Een op vijf Gen-Z’ers wil langere tijd met sabbatical gaan

10 september 2024 14:41

Een op vijf Gen-Z’ers wil langere tijd met sabbatical gaan

82 procent kijkt alweer uit naar volgende vakantie

Maar liefst negentien procent van alle Nederlandse Gen-Z’ers wil in de aankomende vijf jaar voor een langere periode met sabbatical of onbetaald verlof gaan. Dit blijkt uit onderzoek van bunq onder 1.063 Nederlandse Millennials (28-42 jaar oud) en Gen-Z’ers (18 tot 27 jaar oud), uitgevoerd door PanelWizard. Terwijl de laatste vakantieperiode pas net voorbij is, kijkt 82 procent van alle ondervraagden alweer uit naar hun volgende vakantie. 

Ondanks dat een aanzienlijk gedeelte van alle ondervraagden in de nabije toekomst graag een sabbatical neemt, heeft twee derde van hen op dit moment onvoldoende financiële middelen om er voor een langere periode tussenuit te gaan. “Of je nu spaart voor een wereldreis of een workation, iedere droom begint met een plan”, zegt Bianca Zwart, Chief of Staff bij bunq.

Financiële doelen

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 54 procent van alle respondenten zichzelf duidelijke financiële doelen heeft gesteld. De vrijheid om te reizen en dingen van de wereld te zien, speelt hierbij een belangrijke rol. Voor één op de drie respondenten is regelmatig op vakantie gaan zelfs een aantrekkelijkere arbeidsvoorwaarde dan het hebben van leuke collega’s. Opvallend genoeg geldt dit laatste vaker voor Millennials (37 procent) dan voor Gen-Z’ers (31 procent). Zwart: “Waar sommigen strak budgetteren als beperkend ervaren, zien veel jongeren dit juist als een mogelijkheid om de dingen te doen die zij belangrijk vinden.” 

Verborgen kosten

Een belangrijk onderdeel van een strakke financiële planning is het onder controle houden van de uitgavenkant. Maar liefst 54 procent van alle respondenten zegt om die reden eerder op hun dagelijkse boodschappen te besparen dan op het budget voor hun volgende (lange) reis. Maar ook tijdens een vakantie zijn er genoeg verborgen kosten die vermeden kunnen worden. Uit eerder onderzoek van bunq bleek bijvoorbeeld dat reizigers veel geld kunnen besparen op hun transfer van-en-naar een Europese luchthaven. Zwart: "Met een goede planning en kennis van lokale gebruiken kun je verborgen en onverwachte kosten vermijden. Bekijk bijvoorbeeld welke betaalmethode je het beste kunt gebruiken, zoals contant of creditcard. En met welke valuta je het voordeligst kunt betalen."

Over bunq

bunq, in 2012 opgericht door ondernemer Ali Niknam (1981), heeft de Europese bankensector ingrijpend veranderd. Door de gebruiker centraal te zetten en een product te creëren dat is afgestemd op hun wensen en behoeftes, is de neobank uitgegroeid tot de op een na grootste neobank in de EU. bunq richt zich op digital nomads in Europa en maakt het leven makkelijk voor mensen en bedrijven die niet gebonden zijn aan een specifieke locatie. Dit doet bunq door zich te richten op de manier waarop deze digital nomads en bedrijven hun geld beheren, sparen en investeren.

Door de jaren heen heeft bunq voortdurend mijlpalen bereikt die door velen als onmogelijk werden beschouwd: bunq wist als eerste bank in 35 jaar een Europese banklicentie te bemachtigen, heeft de grootste serie A-ronde (€193 miljoen) in de geschiedenis van de Europese fintech behaald en werd in 2022 als eerste EU neobank structureel winstgevend. bunq heeft als doel de eerste wereldwijde neobank voor digital nomads te worden en vroeg in april 2023 een Amerikaanse banklicentie aan voor het betreden van de Amerikaanse markt.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.