Elements IT helpt bedrijven met het optimaliseren van hun IT-systemen

30 maart 2021 13:00

Elements IT helpt bedrijven met het optimaliseren van hun IT-systemen

Elements IT BV uit Elst wordt regelmatig gebeld door bedrijven omdat er iets hapert aan hun automatisering. Herstel kost (productie-) tijd en geld. Zo’n scenario kan in veel gevallen voorkomen worden, weten de IT-specialisten van Elements IT.

Managing director van Elements IT Herbert Verheijden ziet dat veel bedrijven klein zijn begonnen en hun automatisering naar eigen inzicht hebben opgezet. Het bedrijf groeit, het productieproces wordt meer omvattend en de automatisering groeit mee. In de beste gevallen is er één systeembeheerder aangesteld voor het hele bedrijf. Dat gaat goed tot de prestatie van de automatisering vermindert, een virus zich aandient, of -erger nog- tot hackers binnendringen en er met bedrijfsgeheimen vandoor gaan of gijzelsoftware achterlaten waardoor het hele systeem blokkeert.

Prestatie

“We zijn erop uit om een dergelijk scenario te voorkomen”, zegt Herbert Verheijden, “Voorkomen is een stuk goedkoper dan genezen.” De medewerkers van Elements IT komen daartoe graag langs bij bedrijven. Ze lichten de hele IT-configuratie door. Dat houdt een beoordeling in van de hardware, software, werkplek, server- en internetbeveiliging, back-ups en AVG. Vervolgens komen ze met een plan van aanpak. “Dat doen we niet vóór de klant, maar mét de klant”, stelt systeembeheerder Pim Smits. “Samen kijken we wat er nodig is om de automatisering optimaal te laten presteren. We willen het daar persoonlijk, in niet al te technische en dus begrijpelijke termen, met ze over hebben. Zo komen we tot betaalbare oplossingen, die precies aansluiten bij het productieproces van de klant. Vaak is dat een mkb-bedrijf.”

Veiligheid

Een veilige werkomgeving staat hoog in het vaandel bij Elements IT. Herbert Verheijden: “Daarbij kijken we naar het systeem, maar ook naar de stap ervoor, de gebruiker. Want die hoeft maar een verkeerde mail te openen en het virus is binnen. Dat zag je gebeuren in Maastricht, waar de hele universiteit gegijzeld werd en een hoge som losgeld is betaald om de automatisering weer van het slot te krijgen.” Systeembeheerder Sjoerd Pieterson vult aan: “Soms vergeet de gebruiker om het systeem een update te geven. Juist in die updates zitten verbeteringen waardoor achterdeurtjes gedicht worden die kwaadwillende gebruiken om binnen te komen.” Hij wijst erop dat de beveiliging van Microsoft over het algemeen goed functioneert, maar dat ook in die software beveiligingslekken voorkomen.

Extra beveiliging in de vorm van een firewall of virusscanner is volgens hem geen overbodige luxe. Verder zien de medewerkers van Elements IT dat systeembeheerders soms vanuit hun beheerdersaccount deel nemen aan de dagelijkse werksituatie. Herbert Verheijden: “Als beheerdersaccount en werkaccount niet gescheiden zijn, dan kan de beheerder overal bij. Maar hij kan dan ook – onbedoeld- virus verspreiden. De autorisaties worden in dit geval niet goed gebruikt.”

Back-up

Herbert Verheijen hamert tijdens het gesprek diverse keren op het belang van back-ups maken. Een back-up is een reservekopie van de gegevensbestanden, die kan worden terug gezet als het oorspronkelijke bestand verloren of beschadigd is geraakt. Die back-up moet snel voorhanden zijn om bedrijfsgegevens terug te kunnen plaatsen wanneer de problemen verholpen zijn. Een goede back-up is dus voorwaarde voor het zo snel mogelijk herstellen van het productieproces. Herbert Verheijen: “We werken met tape-back-ups. Die worden nog vaak als ‘ouderwets’ gezien. Maar tape is niet alleen betrouwbaar, het heeft ook veel voordelen ten opzichte van cloudopslag. De versleutelde data staan op een geïsoleerd medium en zijn daardoor niet bereikbaar voor hackers. Het is goedkoop omdat je niet per gigabyte betaalt. En de tapes gaan lang mee.”

Ook bij back-ups geldt dat het belangrijk is om de klant op een begrijpelijke manier te leren hiermee om te gaan. Pim Smits: “Met alleen een back-up maken ben je er nog niet. We zien dat medewerkers van bedrijven gegevens weg schrijven, maar gemakshalve niet controleren of dat wegschrijven goed gelukt is en of ze er nog bij kunnen. Een back-up maken zegt dus niets, zonder controle.”

Onderhoud

“Regelmatig onderhoud van het systeem is essentieel om prestatie en veiligheid te kunnen garanderen”, vindt Sjoerd Pieterson, “Ter vergelijking: auto’s hebben hun onderhoudsbeurten nodig. Voor IT geldt dat precies zo.” De frequentie van onderhoud stemmen de medewerkers van Elements IT af met de klant. Het kan eens per maand zijn. “Dat lijkt vaak. Maar al te vaak zitten we bij een bedrijf aan de koffie en is het van ‘o ja, daar-en daar hapert het systeem’ of de wifi doet het niet goed bij sommige computers”, weet Pim Smits.

Thuiswerkplek

In coronatijd werken veel mensen thuis. Soms op dezelfde computer waar de kinderen op spelen. Dat leidt maar al te vaak tot gevaarlijke situaties. Niet alleen voor de thuis PC of laptop. Want er is regelmatig contact met kantoor en zo kunnen de computervirussen de bedrijfsomgeving binnen sluipen. Herbert Verheijden: “Mensen zijn zich vaak niet bewust van hun digitale onveiligheid. Het buurmeisje speelde laatst muziek van Spotify op onze TV. Toen ze weer thuis was, zette ze Spotify harder.

Ook bij ons! Zo gemakkelijk sta je met elkaar in verbinding. En met Internet of things zijn veel toepassingen met elkaar verbonden, of dat nou het koffiezetapparaat, de verwarming of de elektrische garagedeur zijn.” Pim Smits waarschuwt: ”Apparaten die via bouwmarkten zijn aangeschaft, worden geïnstalleerd zonder de beveiliging in te stellen. En daarmee zijn ze voor hackers zo lek als een mandje.” Sjoerd Pieterson: “De gebruiker moet even moeite doen om zijn automatisering goed in te stellen. Dat klopt. Het gaat er dus om een goede balans te vinden tussen gebruikersgemak en beveiliging.”

Bellen

Herbert Verheijden hecht er aan dat klanten weten dat Elements IT te allen tijde klaar staat om prestatie en veiligheid van bedrijfsautomatisering te verbeteren. Voor vragen is het bedrijf telefonisch goed bereikbaar. “Bel ons”! roept hij de klant op. Elements IT werkt niet met langdurige en onnodig dure onderhoudscontracten. Herbert Verheijden: “We bieden de klant precies dat wat hij nodig heeft. We zien dat dat werkt. Klanten blijven omdat ze tevreden zijn met onze dienstverlening. En ons klantenbestand groeit nog steeds.”

ELEMENTS IT

Marithaime 6

6662 WD Elst (Gld)

Telefoon 0481 – 74 57 19

E-mail info@elements-it.nl

www.elements-it.nl

Tekst: Paul de Jager // Fotografie: Jacques Kok

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.