Gewoon Media; slimme marketing voor de gewone ondernemer
29 juni 2022 16:19
Gewoon Media uit Zwaag, in 2020 opgericht door Peter Bronkhorst en Thijs Kluft, is een breed georiënteerd marketingbedrijf wat zich richt op het gemiddelde mkb-bedrijf. Door een team van ervaren marketeers, met elk hun eigen specialisme, biedt het bedrijf een scala aan marketingdiensten. Vanuit een brede kennis van marketing wordt bekeken wat de meest effectieve oplossing is voor de klant, waarna vervolgens de juiste specialisten ingezet kunnen worden.
Het voortraject
Peter is in 1986 geboren in Zaandam. Na het Vwo heeft hij een tussenjaar gedaan op De HQ School, een Bijbelschool die van 2002 tot 2015 heeft bestaan.
“HQ stond voor Heavenly Quality en was destijds opgezet door Stichting Agapè.”, aldus Peter, “Het was een combinatie tussen de Bijbel en kunst. Ik was negentien en je zat daar intern, waardoor ik er heel veel geleerd en meegemaakt heb. Ik deed zang en muziek, maar hoewel ik dat ontzettend leuk vond, werd me ook duidelijk dat ik daar niet mijn vak van moest maken, waardoor ik na dat jaar gekozen heb voor een managementopleiding Kunst & Economie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Na mijn studie kwam ik in gesprek met de eigenaar van The Eyden Berg, een interieurbouwbedrijf in de retail. Naar aanleiding van dat gesprek kreeg ik een baan aangeboden, waarna ik er negen jaar zou blijven werken.”
Toen Peter daar begon, was het bedrijf nagenoeg failliet en startte hij als assistent van de eigenaar, die het zelf eigenlijk niet meer zag zitten. Naar eigen zeggen is Peter met dat gegeven een beetje aan de haal gegaan en heeft hij zich opgeworpen als een soort interim manager die orde op zaken kwam stellen.
Peter: “Ik heb iedereen om de tafel geroepen en gevraagd: ‘Wat gaan we doen en wat is het doel voor het komende jaar?’. Op een gegeven moment kwam er weer wat beweging in en toen kwam zijn zoon in het bedrijf, die commercieel heel sterk is. De combinatie van zijn commerciële talent en mijn organisatietalent pakte heel goed uit en samen met hem heb ik het bedrijf weer weten op te liften. Toen ik er kwam, was het personeelsbestand geslonken van dertig tot vier man, en toen ik vertrok werkten er zestig man en was er ook een buitenlandse vestiging.”
Peter streefde in alles naar duurzaamheid
Hoewel Peter toen nog geen zelfstandig ondernemer was, heeft hij het ondernemen daar wel van heel dichtbij ervaren en zo alles ‘on the job’ kunnen leren. Vervolgens is hij in 2019 voor zichzelf begonnen; in eerste instantie met een bedrijf in grootformaat print, waarbij je moet denken aan printers met een rol van drie meter breed en een capaciteit van tweehonderd vierkante meter per uur. Met dat bedrijf, Printing Heroes, onderscheidde hij zich in die markt doordat hij in alles streefde naar duurzaamheid. Hij gebruikte alternatieve materialen ter vervanging van het moeilijk afbreekbare pvc, waar in die branche veelvuldig gebruik van wordt gemaakt, en werkte met milieuvriendelijkere inktsoorten. Verder werd er bij het machinepark continu gekeken naar het energieverbruik en was het wagenpark compleet elektrisch.
Vanuit zijn netwerk bij The Eyden Berg had Peter veel klandizie in de retail, waardoor de producten voornamelijk bestonden uit etalagedoeken, reclameborden, posters en stickers. Maar hij leverde ook fotobehang en grote spandoeken en dergelijke.
Het liep zo goed dat hij binnen een jaar drie man op de loonlijst had en een omzet van ruim vijftigduizend euro per maand. Maar toen Corona kwam, stortte een groot deel van de totale printmarkt in elkaar en daalde de omzet van Printing Heroes ook met zo’n negentig procent. Peter wist het nog een aantal maanden vol te houden, maar in september 2020 moest hij toch het faillissement aanvragen, waarna hij eigenlijk direct gestart is met Gewoon Media.
“Toen zijn we gewoon aan de gang gegaan”
“Ik ben niet echt een gemiddelde ondernemer in deze branche.”, aldus Peter, “Mijn achtergrond is wel marketing gerelateerd, maar ik heb geen opleiding tot marketeer gevolgd. Zowel bij Printing Heroes als bij Gewoon Media heb ik echt een jaar nodig gehad om op het punt te komen dat ik zelf vind dat ik ook wat te vertellen heb in de markt. En als ik nu bij wijze van spreken met eigenaren van andere grote marketingbureaus om de tafel zit, dan durf ik mijn mond wel open te doen.”
Op het moment dat Peter definitief besloot om met Printing Heroes te stoppen en hij alles uit de kast haalde om dat voor alle betrokkenen zo netjes mogelijk af te ronden, had hij zijn vizier ook alweer op de toekomst gericht; vanuit de nuchtere insteek dat hij een gezin heeft en een eigen huis en er toch brood op de plank moet komen.
Thijs Kluft van Montis Bouw, die zijdelings ook betrokken was bij Printing Heroes, zag wel iets in een of andere vorm van samenwerking met Peter. Thijs had voor een aantal uren per week Mark Edens in dienst, die zijn website gebouwd heeft en het een en ander qua marketing deed. Toen Marks werk voor Montis Bouw eigenlijk wel klaar was, kwamen de mannen met z’n drieën op het idee om gezamenlijk iets op te zetten; vanuit Marks ervaring als Dtp’er en ontwerper van websites en Peters ervaring in de fysieke marketinguitingen. In de huidige constructie is Peter voor het grootste deel eigenaar, Thijs voor een klein deel en werkt Mark als zzp’er voor zo’n tachtig procent in opdracht van Gewoon Media.
Peter: “Zo ontstond het eigenlijk en toen zijn we gewoon aan de gang gegaan. En achteraf bekeken is het best wel vreemd om als marketingbedrijf zonder een goed plan en een duidelijke missie van start te gaan, maar dat was wel hoe het ging. We zijn eerst een jaar bezig geweest met allerlei onderzoeken om zo te ontdekken welke doelgroep we willen bedienen en wat de meerwaarde is die wij daarbij te bieden hebben. Dat jaar had als positief neveneffect dat we ons in die tijd sterk ontwikkeld hebben als marketeers.”
Gedurende die periode was Peter ook nog bezig met de laatste afwikkelingen van het faillissement van Printing Heroes, maar toen dat in het najaar van 2021 volledig afgerond was en hij zich voor de volle honderd procent op Gewoon Media kon focussen, ging het pas echt los!
“Met Gewoon Media bekijken we vanuit een brede kennis van marketing wat de meest effectieve oplossing is”
“Wat je in de marketingbranche ziet, is dat veel mkb-bedrijven ontzettend slecht geholpen worden.”, aldus Peter, “Dat komt door de versplintering van de specialisten, die een bepaald deel van de marketing heel goed beheersen en daarmee voor zichzelf gaan beginnen. Met als gevolg dat er in de branche allemaal gespecialiseerde eilandjes ontstaan zijn op het gebied van online advertising, content marketing, het ontwerpen en bouwen van websites, et cetera. Wat krijg je dan? Iemand kan iets heel goed en verkoopt dat als dé oplossing voor alles op marketinggebied, of hij komt met een andere oplossing waar hij eigenlijk geen kaas van gegeten heeft. En aan de andere kant heb je de bureaus die heel goed zijn in het schrijven van een duur marketingplan, wat zoveel kost dat er vervolgens geen geld meer over is voor de uitvoering ervan. Vanwege die hoge aanloopkosten maakt de gemiddelde mkb’er dus al geen gebruik van de grotere marketingbureaus en komt al vrij snel terecht bij een van die vele specialisten, waar hij een paar duizend euro investeert in één bepaalde vorm van marketing, zonder dat hij daar enig resultaat van terugziet. En dat kan dan weer te maken hebben met het feit dat zijn totale marketing op andere onderdelen nogal te wensen overlaat en hij bijvoorbeeld zijn website nog helemaal niet goed op orde heeft; om maar eens wat te noemen. En met Gewoon Media bekijken we vanuit een brede kennis van marketing wat de meest effectieve oplossing is voor onze klanten, zodat we vervolgens de juiste specialisten in kunnen zetten.”
Peter haalt het feit aan dat het voor een marketeer heel moeilijk is om resultaten vast te leggen, omdat er nu eenmaal heel veel dingen bij komen kijken, terwijl die wel degelijk van belang zijn. Daarom vindt hij dat je daar ook heel helder en transparant over moet zijn en is hij altijd op zoek naar aansluiting met de klant. Peter: “Als een ondernemer ergens tienduizend euro in investeert, wil hij wel graag dat het wat oplevert. Daar ligt dan voor ons de taak om ervoor te zorgen dat dat minimaal dertig- tot veertigduizend euro is. En zo kijken wij ernaar als we voor een klant bezig zijn.”
Een kruising tussen het confessionele marketingbureau en de wat hippere scale-up marketingorganisatie
Vanaf de start is het altijd de opzet geweest om een gedegen marketingbedrijf te zijn waar de gemiddelde mkb’er terecht kan voor alles wat hij nodig heeft op het gebied van marketing; of het nu gaat om het bouwen van een website, het genereren van leads, het bestickeren van een bus… noem maar op. En de gecombineerde kennis van Peter en Mark is daarbij het perfecte uitgangspunt.
Peter: “Als ik zie hoe Mark en ik ons samen ontwikkeld hebben, dan denk ik dat we op een soort van kruising zijn gekomen tussen het confessionele marketingbureau en de wat hippere scale-up marketingorganisatie. Met de eerste bedoel ik de bureaus die soms al tientallen jaren bestaan en waar men vanuit een gedegen organisatie werkt met de juiste mensen op de juiste plaats. Daarnaast heb je sinds een jaar of tien een groep scale-up online marketingbureaus die voornamelijk gericht zijn op bedrijven die uitsluitend zaken doen via internet, waarbij ze vaak werken volgens de methode van growth marketing. Daarbij komen een paar disciplines samen, zoals creatieve marketing, data analyse en het automatiseren van processen. Het is een vaste methode waarin van marketing een iteratief proces wordt gemaakt. Dat houdt in dat je een product, project of initiatief bouwt, verfijnt en verbetert door te creëren, te testen en te herzien totdat je tevreden bent met het eindresultaat. Bij beide soorten marketingbureaus bestaat de klantenkring vaak uit de grotere mkb-bedrijven, corporate organisaties en non-profitorganisaties. En wij zitten een beetje tussen confessioneel en scale-up in, waarbij we ons onderscheiden doordat wij ons bewust richten op de gewone ondernemer; ofwel het gemiddelde mkb-bedrijf. Wij zien bij die doelgroep heel veel mogelijkheden, omdat ze wel behoefte hebben aan diverse vormen van marketing, maar er voor hen tot nu toe onvoldoende service verleend is vanuit de branche. En daarbij werken we ook veel volgens de methode van growth marketing en passen we lean marketing toe, waarbij je probeert om met zo min mogelijk onzin er omheen zoveel mogelijk resultaat te behalen. Normaal start je met het maken van een compleet gedetailleerd marketingplan en ga je van daaruit aan het werk, maar met lean marketing voer je een plan stap voor stap uit en kijk je steeds per stap of het werkt en waar je het kan verbeteren. Het is een proces van testen, resultaat meten en vervolgens investeren in wat werkt.”
Mark en Peter doen het sinds eind 2021 niet meer met z’n tweeën, maar er hangt een club omheen van zzp’ers die, net als Mark, allemaal hun eigen specialisme hebben en als partner meewerken met Gewoon Media, zodat het bedrijf de klant een compleet dienstenpakket kan aanbieden. Het voordeel daarbij is dat ze aan de ene kant de taal van de ondernemer spreken, maar aan de andere kant, door hun brede kennis op het gebied van marketing, ook de taal van de specialist. Ze kunnen de specialisten in hun vakjargon duidelijk maken wat de ondernemer wil en ze kunnen de ondernemer in jip-en-janneketaal vertellen wat het plan van aanpak is.
Tekst: Leo Singor
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.