Genoeg kansen voor horeca in Noord-Nederland

3 juli 2023 15:49

Genoeg kansen voor horeca in Noord-Nederland

Als voormalig horecaondernemer kan Johan Kamphuis, tegenwoordig horecamakelaar, uit ervaring spreken: het openen van een nieuw restaurant, café of hotel is een grote stap. Maar in de markt die hij bedient - het noorden van Nederland - liggen volgens hem nog genoeg kansen.

Kamphuis ondersteunt horecaondernemers bij de aankoop, verkoop en verhuur van horecagelegenheden. Hoe maakt hij het verschil en wat zijn de belangrijkste horecatrends in het noorden?

Hulp met de koop en verkoop van een horecaonderneming in Noord-Nederland

Jarenlang stond Kamphuis aan het roer van de succesvolle Lunchroom Kamphuis in Oldemarkt. Zijn bedrijf behoorde tot de top 100 cafetaria’s van Nederland. Nu helpt hij ondernemers met het vinden van het juiste pand om een horecabedrijf te starten. Als horecamakelaar onderscheidt Kamphuis zich van concurrenten door een persoonlijke benadering, uitgebreide kennis door zijn jarenlange ervaring en altijd goed bereikbaar te zijn. Mensen kunnen altijd bij hem terecht wanneer ze vragen hebben over hun onderneming.

Tijdens het aankoopproces ondersteunt hij ondernemers van begin tot eind. “Ik ga op zoek naar een geschikt pand op basis van jouw wensen, geef advies, help met de onderhandelingen zodat je een eerlijke prijs betaalt en ondersteun eventueel bij het verkrijgen van een financiering.”

Horeca advies op maat

Naast zijn werk als aan- en verkoopmakelaar begeleidt John ook startende ondernemers. Met zijn jarenlange ervaring beheerst hij alle kneepjes van het vak en is bekend met de valkuilen: “Vaak gemaakte fouten van starters zijn slechte administratie, te hoge personeelskosten en een slechte kostenstructuur. Zo is de inkoopprijs van producten vaak te hoog of de verkoopprijs juist te laag. Door ondernemers inzichten in deze aspecten van het ondernemen te geven zorg je voor meer financiële stabiliteit.”

Het adviseren is iets wat John met veel plezier doet: “Ik haal veel energie uit de samenwerking met starters. De passie en drive doen mij denken aan de tijd dat ik zelf met mijn eigen onderneming begon. Door de juiste begeleiding zorg ik dat starters weten waar ze aan beginnen. Daarnaast neem ik iedere maand samen met de ondernemer de resultaten door om te zien of alles naar verwachting loopt. Verder verwijs ik ze indien nodig naar de verschillende instanties.”

Kansen in Noord-Nederland

Van de drie noordelijke provincies is Groningen op toeristisch vlak nog het minst ontwikkeld, vindt Kamphuis. Mede daarom ziet hij nog veel kansen: “Groningen blijft achter bij de rest en dat terwijl deze provincie zoveel moois te bieden heeft. Plaatsen als Lauwersoog, Zoutkamp en Blauwestad winnen de laatste jaren erg aan populariteit. Voor ondernemers is het daarom een mooi moment om op die plekken in te stappen.”

Horeca in de toekomst

De afgelopen decennia hebben voor veel veranderingen gezorgd in de horeca: “De industrie is dynamisch en zeer gevoelig voor trends. Dit heeft zijn voor- en nadelen.” aldus John Kamphuis, die vele concepten heeft zien komen en gaan tijdens zijn periode als bestuurslid van de Koninklijke Horeca Nederland.

“Momenteel zie je veel winkelruimte gevuld worden met horeca. De koffiezaken en daghoreca schieten uit de grond. Op den duur zal het lastig worden voor deze ondernemers om zich te onderscheiden van de concurrenten.”

Aan de andere kant ziet John een positieve shift naar gezondere restaurants. “Momenteel is vegetarisch zeer populair en daarnaast kiezen steeds meer mensen bewust wat betreft fast food. Zo zijn bijvoorbeeld poke bowl zaken momenteel erg in trek.”

Het stijgende aantal ketens is een ontwikkeling die John ook zorgen baart: “In haast iedere niche in de horeca is momenteel wel één of meerdere ketens actief. Als dit zo door blijft gaan zijn er straks haast geen unieke horecabedrijven meer. Deze kunnen simpelweg gewoon niet concurreren tegen de positie van de grote ketens. Verder is het voor verhuurders aantrekkelijker om aan ketens te verhuren omdat het concept zichzelf reeds bewezen heeft.

Onderscheiden van de concurrentie

Aan de andere kant blijft John positief over gepassioneerde ondernemers die ziel en zaligheid in hun zaak stoppen: “Wanneer ondernemers een passie hebben voor de horeca is dit terug te merken in het succes van hun zaak.

Hoe denk je dat ondernemers het toch kunnen opnemen tegen de grote ketens? “Uniek zijn, dat is de sleutel. Dit kan door middel van bijzondere concepten, unieke gerechten, maar ook door uitmuntende service en gastvrij personeel.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.