Een vertrouwenspersoon in je bedrijf
16 oktober 2023 09:56
Er zijn maar weinig mensen die alleen werken. Er zijn collega’s, managers, opdrachtgevers, onderaannemers, leveranciers, opdrachtgevers, patiënten, adviseurs, bazen, etc. Helaas is deze samenwerking niet altijd prettig. Dan is het fijn om er in vertrouwen met iemand over te kunnen praten: een vertrouwenspersoon. Het is zelfs nuttig omdat het gezondheidsproblemen of conflicten kan voorkomen.
Medewerkers die met elkaar samenwerken kunnen te maken krijgen met pesterijen, seksuele intimidatie, discriminatie of agressie en soms zelfs geweld. De gevolgen van dit ongewenste gedrag liggen voor de hand: je mensen kunnen ongelukkig worden, op zoek gaan naar nieuwe banen, minder productief worden, ziek worden of zelfs arbeidsongeschikt raken. Volgens de Arbowet moet je als werkgever rekening houden met ongewenst gedrag, in de wet heet dit psychosociale werkdruk (PSA).
Waarom een vertrouwenspersoon?
Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven ongewenste activiteiten kunnen voorkomen door een vertrouwde adviseur in te schakelen. Het bleek echter dat slechts ongeveer de helft van de bedrijven een in- of externe vertrouwenspersoon heeft. En dat is zonde, want door ongewenst gedrag tegen te gaan, voorkom je vervelende persoonlijke gevolgen.
Wat zijn de taken van een vertrouwenspersoon?
De taken van een vertrouwenspersoon zijn niet eenvoudig. Soms kunnen arbeidszaken ingewikkeld zijn. Tot de taken van een vertrouwenspersoon behoren onder meer het ontvangen, melden en ondersteunen van personeel, het analyseren en adviseren van zaken en het doorverwijzen naar professionele hulpverleners of instanties wanneer dat nodig is.
Samengevat houdt de vertrouwenspersoon zich bezig met:
- Klachten behandelen
- Informatie en preventie
- Signaleren en adviseren
Strikte vertrouwelijkheid
Uiteraard zijn dit in alle gevallen gevoelige kwesties die goed moeten worden afgehandeld. De vertrouwenspersoon behandelt alle verzoeken om bijstand strikt vertrouwelijk. Alleen als de melder hiermee akkoord gaat, worden er acties ondernomen. Hét uitgangspunt is dat de vertrouwenspersoon een sociaal, benaderbaar, open en gezaghebbend persoon is, die het vertrouwen geniet van medewerkers, leidinggevenden en management.
Een interne- of externe vertrouwenspersoon?
Een vertrouwenspersoon kan zowel vanuit de eigen organisatie als extern worden aangesteld. Wanneer je kiest een externe vertrouwenspersoon heeft dat als voordeel dat deze geen onderdeel is van de bedrijfscultuur. Een interne vertrouwenspersoon maakt wel onderdeel uit van de bedrijfscultuur en kan daarmee blinde vlekken ontwikkelen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.