ETA (Estimated Time of Arrival)
11 oktober 2017 11:12
Ik had thuis een Supply Chain Management (SCM) probleempje. Mijn zoon moest aan de ontbijttafel arriveren maar dat gebeurde maar niet.
Bij SCM gaat het niet meer alleen over het managen van goederen maar gaat het ook over hoe je omgaat met de informatie over die goederen. Problemen oplossen, verbeteringen identificeren en definiëren, het gaat allemaal op basis van de digitale werkelijkheid en niet de fysieke. Dat creëert veel mogelijkheden maar ook een flink aantal risico’s en valkuilen. En die hebben maar beperkt te maken met de onderliggende ICT maar voornamelijk met hoe wij met die informatie omgaan (vaak matig).Enkele veelgemaakte fouten (checkt u meteen even bij uzelf?): denken dat de informatie de fysieke status van de goederen reflecteert, de betekenis van de informatie wordt ook correct toegepast, iedereen in de keten geeft dezelfde betekenis aan dezelfde informatie, enzovoort. Mijn punt is: als u problemen wilt oplossen of verbeteringen wilt doorvoeren rondom uw Supply Chain Management, zorg dan dat alle relevante ketenpartners in een kamer zitten en dat u het fysieke proces nabootst (niet smokkelen). U zult zien dat er veel nieuwe inzichten ontstaan en uitstekende oplossingen.
Het probleem bij ons thuis was snel opgelost. Keten 1 (leveren van mijn zoon aan de ontbijttafel door mijn partner) controleert of er ook geleverd is. Keten 2 (ik lever mijn zoon met volle buik aan de badkamer voor tandenpoetsen) roept naar boven om de levering te bevestigen of de ETA extra kracht bij te zetten (feedback loop).
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.