Gamification, klinkt goed! Maar wat heb ik er aan?

1 februari 2024 09:00

Gamification, klinkt goed! Maar wat heb ik er aan?

We kunnen bijna niet meer om gamification heen. We zien het overal terug; in het onderwijs, marketing en zelfs in de zorg. Ben je hier (nog) niet mee bezig, dan wordt het dus hoog tijd dat je je hier in gaat verdiepen.

Oké leuk, hoor ik je denken, maar wat heb ik er aan? Goede vraag, want waarom zou je gamification toevoegen aan je marketing campagne? Met het toevoegen van zomaar een spelletje ben je er namelijk niet. Hoe je gamification wel succesvol in zet lees je in ons artikel.

1. Definieer het probleem wat je wil oplossen

Gamification is nooit een doel an sich, het is een middel! Dus voordat je hiermee begint denk goed na welk probleem je wil oplossen. Heb je misschien te weinig e-mailadressen en wil je er meer verzamelen? Of wil je opvallen tussen alle dezelfde social posts rondom Black Friday. Of wil je jouw klanten stimuleren om nieuwe producten te proberen? Wat je doelstelling ook is gamification helpt jou om deze te bereiken.

2. Bepaal de primaire drijfveren van je doelgroep

Volgens Gamification expert Yu-Kai Chou heeft Ieder mens heeft 8 primaire drijfveren. En games kunnen ingezet worden om deze drijfveren te prikkelen:

  • Meaning: Oftewel betekenis toevoegen
  • Empowerment: Als we onszelf kunnen verbeteren willen we graag een stapje meer zetten
  • Social Pressure: Denk aan competitiedrang, maar ook het nastreven van een gezamenlijk doel
  • Curiosity: Mensen zijn nieuwsgierige wezens, we hebben een hang naar nieuwe ervaringen
  • Scarcity: Iedereen wil bijzonder zijn 
  • Avoidance: Voorkomen is beter dan genezen en zo willen we rampen (groot of klein) het liefst voorkomen
  • Ownership: Controle hebben, dat is een groot goed!
  • Accomplishment: We willen vooruitgang zien en het liefst ook nog beloond worden voor deze vooruitgang

Nu is het zo dat voor iedere drijfveer is een andere gamification techniek het beste werkt. Daarom is het belangrijk dat je van te voren na denkt welke drijfveer jouw doelgroep heeft. Wanneer de drijfveer is om betekenis toe te voegen, dan zul je een hele andere insteek krijgen dan wanneer je de drijfveer Social Pressure is.

3. Bedenk het juiste verhaal

Je weet inmiddels wat je wil bereiken en welke primaire drijfveer jouw doelgroep heeft. Dan wordt het tijd om het verhaal rond te gaan maken. Zorg ervoor dat het voor jouw doelgroep heel duidelijk is waarom zij jouw spel moeten spelen. The why? Is essentieel. Waarom gaat een deelnemer jouw game doen? Zorg voor duidelijke doelen, regels en opties, net als bij een echt spel.

4. Kies de juiste gamification techniek

Als je de eerste drie punten hebt gelezen lijkt het kiezen van de juiste gamification techniek appeltje eitje. Waar en niet waar. We zien helaas nog steeds dat er wordt vastgehouden aan een bepaalde game, terwijl deze eigenlijk helemaal niet bij de drijfveren van de doelgroep past. Zonde want ons betreft en ook voor de resultaten.

5. Vind de juiste balans tussen te moeilijk & te makkelijk

De Gamification concepten die wij via smaragt.com aanbieden, worden vaak als snack geconsumeerd. Dat wil zeggen dat het voor de deelnemer een kort en leuk moment moet zijn om even snel een spelletje tussendoor te spelen. De tijd die het kost moet niet meer dan 2 a 3 minuten zijn en het moet vooral ook laagdrempelig zijn om deel te nemen.

De game moet vlot te doorlopen zijn, maar het moet zeker niet te makkelijk zijn. Wanneer een game te makkelijk is zien we dat veel deelnemers voor het einde stoppen omdat er geen uitdaging is. Is een game veel te lastig, dan zien we ook veel afhakers om dat het niet meer satisfying is om deel te nemen. Je kunt dat via ons platform gelukkig eenvoudig zelf instellen.

Kortom, gamification inzetten is altijd een goed idee! Maar begin niet zomaar.

Benieuwd hoe je zelf eenvoudig in 5 minuten een game kunt maken? Probeer het gratis uit op ons gamification platform Smaragt.com. Je kunt kiezen uit vele games, van rad van fortuin tot candy crush, die je helpen met het bereiken van jouw doelen.

Auteur: Benjamin van Rossum (oprichter van Smaragt.com) is expert in marketing gamification. Met meer dan 10 jaar ervaring in de productie van digital marketing en advertising campagnes voor creatieve bureaus en grote merken wordt hij dagelijks enthousiast van gave digitale oplossingen. Met Smaragt.com richt Benjamin zich op het verhogen van conversiepercentages voor databuilding, audiance interaction, lead generation en brand engagement met gamification concepten.

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.