Epidemie van brave marketing onder Nederlandse bedrijven
11 november 2022 13:39
Ontdek een onorthodoxe formule om je marketing entertaining te maken
Een greep uit de recente kleine advertenties in het Financieele Dagblad. Een investeringsmaatschappij adverteert met: ‘Groeikapitaal voor ondernemers. Samen meer slagkracht.’ Een keten van hotels & resorts schrijft: ‘Ervaar het verschil.’ Een consultancybedrijf neuzelt: ‘Écht leiderschap nodig voor impactvolle transitie.’ Ben je daar nog? Als je net zoals ik bijna een wegtrekker krijgt van deze marketingteksten, dan vraag je jezelf misschien ook wel af: hoe denken ze zo klanten te krijgen?
Advertenties en spotjes van Nederlandse bedrijven zijn meestal bloedverklonterend braaf. Bedrijven tonen nul creativiteit door uitgeputte clichés te gebruiken. Wat ze zich niet altijd realiseren, is dat er iets gebeurt in het brein van klanten zodra die clichétaal horen. Krijgen mensen voor de zoveelste keer iets aangeboden dat ‘slagkracht’ of ‘impact’ heeft of waardoor ze ‘het verschil ervaren’, dan klinkt namelijk in hun achterhoofd een stemmetje dat zegt: ‘Bla bla bla bla.’ Het maakt daarna niet zo veel meer uit wat het bedrijf verder zegt, want er is ingegrepen door een filter dat we allemaal in ons brein hebben om ons te beschermen tegen te veel informatie. Dat filter noem ik de marketingbullshitradar. Die zorgt ervoor dat we drie dingen doen op het moment dat we iets tegenkomen wat we herkennen als oninteressante marketing. Die twee dingen zijn: negeren, vergeten en doorgaan met onze dag.
Wie particuliere klanten heeft moet enorm oppassen voor de marketingbullshitradar, maar bedrijven die business-to-business zijn - zoals de meeste adverteerders in het FD - hebben het nóg lastiger. Want zij richten zich op ondernemers: een doelgroep die continu ideeën heeft en snel verveeld is door een overvloed aan energie - mensen met symptomen van ADHD zijn volgens een artikel in NRC vaker ondernemer. Door die eigenschappen zijn ze in staat geweest om een bedrijf van de grond af op te bouwen en succesvol te maken: een enorme klus. Iedereen kan zich voorstellen hoe saaie clichémarketing werkt als je zo’n stuiterende doelgroep hebt.
Misschien ben jij óók nogal braaf in de woordkeus op je website, in je nieuwsbrief of in je advertenties. Vraag je dan eens af waarom je dat eigenlijk doet. Waarom praat je als een kleine bruine huismus en niet als een woest gekleurde wilde papegaai?
Doordat ik al jaren met ondernemers werk, heb ik gezien dat er een veelvoorkomende oorzaak is van brave marketing. De reden dat ondernemers meedoen aan gortdroge marketingconventies is het consensus-principe, dat wetenschapper Robert Cialdini beschrijft in zijn boek Invloed. Dat principe maakt het psychologisch lastig om iets anders te doen dan je concurrenten. Volgens Cialdini zit het ingebakken in ons brein om te zoeken naar 'shortcuts to a good choice'. Als we ons onzeker voelen bij het nemen van een beslissing, dan zoeken we informatie over het gedrag van anderen die op ons lijken en die zich in dezelfde situatie hebben bevonden als wij nu. Onbewust gaan we ervan uit dat de keuze die de meerderheid van die mensen toen heeft gemaakt nu ook de slimste, veiligste of sociaal wenselijkste keuze voor ons is. Dat verklaart dat concurrerende bedrijven in een bepaalde markt vaak allemaal ongeveer dezelfde marketingteksten schrijven.
Mijn advies aan jou is daarom: ga onorthodoxe marketingberichten sturen naar je klanten en prospects die ze veel leuker vinden om te krijgen dan wat ze van anderen gewend zijn. Sinds ik in mijn business entertainment in mijn e-mailingen stop, leveren die veel meer omzet op. Tot 4 jaar geleden stuurde ik nieuwsbrieven gevuld met gratis tips. Toen stapte ik over op info-tainment: een mix van een klein beetje informatie en een royale schep entertainment. Schrik niet: ruim 50% van mijn mailinglijst meldde zich af voor mijn e-mails. Maar wat bleek: bijna al die mensen hadden nog nooit iets gekocht. Ze kwamen dus alleen maar voor de gratis informatie: ze verstopten de leidingen in mijn bedrijf. Met de lijst e-mailadressen die ik daarna overhield maak ik nu meer omzet en winst dan destijds met een veel grotere mailinglijst van mensen die gewend waren om altijd gratis tips te krijgen.
De formule voor info-tainment in e-mailnieuwsbrieven is simpel: vertel een leuk verhaal, maak vervolgens een bruggetje naar je vakgebied en doe de lezer dan een interessant aanbod. Je sluit een mail dus altijd af met een call to action: een volgende stap voor je klant. Bied bijvoorbeeld een korting aan, een kennismakingsgesprek, een intake, een webinar of een download.
De formule voor het schrijven van epic e-mails die je concurrenten niet durven te sturen maar die je klanten hilarisch vinden, staat in hoofdstuk 5 van mijn boek ‘Nummer 1 - Zo word je de bekendste naam in je markt en krijg je klanten voor het leven’. Inclusief een hoop leuke voorbeelden van Nederlandse bedrijven die dit goed doen. Als je het boek aanschaft, krijg je als gratis download ook een lijst van 100 leuke onderwerpen voor info-taining e-mailnieuwsbrieven, en ik geef je ook het complete audioboek cadeau dat ik zelf heb voorgelezen. Ga naar https://www.nummer1.online . Enjoy :-)
Aartjan van Erkel
‘Beruchtste copywriter van Nederland’
www.schrijvenvoorinternet.nl
P.S.
Je hebt misschien gemerkt dat ik de formule voor info-tainment ook in dit artikel toepas. Kijk maar: eerst vertel ik een verhaaltje door voorbeelden te geven van saaie advertenties. Dan maak ik een bruggetje naar mijn vakgebied door uit te leggen dat zulke clichétaal dodelijk is als je creatieve klanten wilt binnenhalen. En daarna doe ik een interessant aanbod voor een volgende stap door je aan te raden mijn boek te lezen waarin ik de formule nog beter uitleg, en voorbeelden geef plus 100 onderwerpen voor e-mails.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.