Extra waardering voor je medewerkers? Zo doe je dat!
24 april 2020 14:46
We zitten midden in de coronacrisis en deze crisis treft vrijwel elk bedrijf. Of je nu een zorgorganisatie runt, een café of een accountantskantoor; ieder bedrijf heeft er op zijn eigen manier last van. Je medewerkers moeten misschien veel harder en meer werken dan voorheen. Misschien moeten ze thuis werken, wat altijd een grote uitdaging is. Of is er bijvoorbeeld helemaal geen werk meer en moeten ze zichzelf zien te vermaken in quarantaine? Er is altijd een reden om in deze tijd wat extra waardering te uiten naar je medewerkers.
Het belang van extra waardering
Iedereen voelt zich graag gewaardeerd. Daarnaast heeft het ook positief effect op je medewerkers, wanneer je wat vaker laat blijken hoezeer je ze waardeert. Uit een onderzoek blijkt zelfs dat bewondering en erkenning de belangrijkste drijfveer is voor hoogopgeleide medewerkers; dit staat boven een goed salaris of secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook zegt 50 procent van de werknemers hun baan op vanwege een slechte relatie met hun leidinggevende. Er is dus zeker belang bij extra waardering van je medewerkers en wel om de volgende redenen:
- Het versterkt de betrokkenheid. Mensen onthouden negatieve dingen, maar bloeien op bij positief commentaar. Een compliment zorgt voor een versterkt gevoel van autonomie, competentie en verbondenheid.
- Van een compliment worden we dus vrolijk. Dit stimuleert de aanmaak van dopamine. Dit zorgt ervoor dat mensen nog meer hun best doen op het werk. Uit onderzoek blijkt dat tevreden en betrokken medewerkers 17 procent productiever zijn en zelfs zorgen voor 10 procent meer tevreden klanten. Tevreden medewerkers melden zich daarnaast ook 41 procent minder vaak ziek op het werk en gaan minder snel op zoek naar een andere baan.
Hoe geef je die extra waardering dan?
Je kunt je medewerkers op verschillende manieren complimenten geven. Hoe je het ook doet, het is belangrijk dat het oprecht en persoonlijk is! Waardering geven omdat je nu eenmaal gelezen hebt dat dat leidt tot hogere productiviteit en een lager ziekteverzuim, werkt juist averechts. Medewerkers prikken daar doorheen en raken juist minder gemotiveerd. Het is dus belangrijk om een vorm van waardering te kiezen die persoonlijk is, past bij jou en je werknemer en oprecht overkomt. Uit onderzoek blijkt dat er vijf manieren zijn om waardering te uiten:
- Een positieve boodschap, verpakt in een compliment bijvoorbeeld. Dit kan face-to-face, maar mag ook via een mailtje, appje of post-it op het bureau.
- Fysieke aanrakingen zoals een schouderklopje of high-five
- Een cadeautje geven. Doe dit wel op het juiste moment, bijvoorbeeld na een bijzondere prestatie of om je thuiswerkers een hart onder de riem te steken. Originele en persoonlijke cadeaus vind je bijvoorbeeld bij HUMK.
- Ook kun je kiezen voor quality time. Dat gaat nu wellicht wat lastiger, maar je zou dit bijvoorbeeld kunnen doen middels een telefoon- of videogesprek.
- Daarnaast kun je ook vragen of je medewerker nog ergens tegenaan loopt, en hem of haar aan te bieden hierbij te helpen.
Kies het juiste moment; ook na de coronacrisis
Het is belangrijk om het juiste moment te kiezen om bijvoorbeeld met een cadeautje te komen. Wacht er niet te lang mee! Veel medewerkers krijgen een presentje wanneer ze afscheid nemen, maar dat had natuurlijk eerder veel meer op zijn plaats geweest. Denk ook aan presentjes bij een verjaardag, geboorte van een kind of trouwen. Houd bij hoe lang je medewerkers in dienst zijn en geef ze ook bij een jubileum een vorm van extra waardering; zo laat je zien dat je ze echt waardeert. Ook na de crisis!
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.