Gastvrijheid: de heilige graal in het digitale tijdperk en de sleutel tot een duurzame relatie

20 februari 2025 12:14

Gastvrijheid: de heilige graal in het digitale tijdperk en de sleutel tot een duurzame relatie

'Bij ons staat de klant centraal,’ wordt vaak met trots gezegd. Maar is dat echt zo? Want zoals Jordy van Heese en Stijn van Boxtel, de auteurs van GASTVRIJ! opmerken, zie je bij diezelfde organisaties vaak online chatbots, aanmeldzuilen, lange wachtrijen en onpersoonlijke procedures. Heb je eenmaal iets gekocht en betaald, dan lijk je niet meer te bestaan – tot dat ene moment waarop je een feedback-enquête ontvangt: ‘Wij waarderen jouw feedback.’ Beste lezer, staat de klant dan werkelijk centraal?

Volgens Stijn en Jordy is het tijd dat we onszelf en onze organisaties écht gastvrij maken. Laten we klanten niet langer alleen zien als kopers, maar als gasten. Klanten kopen iets; gasten beleven iets. Wat bied jij jouw gasten? Geef ze een ervaring waarin ze écht centraal staan. Laat ze zich direct gezien, begrepen en welkom voelen. Zorg voor advies, dat niet altijd hoeft te leiden tot een verkoop, maar wel tot vertrouwen. Misschien geen klant vandaag, maar wel een ambassadeur voor jaren!

Iedereen heeft gasten in het leven: collega's, patiënten, studenten, bezoekers of familie. Gastvrijheid maakt voor iedereen, altijd en overal hét verschil. Het goede nieuws? Gastvrijheid kun je leren. Het is een vaardigheid en dit boek geeft je alle tools om het direct toe te passen. Want alleen door echt gastvrij te zijn bouw je duurzame relaties voor de lange termijn.

Mara bij Burgers Zoo:

‘Toen ik werkte voor Burger Zoo gebeurde het regelmatig dat een kind zijn knuffel verloor in het park. Deze knuffel werd vaak niet meer teruggevonden. Ouders waren hopeloos, want het was immers een favoriete knuffel van het kind. Collega’s bij Burgers Zoo voelden het vertrouwen en stuurden dan een nieuwe knuffel naar het huisadres van de ouders en het kind, met daarbij een handgeschreven brief waarin in de nieuwe knuffel wordt geïntroduceerd. Uiteraard met een leuke foto van de knuffel bij een dier uit het park. Hoe gaaf is dat!’

Over de auteurs Stijn van Boxtel en Jordy van Heese brengen sinds 2021 gastvrijheid naar een hoger niveau in Nederland. Met hun eerste boek OBER! OBER! veroverden zij de harten van organisaties, zowel binnen als buiten de horeca. Na honderden workshops en duizenden deelnemers presenteren zij in hun tweede boek GASTVRIJ! hun nieuwe visie: Klantgerichtheid is niet meer genoeg! Zij dagen teams én hele organisaties uit om kritisch te kijken naar de huidige klantbeleving. Met hun kennis en ervaring helpen zij teams om te groeien naar een 9+ gastbeleving!

Specificaties
Auteurs: Stijn van Boxtel, Jordy van Heese
Bindwijze: hardcover
Aantal pagina’s: 224
ISBN: 9789089657756
Prijs: € 32,99
Verschijningsdatum: 21-02-2025
Uitgeverij Van Duuren Management

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.