel verzorgt DACHSER een breed scala aan trainingen, in house en met derden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het bedrijf al eens genomineerd is als leerbedrijf van het jaar was.

Bijenvolk

Voor wat betreft de milieueisen van deze tijd volgt DACHSER nauw de laatste ontwikkelingen, waar veel duurzame innovatieve toepassingen uit voortkomen. Zo wordt er getest met elektrische vrachtwagens en met elektrische terminal trekkers die af-en-aan over het terrein rijden om te rangeren. De mogelijkheden van transport op waterstof worden onderzocht. Stefan Raimondo zorgt voor een vrolijk slotakkoord van het gesprek door trots te vertellen over de twee bijenvolkeren die een plekje kregen op het eigen bedrijfsterrein: “Die dieren een kans geven is goed voor het milieu. Bovendien kent zo’n bijenvolk een uitstekende organisatie. En dat is dan weer inspirerend voor ons als logistiek dienstverlener.” 

www.dachser.nl

Tekst: Paul de Jager // Fotografie: Jacques Kok

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.