Een wervingscockpit vol expertise

10 december 2017 11:12

Een wervingscockpit vol expertise

De Recruitment Tech Award 2017 ging naar Olympia Nederland. Het uitzendbureau kreeg de onderscheiding voor de meest innovatieve en effectieve recruitmenttechnologie met de case ‘Iedereen e-recruiter’.

Big data doet zijn intrede in de uitzendbranche en dat is niks te vroeg. De arbeidsmarkt is sterk aan het veranderen. Terwijl de kandidaten in veel sectoren zelfs in de staart van de crisis nog stonden aan te schuiven zijn nu de werkgevers vragende partij. In een krappe arbeidsmarkt kan het zoeken naar de geschikte werknemer een tijdrovend en kostbaar proces worden. Hoe meer vissers er met hun hengel om een vijver zitten, hoe kieskeuriger de vis wordt en hoe langer het duurt eer hij in een aas bijt. De inzet van predictive data analytics maakt het mogelijk de wervingstechniek sterk te verfijnen en dus ook eerder tot een goed resultaat te komen.

[caption id="attachment_21071" align="alignright" width="589"] Rogier van Hamburg[/caption]

Gerichter werven

“Als we de markt gedetailleerd in kaart brengen en nagaan hoe overeenkomstige vacatures in het verleden werden ingevuld, blijken we in praktijk goed te kunnen voorspellen wat de reacties zullen zijn op een vacature waarvoor we nu gaan werven”, zegt Rogier van Hamburg, Chief Digital & Innovation Officer bij Olympia. “We kunnen aangeven hoeveel kandidaten zullen solliciteren, of het zin heeft de vacature ook online op een gespecialiseerde site te zetten en welke kwaliteit we mogen verwachten van de sollicitanten. Dat scheelt veel tijd, want je bent niet eerst aan het proberen en je bent geen aandacht aan het verspillen aan kanalen die geen resultaat zullen opleveren. Door gerichter te werven verhoog je bovendien het aantal sollicitaties. Onze intercedenten leren bijvoorbeeld hoe ze een tekst zo moeten verwoorden dat ze optimaal wordt opgepikt door de zoekmachines. Maar het gebruik van data analytics vertelt ons ook of een zoektocht moeizaam zal worden, bijvoorbeeld omdat er in de wijde omtrek weinig gekwalificeerde kandidaten zijn of heel veel concurrentie is van andere werkgevers. Zo kunnen we de verwachtingen van de opdrachtgever realistisch houden.”

Wervingscockpit

Het inzetten van data analytics vereist kennis en ervaring. Als alle intercedenten op alle 140 vestigingen zich die expertise persoonlijk eigen moeten maken duurt het nog een hele tijd eer e-recruitment binnen Olympia een feit is. Sterker nog: op de ene vestiging zou het enthousiast worden omarmd en met verve toegepast, op de andere misschien een doodgeboren kind blijven. “We hebben er daarom voor gekozen de expertise decentraal beschikbaar te stellen. We hebben de zogenaamde Wervingscockpit en daar vinden onze intercedenten alle tools, kennis, trainingen én professionele hulp die ze nodig hebben”, aldus Rogier van Hamburg. Olympia is een organisatie die werkt met zowel zelfstandige franchiseondernemers als gedreven ondernemende managers. Dat ondernemerschap heeft heel het bedrijf van begin af aan doordrenkt, wat zich onder meer uit in een grote openheid voor innovatie bij alle medewerkers. Combineer de toegankelijkheid van de Wervingscockpit met deze vernieuwingsdrang en het verbaast niet dat data analytics nu al tot het standaardrepertoire van elke vestiging behoort. De intercedenten hebben echter ook al direct gemerkt dat dit nieuwe hulpmiddel effectief resultaat oplevert. Terwijl de algemene trend is dat door de schaarste het aantal sollicitaties per vacature daalt, zag Olympia al in de eerste testen op sommige van de hare een stijging van het aantal sollicitaties met wel vijfhonderd procent.

Het uitzendbureau als gids

Olympia loopt binnen de uitzendbranche voorop met de inzet van predictive data analytics en het is van plan die voorsprong te behouden. “We zien enerzijds het werven van kandidaten veranderen maar anderzijds ook de inhoud van de banen waarvoor ze geworven worden”, zegt Rogier van Hamburg. “Recent onderzoek wijst uit dat 30 tot 40% van het werk binnen vier jaar een transformatie zal ondergaan. Soms is dat niet al te ingrijpend. De werknemers in de zorg zien bijvoorbeeld de rol van de computer in hun dagelijkse bezigheden groter worden. Soms is het dat wel. Wie in een warehouse werkt gaat niet langer zelf orders picken maar de robot bedienen die dat in zijn plaats doet. Olympia is vooral actief voor die operationele beroepen. Wij zien het de komende jaren als onze taak de werkgever en werknemer door al die veranderingen als gevolg van digitalisering en robotisering te gidsen. Net als onze intercedenten hoeft hij zich die kennis niet persoonlijk eigen te maken. Wij doen dat voor hem.”

www.olympia.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.