Gert-Jan Willems uts Verkroost: Personeelstekort aanpakken door versterken beroepsonderwijs

14 december 2021 13:27

Gert-Jan Willems uts Verkroost: Personeelstekort aanpakken door versterken beroepsonderwijs

Gert-Jan Willems: “We moeten logistiek in de schijnwerper zetten.”

Bedrijven zitten ernstig verlegen om mensen in de logistiek en techniek. Wat Gert-Jan Willems, directeur van UTS Verkroost, betreft is het de allerhoogste tijd voor een opwaardering van de lbo-, mbo- en hbo beroepsopleidingen in deze sectoren.

UTS Verkroost is als facilitair logistieke dienstverlener actief over een breed front; particuliere nationale en internationale verhuizingen, projectverhuizingen van laboratoria, ziekenhuizen en overheidsinstanties. Archiefdiensten als opslag, beheer, indexeren en scannen. Geconditioneerde opslag, ICT activiteiten en ‘last mile’ specialisatie in value added distributie activiteiten.

Gert-Jan Willems staat middenin de samenleving en beschikt over een groot regionaal netwerk, op het gebied van het onderwijs, de overheid en maatschappelijke organisaties. Zo is hij bestuurder bij Logistic Valley, ROC Nijmegen, Vrienden van CWZ en participeert hij in Stadslogistiek Nijmegen, werkt hij samen met het Werkbedrijf Rijk van Nijmegen en ondersteunt hij met UTS Verkroost verschillende goede doelen.

Versterking beroepsonderwijs

Willems zet zijn netwerk in voor wat hem nauw aan het hart ligt: versterking van het beroepsonderwijs. “We focussen al jaren op het zo optimaal mogelijk opleiden van mensen. Te vaak blijkt dat leerlingen die nog geen keuze hebben gemaakt op de vo scholen dan maar naar de havo gaan. Er kiezen onvoldoende mensen voor een beroepsopleiding en baan in de logistiek en techniek. Dat wreekt zich. Want hoe je het ook wendt of keert, al die fantastisch slimme geautomatiseerde en gedigitaliseerde systemen werken alleen als er mensen zijn die ze kunnen bedienen en spullen van a naar b brengen.”

In flexibele inhuur ziet Willems niet de oplossing. “Uitzendbureaus geven aan dat er ook volgend jaar weer een groot tekort is aan uitzendkrachten voor de logistiek. We moeten zaken echt structureel anders aanpakken, mensen weer richting vakopleiding krijgen. En ik heb de sterke overtuiging dat ook in de huidige arbeidsreserve, die er ondanks de krappe arbeidsmarkt is, ook nog mensen kunnen worden geworven voor een baan in de logistiek.”

Naar buiten toe

“We dienen als driehoek van overheid, onderwijs en ondernemers als de weerga over een breed front een veel diverser opleidingsbeleid te voeren. Het begint met het opkrikken van het imago en het in de schijnwerper zetten van beroepen in de logistiek en techniek. We moeten als bedrijven meer naar buiten toe. Scholen bezoeken, kinderen op een laagdrempelige manier laten kennismaken met onze beroepenwereld. Laten zien hoe veelzijdig logistiek is.”

Naast de reguliere beroepsopleidingen is en blijft zelf opleiden belangrijk. Dat doet UTS Verkroost al jaren, als erkend leerbedrijf, op lbo, mbo en hbo niveau. Willems: “Onze bedrijfsschool is sinds kort een vestiging van Het Verhuiscollege, de vakschool van de brancheorganisatie voor Erkende Verhuizers. Hier staat het vak centraal, met aandacht voor omgang met klanten en collega’s, veiligheid, fysieke belasting en het werken met geautomatiseerde en digitale logistieke systemen.”

“Sowieso zullen we de personeelskrapte over een breed front moeten aanpakken. Niet nalaten te doen wat we als bedrijven zelf kunnen doen en samen met het onderwijs en de overheid randvoorwaarden scheppen en praktische stappen zetten die het kiezen voor een opleiding en baan in de logistiek en techniek aantrekkelijk maken.”

UTS Verkroost Nijmegen B.V.

Bijsterhuizen 11-31
6546 AR Nijmegen
Telefoon 024 - 377 53 22
E-mail info@utsverkroost.nl
www.utsverkroost.nl

Tekst en fotografie: Huub Luijten

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.