Europees hoofdkantoor Napoleon op Bedrijvenpark Medel in Tiel
11 december 2020 14:00
Begin dit jaar verrees op het Tielse bedrijvenpark Medel pal aan het Amsterdam-Rijnkanaal een enorme hal. Niet een van de vele warehouses van een online shop of een supermarkt keten, maar van Napoleon; de producent van high-end barbecues en haarden. Hoewel de stikstofcrisis roet in het eten dreigde te gooien, lukte het dankzij de creatieve inzet van de directie van Napoleon, Bedrijvenpark Medel en Gemeente Tiel het Europese hoofdkantoor van het Canadese bedrijf te bouwen. Een gesprek met Philipp Krauth, managing director Europe.
Napoleon is een merknaam van Wolf Steel Ltd. Wolfgang Schroeter en zijn vrouw Ingrid startten na emigratie uit Duitsland naar Canada ruim vijftig jaar geleden een bedrijf in hekwerken. Zij bevonden zich in een landelijk gebied met veel boerenbedrijven, waardoor er veel vraag was naar afrastering en poorten. Wolf Steel was geboren. Halverwege de jaren ’70 vroeg zijn schoonvader een kachel te maken. De bestaande kachels in de DHZ-winkels waren duur en vaak van mindere kwaliteit. Omdat hij toch bezig was, maakte hij meteen een kleine serie in zijn garage. Zijn buurman, die hem bezig zag, wilde ook wel een kachel en langzaam breidde de vraag naar zijn kachels uit. Het was de tijd van de oliecrisis en het gebruik van open haarden explodeerde die tijd in Canada. Wolfgang Schroeter zag dat open haarden weliswaar gezellig waren, maar ook inefficiënt en vooral ook stoffig. Dus bedacht hij als een van de eerste een houtgestookte kachel met een venster en met luchtregulatie voor een optimale verbranding. Toen hij nippend aan een Franse cognac samen met zijn vrouw een merknaam bedacht voor zijn kachel, keek hij naar het venster van zijn kachel. De vorm van het glaswerk deed min of meer denken aan de hoed van Napoleon Bonaparte en de merknaam van zijn cognac was Napoleon. Eén en één is twee. Omdat het stoken van hout in de steden van Canada vanwege de luchtkwaliteit niet toegestaan was, maakte Wolf Steel ook gasgestookte kachels. Het bedrijf groeide enorm, maar vanwege deze seizoensgebonden activiteit was er grote fluctuatie in zijn personeelsbestand. Hij zocht dus naar nieuwe business voor het andere seizoen, omdat hij als familieman een voorkeur had om zijn personeel het hele jaar door aan te kunnen stellen. Het was eind jaren ’80 de tijd van de opkomst van de eerste gasbarbecues. Wolf Steel kwam precies in die trend op de markt met een weliswaar dure, maar kwalitatief zeer goede gasbarbecue. Het werd het kroonjuweel van Napoleon.
VAN BARRIE, ONTARIO NAAR TIEL
Toen hij zo’n achttien jaar geleden aan tafel schoof bij een bevriende collega in fornuizen, Heartland, ontmoette Wolfgang Schroeter twee Nederlandse vertegenwoordigers. Zij distribueerden Heartland in Nederland en Europa. Op verzoek van Schroeter nam het tweetal de barbecues van Napoleon op in hun distributiekanalen voor heel Europa. Het bezwaar van de Nederlandse vertegenwoordigers was dat de barbecue een seizoensgebonden product is en dat de voorraad een behoorlijk kapitale injectie vraagt; niet zo makkelijk middenin de financiële crisis. Daarop besloot Wolf Steel zo’n 10 jaar geleden een eigen vestiging in Beusichem, waar een van de twee woonde, te openen met eigen voorraad en eigen personeel. Het tweetal kon zich volledig focussen op de verkoop. Napoleon groeide zo sterk dat het al snel een groter pand nodig had in Geldermalsen en weer later een derde in Culemborg. Vier jaar geleden werd Philipp Krauth aangesteld. De in Wiesbaden woonachtige Duitser voorzag dat Napoleon snel uit de jas zou groeien in Geldermalsen.
“We kozen voor Tiel omdat we altijd in deze regio hebben gezeten, maar ook omdat het een uitstekende regio is voor logistiek.''
“We hebben daarop een strategische planning gemaakt”, legt hij uit. “Welke groei zouden we doormaken, welke markten we zouden benaderen, in welke volgorde. Kortom een gedetailleerd plan met daarbij welk pand past bij de ambitie en met welke voorzieningen.” Het pand dat Wolf Steel heeft laten bouwen op Medel voldoet precies aan die wensen. “We kozen voor Tiel omdat we altijd in deze regio hebben gezeten, maar ook omdat het een uitstekende regio is voor logistiek. Aanvankelijk stond onze nieuwbouw gepland op Medel 2, iets meer oostwaarts van hier. Helaas hebben we door de stikstofcrisis een jaar vertraging opgelopen, maar we hadden het geluk dat op Medel 1 een andere regelgeving geldt wat betreft stikstof. We zijn erg blij met de ondersteuning van het bedrijvenpark en met deze locatie.” In het noordelijkste puntje van Medel 1 staat nu een op in hun distributiekanalen voor heel Europa. Het bezwaar van de Nederlandse vertegenwoordigers was dat de barbecue een seizoensgebonden product is en dat de hypermodern warehouse van 23.000 vierkant meter en pal naast de containerterminal aan het kanaal. “Het is primair een warehouse, maar het is ook onze Europese hoofdvestiging, dus onze kantoren van het management, van klantenservice, onderhoud en financieel management zijn hier gevestigd. Jaarlijks krijgen we ongeveer duizend containers binnen uit Canada en China. We hebben een eigen weg van de terminal naar de laad- en lospoorten.”
VAN MOBIELE BARBECUE TOT COMPLETE BUITENKEUKENS
Napoleon heeft een gevarieerd aanbod van high-end barbecues. “We hebben voornamelijk twee lijnen die we distribueren. De Prestige serie is geproduceerd en samengesteld in Canada. In China, waar we een eigen fabriek hebben met ons eigen personeel, maken we de Rogue serie. Er is geen verschil in kwaliteit tussen deze series”, verzekert Philipp Krauth. Dat Napoleon in Canada blijft produceren heeft twee belangrijke redenen. “Ten eerste kopen Noord-Amerikanen graag lokale producten en Trump heeft dat sentiment versterkt. Maar minstens zo belangrijk is, dat we onze producten willen blijven innoveren en onze R&D-afdeling zit in Canada.” De barbecues van Napoleon hebben een aantal gepatenteerde innovaties. De meest in het oog springende design is het herkenbare gegolfde rooster. “Wanneer een rooster verwarmd wordt, komt er veel druk op de laspunten. Door de golving kan het rooster vrij verticaal uitzetten zonder de laspunten te beschadigen; ook op de lange termijn”, legt hij haarfijn uit. “Een andere gepatenteerde innovatie is de positie van de hitteverdelers. Het probleem van gasbarbecues is dat de hitte minder gelijk verdeeld is dan bij houtkoolbarbecues. Door de hitteverdelers op verschillende hoogtes te positioneren ontstaat overal gelijke hittedistributie.” Philipp Krauth weet dat de meeste mensen beginnen met een kleinere mobiele barbecue, maar het assortiment gaat van deze mobiele barbecue naar hele grote barbecues tot volledige buitenkeukens. “De zomers worden steeds langer, dus ook het buiten koken neemt meer en meer toe. Maar dit alles met een hoge kwaliteitsstandaard. Kwaliteit is onze corebusiness.” «
NAPOLEON GRILLS EUROPE
De Riemsdijk 22
4004 LC Tiel
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.